Reklama

Reklama

Tenká modrá čára

  • USA The Thin Blue Line (více)
Dokumentární / Krimi / Mysteriózní
USA, 1988, 103 min

Obsahy(1)

Třetí celovečerní dokument Errola Morrise se zabývá problematickou rekonstrukcí vyšetřování vraždy dallasského policisty z roku 1976. (Hans.)

Recenze (22)

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Ač tím asi mnohé naštvu, tento dokument dokazuje existenci Boha. Obrácením slavného Anselmova důkazu Boží existence může být totiž dokázáno, proč popravení nevinných ukazuje na existenci mnohem vyšších sil, než je člověk. Jestliže by totiž tato vyšší existence neexistovala, nemohlo by být jsoucno větší než my, a popravování nevinných by bylo ve vesmíru standardem. To je nesmyslné, proto předpoklad, že neexistuje něco nad nás, je nepravdivý. Klíčové je, že na těchto popravách není krušné ani tak to, že byly připravovány a v mnoha případech i provedeny, nýbrž skutečnost, že se o ně zasloužila „spravedlivá“ justice, která samozřejmě nikdy úplně spravedlivá být nemůže, protože chybující člověk má daleko k dokonalosti, takže musí existovat něco dokonalejšího, něco, nad co nemůže být myšleno nic většího. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Jeden z najdôležitejších dokumentárnych filmov, aké boli kedy nakrútené a pre mňa osobne aj jeden z najzáživnejších. Samozrejme, ide aj o to, že sa tu akokeby, respektíve doslova, pozeráme na nové vyšetrovanie vraždy, za ktorú už raz niekto dostal kreslo a to je samé o sebe príťažlivá téma. Občas viaceré hovoriace hlavy preruší scéna z rekonštrukcie prípadu. Tá by vám mala dať vydýchnuť od informácií o tom, ako to všetko v justícií husto nefunguje, ale keď sa pri tom pozeráte na jednu vraždu z rôznych uhľov pohľadu, tak to skôr pocit bezmocnosti v neustálom boji človek vs. "spravodlivosť" ešte viac umocní. ()

Reklama

kaylin 

všechny recenze uživatele

"Tenká modrá čára" není dokument, který vás dostane tím, jak naprosto změnil podobu dokumentu, protože to neudělal, ale ukáže vám to, jak silné médium vlastně film je a jaký může mít vliv na člověka a vlastně na jeho život. Je objektivní? Ne asi úplně ne, ale co dnes je? Ale dokázalo se to na jeden případ podívat naprosto nově. ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Jeden z mála dokumentov, ktorý sa zmestil do rebríčka: “1001 filmov, ktoré by ste mali vidieť pred smrťou”. Pred jeho vzhliadnutím, by ma asi ťažko niekto presvedčil, že dokument z 88´ by mohol mať takúto úroveň napriek tomu, že je vyskladaný čisto z výpovedí. Obvinený, svedkovia, detektívi, obhajoba, obžaloba, sudca. Všetci zúčastnení vysvetľujú svoj vlastný pohľad na tento, nie len s odstupom času, absolútne chorý prípad s nádychom slepej spravodlivosti. Vrelé odporúčam najmä kvôli atmosfére, ktorú umocňuje pomerne zvláštny hudobný doprovod. ()

MissJ 

všechny recenze uživatele

Ten závěr je fakt silný kafe. Z dokumentu čiší až neuvěřitelná houževnatost Errola Morrise, s jakou se dopídil ke všem faktům. Na jména Randall Adams a především David Harris už nezapomenu. Nejen obsahová stránka, i ta vizuální stojí za povšimnutí (hodně se mi líbilo, jak Morris využívá barvy). Plus skvělá hudba, mínus jediná připomínka: taky mi (hlavně na začátku) chyběly titulky kdo je kdo. Hodnocení je tady podružná záležitost, tohle je špičková věc. ()

Zajímavosti (12)

  • Vražda je celkovo podrobená rekonštrukcii až osemkrát. Počas rekonštrukcií nie je postavám vidieť tvár. Namiesto toho Morris cieli na detaily ako prsty na volante, mliečny koktejl či stroj na popcorn. Zdôrazňovanie drobností, dokonca koncipovaných pomocou high-key osvetlenia, má za úlohu ovplyvniť divákove úvahy, že aj z týchto drobnosti sa môžu skladať motívy, ktoré vytvárajú asociácie. Časté zábery na hodiny upozorňujú na utekajúci čas. Spomalené zábery na vytekajúci koktejl sú symbolikou pre vyprchávajúci život policajta. (Biopler)
  • Keď sudca Metcalfe hovorí o zákulisí zrady Dillingera, spomína, že za tým stála žena, ktorá sa vrátila potom do rodného Rumunska. Morris následným záberom zobrazuje Bukurešť na mape a vtipne paroduje sám seba, lebo v predošlých scénach viackrát použil mapy. (Biopler)
  • Režisér Errol Morris navrhol strihačovi Paulovi Barnesovi vyhnúť sa zostrihaniu záberov iba na dvoch protagonistov. Chcel, aby sa vyhol dojmu, ktorý by divák mohol prijať, keby videl jasnú kategorizáciu kladnej a zápornej postavy. Barnes sám uvádza, že Morris neznášal, keď videl zostrih aktérov dokumentu, ktorí rozprávali rovnaký príbeh, resp. len reagovali na niečo, čo v predošlej scéne povedal niekto iný. Režisér chcel, aby každý vstup aktérov bol braný ako ďalšia alternatíva o udalosti. (Biopler)

Reklama

Reklama