Režie:
Zach CreggerScénář:
Zach CreggerKamera:
Zach KupersteinHudba:
Anna DrubičHrají:
Georgina Campbell, Bill Skarsgård, Justin Long, Jaymes Butler, Richard Brake, Kurt Braunohler, Kate Bosworth, Matthew Patrick Davis, Sara Paxton (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Mladá žena odjíždí do Detroitu na pracovní pohovor. Má sjednaný pronájem domu, ale když dorazí pozdě večer na místo, zjistí, že si stejné ubytování rezervoval neznámý muž. I když jí opatrnost radí, aby to nedělala, rozhodne se v domě strávit noc. Brzy jí dojde, že neočekávaný spolubydlící není zdaleka tím jediným, čeho by se měla obávat. (Disney+)
(více)Videa (2)
Recenze (430)
Barbarian je bez nadsázky jeden z nejobtížnějších filmů k hodnocení, který jsem měl kdy možnost vidět. Kombinuje v sobě totiž hned několik “podfilmů”, které jsou kvalitativně naprosto odlišné, a to dělá z celého výsledku nehodnotitelný film. První část je za mě bez debat událost roku - žena přijíždějící na Airbnb ubytování, kde už ale jeden návšťevník ubytován je, a tak začíná podivná noc, která ji odnese do situace, kterou by ji nikdo nezáviděl - excelentní a originální nápad, skvělá herecká dvojka, precizní dialogy i atmosféra a mistrovská gradace dělají z prvního dějství bezkonkurenční část, která se vyhrotí ad absurdum a při jejímž finále jsem ani nedýchal. Ale od toho momentu (což je asi půlka filmu) jde film o 180 stupňů jinam a celý dosud mistrovský film zkolabuje jak kdyby rozjeté ferrari narazilo ve stoosmdesátce na retardér. Na scénu přichází úplně nový příběh, nová postava a výborně vyhrocený film s inteligentními postavami vystřídá katastrofální linka s ještě horším protagonistou, která jak kdyby byla z rukou úplně jiného režiséra. A na stejné notě film jede až do konce - celé to působí strašně rozporuplně, ke konci už film místy postrádá logiku i nápad, plácá páté přes deváté a neví, jak dál. Jsem potěšen ze skvělého hororového osvícení v první polovině, kdy jsem si blahem čvachtal nad filmem roku, zhnusen z následného dojezdu i zklamán z nenaplněného potenciálu zároveň a vlastně vůbec nevím, jak výsledek vnímat, protože zkombinovat tak diametrálně odlišné dvě části v jednom filmu snad není ani reálně možné… ()
Tohle bylo tak krásně smícháno z pár postav, famózní střídání nálad, napětí až do strachu, CVAK, smích. Kdyby ten konec skončil odchodem z domu bez grandiózního a zcela zbytečného finále, tak se za mě jedná o jeden z nejlepších hororů. Prach obyčejné setkání dvou lidí a postupnou příměsí třetího. To bylo tak komorně dokonalé, místy jsem vzpomněl na The Descent. ()
Justing Long ve filmu říká. Cituji : Nevím jestli jsem špatnej člověk. Na to mu odpovědět nemůžu ale jedno vím jistě. A to že je(pro mě) špatnej herec a já ho(už dlouho)bytostně nesnáším. To byl i jeden z důvodů proč se mi do filmu moc nechtělo. Nakonec mě ale přesvědčilo celkem vysoký hodnocení, který tady drží "Barbarian" v červených číslech. Neříkám, že jde o špatnej film ale nějaká extra pecka to pro mě taky nebyla. A to neříkám jen proto, že v tom hraje J. Long. Filmu určitě nelze upřít pár fakt silnejch momentů ale přišlo mi, že vždycky když film začíná gradovat tak najednou pustí nohu z plynu a nikdy tak nedosáhne kýženého maxima. O tom, že se snad všechny postavy ve filmu chovají dementně snad nemusí být ani řeč. Jak to tak vypadá tak film je a bude divácky úspěšnej. Já si ale myslím, že se z něho dalo vytěžit daleko víc. Kdyby to šlo dám 3 a půl hvězdy. Ale nejde. Takhle se musím přiklonit ke třem silnějším hvězdám. ()
Je fajn, že Disney+ boří mýtus rodinného VoD a premiéruje zajímavé horory. Ale Barbarian je přehajpovanej. Scénáristu a režiséra Zacha Creggera baví hrát si s formou a v první třetině slušně graduje napětí z neznáma. Ale pozdějším rozkrývaním tajemství odhaluje tvůrčí slabinu pouhého půjčování si klíčových prvků z průlomových kousků žánru a ve finále sklouzává do nechtěné sebeparodie. Přičemž si myslí že je cool. Tohle měl splodit neotřelý řezník ideálně s evropskými kořeny, který by se nebál využít i potenciál děsivého obsahu videokazet. ()
Galerie (10)
Zajímavosti (4)
- Režisér Zach Cregger původně nabídl roli AJe Zacu Efronovi, ten ji ale odmítl. Režisér tuto postavu přehodnotil a poté ji nabídl Justinu Longovi, který ji přijal. (Kudly4)
- Dům, ve kterém se příběh odehrává, stojí na adrese 476 Barbary Street. 476 je rok, ve kterém zanikla Západořímská říše poté, co byla dvakrát po sobě v témže století vypleněna barbary. (NiWi)
- I když se oficiálně na snímku nepodílel, vliv na příběh měl i Jordan Peele, jenž je dobrým přítelem s režisérem snímku Zachem Creggerem. Podle Georginy Campbell spolu Clegger a Peele často hovořili během tvorby scénáře. (NiWi)
To máte tak, keď sa vás Pennywise s úsmevom spýta, či vyzerá ako monštrum. Sranda je, že viac ako dvojmetrový Matthew Patrick Davis by si tohto nešťastného klauníka dal na večeru a ešte by sa mu málilo. Neviem, čo od toho budete čakať, ale v druhej polovici sa toho nedočkáte. Začnem tým lepším. Barbar je pre mňa jedným z najlepších hororov roka. Postavy sa správajú divne a nelogicky, ale mal som tušáka, že preto, lebo na nás tvorcovia chystajú fajnovú habaďúru. A veruže chystajú. Barbar v priebehu svojej stopáže viacnásobne reštartuje dej. Bez spoilerov sa o tom baviť nedá, ale je to fakt výživné. Nie šokujúcim spôsobom á la Šiesty zmysel, ale kvázi rafinovanejším, keď narastá počet zvratov, ktoré samy osebe nie sú prvoplánovo omračujúce, ale príbeh vďaka nim začneme vnímať z inej perspektívy. Až na konci sa to začne prepájať do tu viac, tu menej kompaktného celku. Georgina Campbell, Bill Skarsgård (ktorý to spolu s legendárnym Arnonom Milchanom aj produkoval), Justin Long (toho mám v obľube od Jeepers Creepers a veľmi rád som ho po dlhom čase znova videl v niečom poriadnom, naposledy sa to totiž odohralo v pradávnom roku 2014, konkrétne v Tusk) a mrazivý Richard Brake (3 from Hell, Doom) predvádzajú skvelé výkony. Ale, ak vezmeme do úvahy to, o čo ide, sú to skôr figúrky na šachovnici, než plnokrvné charaktery. Barbar v prvej polovici pôsobí ambiciózne, ale zároveň nudne, a v druhej polovici sa preklopí do niečoho, čo je naopak totálne neambiciózne, ale o to náruživejšie som si to užil. V prvej polovici sa vyskytne viacero divných okamihov a vy si vravíte, že sa to vysvetlí, nuž ale ono sa to vlastne nevysvetlí a spätne musíme uznať, že šlo o slepé uličky, ktoré mali za úlohu zmiasť (Keithova nočná mora, prehnaná reakcia ženy na pracovnom stretnutí, keď jej Tess povie, kde býva). Okrem úžasne nepredvídateľného scenára a slušných, hoci možno asi až zbytočne dobrých hereckých výkonov, musím vyzdvihnúť fantastickú atmosféru a výpravu post-apokalyptickej štvrte, ktorá je nesmierne ťaživá, depresívna a zbavená akýchkoľvek (i posledných) ilúzií. Snímka v tomto pripomína Neutečieš alebo Muža v temnote. Barbar je skvelý, istým spôsobom výnimočný horor, avšak zvraty nemusia sadnúť každému a faktom je, že v poslednej štvrťhodine zhlúpne miestami do neakceptovateľnej miery, pripomínajúc paródie z rangu Leslie Nielsen (skok). Zvyšok komentu obsahuje spoilery. V štvrti to vyzerá ako po konci sveta, všetky domy zničené a neobývané, žije tu len jeden bezdomovec, napriek tomu sa nájdu peniaze na verejné osvetlenie. Fungovanie polície komentovať nebudem, neverím, že TAKTO (ne)funguje americká štátna polícia. To sa AJ nebál v štvrti, kde je všetko zničené a kde žije len jeden bezdomovec, vlastniť v rámci možností luxusný dom bez kamier a alarmu? Ako v noci vychádzala von, ak v dome bývali podnájomníci? Dverami ťažko, však? Disponovala nehnuteľnosť tajným podzemným východom? Ak áno, prečo sme ho nevideli? Prečo si obľúbila Tess, keď sa za desaťročia dostala do kontaktu s množstvom iných žien? Čím kŕmila seba a otca? Zo začiatku mohla drancovať okolité neobývané domy, no to v nich pôvodní obyvatelia nechali jedlo na štyri desaťročia dopredu? () (méně) (více)