Reklama

Reklama

Modrá Electra Glide

  • USA Electra Glide in Blue (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Jediný film Jamese Williama Guercia, držitele Grammy za eponymní album Blood, Sweat and Tears a dlouholetého producenta kapely Chicago (zpěvák Peter Cetera hraje pašeráka drog Zemca a ve filmu se objeví i další její členové), byl natočen podle skutečné události: v květnu 1969 zastřelili dva dlouhovlasí mladíci z mikrobusu značky Volkswagen na arizonské silnici policistu na motorce. John Wintergreen (Robert Blake) je policista, který se svým partnerem Zipperem (Billy Green" Bush) hlídkuje na silnici protínající Monument Valley. Tento vietnamský veterán sympatizuje s hippies, současně se ale snaží být dobrým policistou. Svoji práci dělá poctivě. Na všechny řidiče se snaží brát stejný metr: je spravedlivý a neúprosný. Stále ale sní o tom, že jednou odloží svůj Harley Davidson a přilbu a stane se detektivem. Proto se chopí příležitosti, když k poslednímu případu povolaný detektiv Poole potvrdí jeho podezření, že se nejednalo o sebevraždu, ale o vraždu. Po počátečním nadšení ale díky Pooleovu chování a metodám přichází rychlé rozčarování a pochybnosti o povolání policisty a smyslu vlastního života vůbec.

Guercio vyrůstal na filmech, které promítal v kině jeho otec, nadšený obdivovatel Johna Forda, a je to na jeho díle znát. A nejen proto, že se natáčelo v Monument Valley v Utahu a že za kamerou stál známý Conrad L. Hall (držitel Oscara za filmy Butch Cassidy a Sundance Kid, Road to Perdition a Americká krása). Závěrečný záběr patří k nezapomenutelným. Film byl uveden v soutěži na MFF Cannes 1973 a o rok později byl Robert Blake nominován na Zlatý glóbus pro nejlepšího herce v dramatu. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (83)

mm13 

všechny recenze uživatele

Láska na prvý pohľad, rešpekt na druhý a teším sa na ten tretí a ďalší a ďalší... chvíľami som zauvažoval, či je inak "asi najkomplexnejšia filmová reflexia" hippie obdobia Easy Rider úplná bez Electry Glide. Ten film sa ma dotkol na riadne citlivom mieste - mám totiž veľmi rád pohľady z inej perspektívy, pravdivo ľudské príbehy, nekompromisných filmárov a hercov, ktorí nehrajú, ale stanú sa svojimi postavami. A tiež mám rád konce, ktoré neprestávajú rezonovať aj niekoľko týždňov. Ten posledný záber chcem, zachytený v istej veľmi konkrétnej chvíli a v čo najväčšom formáte, na stenu. Celý svet v jedinom takomto obraze! ()

Arkanoid 

všechny recenze uživatele

„Good morning, pigs. Good morning, you fascists. You honkies. You killers! You bigots! You fags! You pinkos! You creeps! You bastards!“ Vážna, pokojná hudba znejúca z platne, obracanie hrubých stejkov na panvici, kontrola dvojhlavňovej pušky a odratých topánok. Odkrojenie zo stejku aj napriek výstrelu, zhasnutie žiarovky bez lustra. Úvod filmu má štýl. Scenéria sa mení. Rozvidnieva sa na opustenej diaľnici v americkej púšti. Spomína sa film Valley of the Dolls. Užívanie piluliek, cvičenie zhybov aj cvičenie s váhami, nezobrazenie tváre muskulatúrneho hrdinu Johnyho, pitie surových vajec počas cvičenia. Chlap je policajtom na motorke. Dôraz sa kladie na jeho kožené topánky, prilbu a uniformu, čistý exploitation. Hláškovanie pri pozdrave podriadených. Robert Blake, neskorší Mystery Man z Lynchovho Lost Highway, je tu zobrazený ako svalnatý frajer, ktorý dá bez hanby pokutu kolegovi detektívovi za prekročenie rýchlosti alebo veteránovi za nedodržanie nariadení. Tu napriek spomínanej úlohe diváka skôr upokojuje a nachádza cestu v živote. Tento pain in the ass vysoký 1,63 metra balí vyššie ženy na porovnávanie s hercom Alanom Laddom z filmu The Blue Dahlia, strieľa do plagátu Easy Rider po prehľadaní vanu hipíka. Bližšie ku naplneniu svojho sna vytvára netradičný buddy movie so svojím idolom, ktorý vyzerá neohrozene, no ďaleko zaostáva v posteľových radovánkach a zbytočne sa kvôli svojej závislosti na jednej žene rozčuľuje nad jej promiskuitou. Dialógy sú v istých momentoch geniálne, bavia a je sa z nich čo učiť. Kamera väčšinou zaberá postavy zblízka, vrch ich tiel, pomenej ich zobrazuje kráčajúce, ale vie ponúknuť aj pekné usporiadanie priestoru z pohľadu zvrchu, pár metrov nad postavami. Bike chase je fajn, no hudbu by som ku nej dal akčnejšiu. Jednoduchosť deja či postáv vraví veľa o podstate života. Film je prepchatý Čechovými puškami, všetko so všetkým súvisí a dáva nesmrteľný význam. Okrem tohto filmu režisér natočil ešte jeden film, ktorý už takto známy na čsfd nie je. –„Well, you don’t know how good it is. You see, you’ve been back only six weeks and I’m gonna do for you what it took somedy six months to do for me.“ „Yes sir. What’s that?“ „Nothin‘.“ –„Zipper, that’s the sotry of your life. Ain’t no action, no place, at no time. I’ll see you later. Somebody gotta be doing something bad somewhere.“ –„Out there in that desert getting heat stroke, listening to you pass air outta both ends at the same time.“ –„Dreaming’s part of the game, Zip.“ –„You hear anything, Wintergreen?“ „Sir? No.“ „The night is talking to us. Sit down and listen.“ –„A man’s gotta listen to his inner voice. It’s a God-given gift. And don’t you forget it.“ –„Let me tell you something, a little somthing about police work and women. If you mix the two, you can’t do justice to either one.“ –„But you’re king of the mountain Harve. You’ll always be king of the mountain, Harve. Sure you will. It’s just that Johnny can do it three times in the morning, Harve. And you can’t do it at all.“  -„John, you gotta get a better attitude towards things.“ –„Boy! Look at this meat and potatoes, John. Man! That Wonder Woman is really built.“ –„90% of the things that I’ve done in my life ain’t as important as you sweeping that floor or sitting there eating your sandwich. You know why? ­Cause you listen to yourself. Me, I listen everybody in the whole world except me.“ –„Somebody died over loneliness. Sometimes it’s just that simple.“ Jazykové okienko: pinko; head shop; drive up the wall. () (méně) (více)

Reklama

plechulka 

všechny recenze uživatele

... teď jsem se dočetla, že tenhle film budu mít možnost shlédnout po - ach bože - 31 letech! Tehdy to nějakým omylem bolševik pustil do kin a mezi námi - tehdejšími puberťáky - byl známý jako "ten film, kde je kousek OPRAVDOVÝHO HIPÍZÁCKÝHO KONCERTU (jako byl film ČLEN KLANU "ten film, co se v něm kastruje černoch" apod. - tyhle filmy prostě musel vidět každý). Nicméně zůstal ve mě po té spoustě let dost silný pocit, že nešlo o špatnou záležitost a tak se tedy velmi těším - podle vzpomínek bych dala 4 *, zítra uvidíme, nakolik a zda vzpomínky zkreslují.... ... toho koncertu tam nakonec bylo asi tak minuta - kdovíjestli! - jak málo nám tehdy stačilo...! Nicméně celkově 4 hvězdičky - jako tenkrát i když asi už za jiné "kouzla"! ()

Rockerman 

všechny recenze uživatele

Tak to je můj kultovní film!!! Za "komančů" zas tolik dobrých filmů americké produkce k vidění nebylo. Dobře si pamatuji,jak jsme s kámošema zašli na tento film do kina a čuměli na to s otevřenou pusou. Když jsem jej snad po třiceti letech viděl podruhé,líbil se mi ještě víc. Děj filmu se odvíjí velmi pozvolna,jak už to u filmů ze 70 tých let bývá. Zdánlivě se místy nic neděje,ale člověk cítí,že musí něco přijít. Atmosféra filmu pomalu houstne a vrcholí závěrečnou tragédií. Mistrovský kousek, se kterým se zřejmě ještě setkám. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Tak nekonvenčne ležérnu akčnú kriminálku som dlho nevidel a musím povedať, že to rozvláčne tempo jej celkom prispelo. Ale to hlavne vďaka prostrediu a príbehovej náročnosti, ktorá bola až príliš jednoduchá. Herci (okrem skvelého Roberta Blakea) sa vďaka takmer necharakterovým postavám veľmi snažiť nemuseli, ale aj tak som mal zo všetkých dobrý pocit. Táto poctivá práca však (okrem kamery) nevyčnieva z davu. Síce sa trošku líši svojou zaujímavou inakosťou, ale kvalitou je to pre mňa len mierny nadpriemer. A o tie rozvláčne psychologické výstupy to kľudne mohli skrátiť. 70%. ()

Galerie (55)

Zajímavosti (16)

  • Film v roce 1973 soutěžil na filmovém festivalu v Cannes, kde se mu od kritiků dostalo velmi chladného přijetí. V komentáři na DVD vydání filmu režisér říká, že díky kritikům z Cannes film dostal pověst "fašistického" díla. (Morien)
  • Velitelé policejního oddělení ve městě Scottsdale v Arizoně měli problém se scénářem filmu. Nelíbil se jim natolik, že odmítli udělit povolení k natáčení filmu v jejich prostorách. Většina filmu se tak natáčela bez oficiálních povolenek. (Morien)
  • Kresba muže s připevněnou opravdovou kravatou na dveřích Zipperova přívěsu je autoportrétem herce Billyho Greena Bushe, který postavu ztvárnil. (Morien)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno