Režie:
Etienne PérierScénář:
Alistair MacLeanKamera:
Arthur IbbetsonHudba:
Angela MorleyHrají:
Anthony Hopkins, Robert Morley, Nathalie Delon, Jack Hawkins, Corin Redgrave, Ferdy Mayne, Maurice Roëves, Charles Gray, Del Henney, Peter Arne, Tom Chatto (více)Obsahy(1)
Podle scénáře slavného skotského spisovatele Alistaira MacLeana (ZBRANĚ NAVARONE, KAM ORLI NELÉTAJÍ) vzniklo v roce 1971 akční krimi, ve kterém zazářil oscarový ANTHONY HOPKINS a přitažlivá manželka Alaina Delona NATHALIE DELONOVÁ. Film se nese přesně v duchu tehdejších bondovek, včetně akcí nabitých scén, krásných žen a charismatického hlavního hrdiny. Tím je v tomto případě britský agent Philip Calvert (HOPKINS), který je vyslán na tajnou misi ke skotským břehům. Právě zde totiž záhadně zmizela loď naložená zlatem. Neohroženému agentovi se sice podaří loď vypátrat, s hrůzou ale zjišťuje, že pravé nebezpečí číhá úplně jinde... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (35)
Celý čas mi to pripomínalo taký lacnejší variant Jamesa Bonda. Hopkins, hoc ho ako herca veľmi uznávam, tu na rolu nedorástol (obrazne i doslova), veľmi dlho mi trvalo, než som si na toho malého neučasého kváziagenta v hlavnej úlohe zvykol. Na čom ale môže tento špionážny akčnák stavať je zaujímavé zasadenie morom bičovaných skalných útesov a ostrovčekov Škótska i netradičnú zostavičku postáv. Myslím, že to je atraktívnejšie i po atmosférickej stránke zaujímavejšie ako niekde pri slnečnom pobreží Malty, ktoré sa spomína v samotnom príbehu. Na Britov obstojné spracovanie, už len dopilovať zápletku a viac vygradovať záver. ()
Vidět Anthonyho Hopkinse jako tajného agenta, to se jen tak nevidí. :) Jen škoda, že Alistair McLean se nerozhodl, jestli píše scénář thrilleru, komedie, parodie nebo akčňáku. Ode všeho je tam trochu a ne vždy to spolu dobře klape. Ale zase skotské lokace jsou pěkné, Hopkins se jako tajný agent uvěřitelný, pár hlášek skvělých, zápletka pak je ale poněkud od určité chvíle průhledná a navíc mě naštvalo, že ten člun v poslední scéně nevybuchl. ()
Zvony distributora.¬ Nabyl jsem dojmu a získávám jistotu, že čím je oficiální text distributora oslavnější, tím je samotný snímek slabší a scénář sám či jeho provedení ubožejší. Ještě několik takových kapek, jakou je OTD k tomuto snímku, a budu o tom přesvědčen.¬ Neznám knihu "slavného" spisovatele A. MacLeana (bože, kolik spisovatelů je takhle "slavných" — sto tisíc?); jísté je, že scénář, který napsal týž, mezi "slavné" zařaditi nikterak nelze. Smíšením anglického humoru (druhé třídy) a "bondovsky" (podle OTD) akčních scén vznikl pak z toho všeho nápoj, který bych přirovnal ke směsi burčáku a dobrého vína. V jednom se snad mohu mýlit: snímek byl natolik demotivující, že mi možná ušlo záření mající (podle OTD) vycházeti z filmových hvězd (Hopkins, Delonová). V tom případě musím oceniti práci kameramana, jenž (zřejmě použitím speciálních skel) zamezil přeexpozici.¬ Usnouti dá se i u dobrého snímku; když jsme unaveni, tělo si řekne o své. Ale napadají-li mne u sledování úvahy druhu "snad abych šel přeci jenom umýt to nádobí, aspoň to budu mít odbyté", cítím jaksi "tíhu ducha" místo "tíhy matky země". Příjemná to změna. ()
Na jednu stranu to chtělo být bondovkám co nejpodobnější, na druhou stranu se to od nich chtělo odlišit... A výsledek je příjemným kompromisem. Na poctivé podívané je znát kvalitní knižní předloha a fakt, že si scénář napsal MacLean sám, neboť žádná scéna (a skoro ani žádná věta) není zbytečná, téměř vše sehraje v dalších minutách nějakou roli. Divák se tedy nenudí, hrdina v podání výborného Anthonyho Hopkinse ho baví svým svérázně suchým humorem, zkrátka to odsýpá. Co mi ovšem vadilo, byla hudba Waltera Stotta (který se za dva roky stal Angelou Morleyovou, ale to sem nepatří), jež bondovky Johna Barryho prostě a jednoduše vykrádala, navíc dost špatně a nenápaditě, a bujaře vyhrávala i ve scénách, do nichž se vůbec nehodila (zejména při rvačce na lodi a rvačce na hřbitůvku přímo tahala za uši). Jinak ale dost dobrá práce, nejvíce ze všeho se mi asi líbila část s vrtulníkem. Je docela škoda, že se "likvidátor" agent Calvert už nevrátil. ()
Šmarjá, to byla blbost. Tomu už chyběla jen scéna, v níž si hlavní hrdina čistě náhodou vezme s sebou harfu. Primitivní absurdita na primitivní absurditu doplněná šťastnými náhodami. A Hopkinsovi role absolutně nesedla. Celý film je užitečný zhruba jako kolotoč pro sardinky. Doporučuju prožít hodinu a půl zcela jinou činností, než sledováním Zvonů smrti. ()
Reklama