Reklama

Reklama

Modrá Electra Glide

  • USA Electra Glide in Blue (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Jediný film Jamese Williama Guercia, držitele Grammy za eponymní album Blood, Sweat and Tears a dlouholetého producenta kapely Chicago (zpěvák Peter Cetera hraje pašeráka drog Zemca a ve filmu se objeví i další její členové), byl natočen podle skutečné události: v květnu 1969 zastřelili dva dlouhovlasí mladíci z mikrobusu značky Volkswagen na arizonské silnici policistu na motorce. John Wintergreen (Robert Blake) je policista, který se svým partnerem Zipperem (Billy Green" Bush) hlídkuje na silnici protínající Monument Valley. Tento vietnamský veterán sympatizuje s hippies, současně se ale snaží být dobrým policistou. Svoji práci dělá poctivě. Na všechny řidiče se snaží brát stejný metr: je spravedlivý a neúprosný. Stále ale sní o tom, že jednou odloží svůj Harley Davidson a přilbu a stane se detektivem. Proto se chopí příležitosti, když k poslednímu případu povolaný detektiv Poole potvrdí jeho podezření, že se nejednalo o sebevraždu, ale o vraždu. Po počátečním nadšení ale díky Pooleovu chování a metodám přichází rychlé rozčarování a pochybnosti o povolání policisty a smyslu vlastního života vůbec.

Guercio vyrůstal na filmech, které promítal v kině jeho otec, nadšený obdivovatel Johna Forda, a je to na jeho díle znát. A nejen proto, že se natáčelo v Monument Valley v Utahu a že za kamerou stál známý Conrad L. Hall (držitel Oscara za filmy Butch Cassidy a Sundance Kid, Road to Perdition a Americká krása). Závěrečný záběr patří k nezapomenutelným. Film byl uveden v soutěži na MFF Cannes 1973 a o rok později byl Robert Blake nominován na Zlatý glóbus pro nejlepšího herce v dramatu. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (83)

classic 

všechny recenze uživatele

„Zeleninárov” úprimne neznášam, som na nich alergický, a to ich povestné motto : „Pomáhať a Chrániť” , nech si radšej schovajú za klobúk, všetkých by som ich hodil do jedného, veľkého vreca s nápisom : “BANDA” . Pravdaže sa nájdu i výnimky, ale koľko by ich bolo, že by som sotva na piatich prstoch svojej ruky napočítal čestných a neskorumpovaných. K tejto druhej mini - skupinke by som zaradil policajta na motorke Jána Zimazeleného, ktorý túži po kariére detektíva, ale namiesto toho hliadkuje so svojim kolegom Zipperom na Monument Valley, kde tento rajón určite veľmi dobre pozná legendárny westernový kráľ John Ford. Sny sa občas stanú skutočnými, a tak sa predsa stane na okamih civilným vyšetrovateľom kriminálnych prípadov, len bohužiaľ spolupracuje s Harveyom Pooleom, ktorý si nekladie servítku pred ústa, a to ho odrádza, keď napríklad sekíruje „deti kvetov“ . Onedlho vymení štvoro kolies za svoje „obľúbené” dve a v mimoriadnom záverečnom zábere, sekvencii mi doslova vyráža dych z pľúc. Ani nie on sám, ale blížiaca sa udalosť, ktorá skrátka už dlho visela na vlásku. Bob Blake je unikátny, tak isto, ako kamera Conrada Halla, tak tieto dve zložky vynášam do nebies nebeských. ()

Dimo 

všechny recenze uživatele

Opravdu dobrý film, na kterém mi nesedělo jen pár dialogů. Honička dobrá, charaktery postav také a napjatá atmosféra nejistého dění, Arizonská plánina ale především odzbrojující finále jsou články filmu, které jej činí nezapomenutelným... Mohl by potvrdit můj otec, který jej snad před 30 lety viděl v kině. ()

Reklama

SjamK 

všechny recenze uživatele

Nedokážu posoudit, jestli se o Modré Electře dá opravdu mluvit jako o odpovědi na Bezstarostnou jízdu, či do jaké míry jsou oba filmy fakticky spjaté (ani názor nikoho učeného se mi k tomuto nepodařilo vypátrat). Podobnost tématu i zpracování je ale zjevná, odkazu na Jízdu v podobě mihnuvší se fotografie by ani nemuselo být, aby každého trklo. Určitě nejsem první, kdo řekne, že Electra je vlastně Bezstarostná jízda naruby, ale v tomto případě opravdu neexistuje žádné výstižnější přirovnání. Oba filmy ze všeho nejvíc připomínají dva různé pohledy na v podstatě tutéž dobovou situaci. Jízda z perspektivy volnomyšlenkářů, Electra zase z té můžů zákona, a to rozhodně ne černobíle (samozřejmě nepočítáme barevnou kombinaci policejních uniforem :-). Těžko říct, který z pohledů (filmů) je mi sympatičtější, protože jsou oba zatraceně dobré. ...Po krátké úvaze to asi bude pořád Bezstarostná jízda (o vlásek), která je odvážná, byla na světě první a vůbec má hodně do sebe... Každý by chtěl být rebel... nebo snad ne? ;-) ()

alienemo 

všechny recenze uživatele

Vyborna výprava a herecké výkony, scenéria nadherná a prostredie veľmi vhodné. So scenárom to už také dobre nie je. Film pôsobi po úvodnom výbornom dojme naťahane a zbytočne ukecane. Skvelé finále ale prišlo mi to len tak narýchlo zbúchane a po skončení filmu som rozmýšľal o čom ten film bol a čo nam chcel režiesr vlastne povedať? Vychádza mi z toho že nič podstatné. Pochválil by som však v tomto filme výbornu hudbu. ()

Karlas 

všechny recenze uživatele

"Dobrý ráno, prasata, dobrý ráno, vy fašouni, bílý huby, vy vrahouni, vy vožralové, teplouši, vy buzíci, vy úchylové, vy hajzlové, poliši smradlaví... " Pravá arizonská policejní balada zaměřená spíše na život a osobnosti strážců zákona než na samotné vyšetřování zločinu. Při nostalgickém utápění se ve filmech, které jsem viděl před 30ti lety, si v tomto případě potvrzuji svých pět. ()

Galerie (55)

Zajímavosti (16)

  • Prvý a posledný film, ktorý James William Guercio režíroval. (sudruh sustruh)
  • Velitelé policejního oddělení ve městě Scottsdale v Arizoně měli problém se scénářem filmu. Nelíbil se jim natolik, že odmítli udělit povolení k natáčení filmu v jejich prostorách. Většina filmu se tak natáčela bez oficiálních povolenek. (Morien)
  • Scéna honičky na motorkách se natáčela přes pět dní v městě Victorville v Kalifornii několik měsíců potom, co byla již většina ostatních záběrů pro film dokončena. (Morien)

Reklama

Reklama