Režie:
Sam EsmailScénář:
Sam EsmailKamera:
Tod CampbellHudba:
Mac QuayleHrají:
Julia Roberts, Ethan Hawke, Mahershala Ali, Myha'la, Farrah Mackenzie, Charlie Evans, Kevin Bacon, Alexis Rae Forlenza, Vanessa Aspillaga, Josh Drennen (více)VOD (1)
Obsahy(1)
V apokalyptickém thrilleru si Amanda (Julia Roberts) a její manžel Clay (Ethan Hawke) pronajmou na víkend luxusní dům i se svými dětmi Archiem (Charlie Evans) a Rose (Farrah Mackenzie). Jejich dovolenou však naruší dva cizinci G. H. (Mahershala Ali) a jeho dcera Ruth (Myha'la Herrold), kteří se zničehonic objeví uprostřed noci a hledají útočiště před kybernetickým útokem. Ten je každou minutou silnější a děsivější a donutí všechny přijmout, co jim hroutící se svět nachystá. Film je natočený podle románu Rumaana Alama nominovaného na Národní knižní cenu. (Netflix)
(více)Videa (2)
Recenze (507)
Chvála prvních 4 kapitol: Jakoby se tu spojily prvky z těch nejlepších katastrofických fláků posledních tří dekád. Tušení něčeho nebezpečného alias ´Take Shelter´ a pohled na globální katastrofu skrze mikrosvět obyčejných lidiček, tedy něco jako Spielbergova ´Válka světů´, kteří na nastálou situaci nemají sebemenší vliv. Esmail fantasticky buduje tenzi jednotlivých scén (třeba tanker si budu pamatovat hodně dlouho), díky šikovným kamerovým jízdám to všechno působí velmi filmově a na napočítání ikonických scén by mi ani prsty na jedné ruce nestačily. Herci všichni do jednoho skvělí, vyjma toho mladého ucha a nejvíc si to s přehledem dává Mahershala Ali. U něho stačila jediná scéna, kdy Julii u vínečka vypráví svoji zlověstnou storku a vás u toho mrazí jak v nějakém prvotřídním hororu. Dcerčina adorace ´Přátel´ a její hlavní starost o to, jak dopadla poslední epizoda, přestože kolem ní v reálu se všechno sere, je takový trefný satirický rýpnutí do potřeby některých plytce uvažujících jedinců, kterým k naplnění života stačí i sebemenší banalita. Bohužel v poslední návodné kapitole to ztratí to dosavadní mojo. Tajemství se vypaří a jeho vysvětlení je jak z nějaké trumpistické paranoidní brožurky o tom, jak je celý svět proti USA a že pravdu mají ti přepeři, kteří již několik roků mají připraven baťůžek s nejnutnějšími potřebami, případně vrazili celé své úspory do podzemího bunkru. Tak já se v Den soudný raději v poklidu uchlastám :o) ()
Zaujímavý koncept držal v neistote a napätí do ubytovania AfroLongIslanďákov. Naraz ten koncept šiel z kopca a v tej komplikovanosti nakoniec príde veľmi jednoduchý záver. USA sú stále v boji s nejakým vonkajším zlým nepriateľom, zavše je to Rusko, niekedy sa pridruží aj Čína, Iran, či deelektrifikovaná Korea, ale stávka na Rusko, to je na istotu. A hoci má film svoje mysteriózne polohy a dokonca existuje nádej, že jelene chcú niečo povedať, nakoniec tie jelene síce povedia viac, než hlavné postavy samotné, ale v súhrne nedostanete viac emócií než pri zbieraní húb. No a z tých pozitív sa dá vypichnúť len to, že v budúcich nebezpečenstvách už nebudú musieť otcovia svojim synom prácne vybíjať zuby, už budú našťastie k dispozícii všelijaké silné mikrovlnky, čo zvládnu tu prácu za vás. Tak díky, technologický vývoj! Zvyšok je len reklama na Priateľov. ()
Peele for beginners. - Chybí žánr "komedie". - Pani hledá dcerku (která vypadá jak vyfetovaná pětatřicítka), ale mezitím si laskavě udělá čas na hodinový výlev u psychologa alias připrcatělé černé rasistky. - USA! USA! - Zvířata vědí víc než my, třeba jak skončí Přátelé. - Letáky nebo koblihy, bába nebo sníh. - I fucking hate people. ()
// Kdyby Hitchcock točil Cloverfield, kde tím monstrem jsou lidi sami. Vypiplaný sociální teror se dvěmi největšími životními pravdami. People suck a Přátelé jsou i vstříc konci světa jasnou emocionální kotvou. Miluju tyhle filmy bruslící na hraně mezi satirou a vážně pojatým dramatem, tenhle navíc doplňuje ještě famózní kamera, což z jinak poměrně slow-burn zážitku dělalo místy nečekaný vizuální spektákl. Takhle ke konci roku už jsem to ani nečekal, ale kvůli Esmailově provokativnímu stylu vyprávění tu topku nakonec ještě fakt předělám. 9/10 (odkaz na Západní křídlo byla třešnička na už tak báječném dortu) ()
Nevím, zda to byl již problém předlohy, Sam Esmail si vybral slabší chvilku, režie filmů mu nejde tolik jako seriálů nebo je jeden z těch tvůrců, kteří jsou zázrační pouze jednou a pak už ne. Dokud od něj neuvidím více projektů, můžu jen hádat. Každopádně po nadějných, správně mysteriózních trailerech se nakonec z filmu vyklubala (ba dum tss) průměrná netflixovka. Sterilní, zbytečně dlouhá a dokonce i vizuálně (prostředím, celkovou estetikou, stylizací) většinu času hrozně vyčpělá. Ani Hawke a Ali nedokázali z představeného vesměs mělkého scénáře svými výkony vytáhnout nějakou přidanou hodnotu. Kritika konzumní společnosti, která měla být zřejmě hlavní myšlenkou, většinu času vyznívala hrozně povrchně. Abych ale nebyl jenom úplnej doomer (heh), na několika místech film rozhodně dokázal prodat správnou atmosféru (škoda jen, že z nějakého důvodu Esmail často přistoupil k budování napětí tím nejvíc lenivým a po určité době hrozně otravným způsobem), pár motivů zaujalo i pobavilo (tím, jak absurdně realistické byly) a nakonec skrze nejzajímavější postavu Aliho film přinesl docela mrazivý a zároveň zajímavý pohled na potenciální křehkost západní civilizace a zároveň ukázal škodlivost až (v kontextu vyřčené křehkosti) nebezpečnost života v neopodstatněné paranoii. Když se tak dívám na náš svět, tohle je rozhodně velmi aktuální. 5/10 ()
Galerie (103)
Photo © Netflix
Zajímavosti (13)
- V čase 0:15:28-0:15:38 možno vidieť notebook s logom E-Corp, jedná sa o fiktívnu organizáciu, ktorú predtým Sam Esmail použil už v jeho seriálovom počine Mr. Robot (od r. 2015). (skeptic)
- Priezvisko suseda GH je Huxley, čo je pocta Aldousovi Huxleymu, ktorý napísal "Brave New World" a ďalšie romány, ktoré stvárnili obrazy dystopickej budúcnosti, kde sa technológia stala vecou, ktorá kazí ľudstvo a používa sa ako spôsob ubližovania ľuďom. (Arsenal83)
- Scény ve filmu, při kterých se objevují jeleni, jsou odkazem na řeckou mytologii, kde je zvíře spojováno se smrtí kvůli řecké bohyni Artemis. (NumeranS)
Reklama