Scénář:
Mamoru HosodaHrají:
Takeru Sató, Kaho Nakamura, Ikura, Šóta Sometani, Rjó Narita, Tina Tamaširo, Kódži Jakušo, Tošijuki Morikawa, Jošimi Iwasaki, Kendžiró Cuda, Mami Kojama (více)Obsahy(2)
Mistr japonské animace Mamoru Hosoda již před lety deklaroval svou fascinaci starou francouzskou pohádkou “Kráska a zvíře” a ve svém sedmém filmu ji také převedl na plátno. Učinil tak ovšem zcela originálním a ryze současným způsobem. Otevírá před námi dva světy, naprosto rozdílné a přesto bytostně propojené. Prvním je japonská vesnice, v níž plachá a neobratná Suzu prožívá svůj neutuchající smutek ze smrti matky, která jí vzala schopnost zpívat a odcizila ji jejímu otci. Druhým je virtuální svět “U”, do nějž může vstoupit kdokoli, začít znovu a (třeba i) změnit svět. A právě tady se Suzu mění v Belle, znovu nachází svůj hlas a díky svým písním plným toho nejupřímnějšího citu se stává hvězdou “U”. Kromě obdivovatelů tu ale potkává i Zvíře, zjizvenou obludu, zápasící v bojových uměních, brutální, nespoutanou – a samotářskou. Společně se vydávají na cestu dobrodružství, nebezpečí a lásky, na cestu, která odhalí jejich skutečné já. (AČFK)
(více)Videa (6)
Recenze (45)
Kráska a zviera zasadená do doby sociálnych sietí znie možno trochu lacno, po istom čase väčšinu divákov chytí a v treťom akte emocionálne rozdrví. Ak vás samozrejme chytím, môže sa stať, že sa v tom virtuálnom svete stratíte. Pre priblíženie ide o niečo v štýle Ready Player One, druhej epizódy Black Mirror a do podobných svetov zasadený klasický príbeh. Stále sa však spoločne so Suzu vraciame do reality, to jest k jej rodine a kamarátkam a do nekompromisnej strednej školy. Je to síce trochu bordel, ale postupne sa film usadí a ten emocionálne silný záver trvá zhruba polhodinu. ()
anime úplně nevyhledávám a od miliónté variace na Krásku a zvíře sem zase tak moc nečekal, ale bez uzardění přiznávám, že tohle mě dostalo. Příběhová rovina odehrávající se v "realitě" mě sice místy iritovala díky chování postav (chápu ale, že tahle expresivita do anime patří), nicméně bohatě mi to vynahrazovala část odehrávající se v realitě virtuální. V ní se hlavní hrdinka Suzu, která si v normálním světě nevěří a stále se ještě nevyrovnala se ztrátou matky, mění v Belle a díky tomu, že místní virtuální realita dokáže rozpoznat a zesílit její vlastnosti, pomůže jí nakonec najít samu sebe a oslovit i další. Roli v tom samozřejmě hraje i "zvíře" což je v běžném světě...no nechám to bez spoilerů. Každopádně to jak je místní svět vymyšlen, kdo je zvířetem a jakou pointu nakonec dokázali tvůrci vymyslet mě chytlo a když k tomu přidám užasnou vizuální stránku, dostal sem mnohem víc než sem se odvážil doufat...80% ()
Nový film Mamoru Hosody je podle mě zajímavý. Má to hodně povedenou audiovizuální stránku, která je barevná, okouzlující a zvláštní. Střídá se tu 3D a 2D animace, kdy online svět vypadá prostě jinak jak ten normální a celé to působí sice podivně, ale zároveň poměrně originálně. Pokud jste dočetli až sem, pak věřte, že vám doporučuji se na něj podívat a dál nečtěte, protože je dost možné, že v dalších větách budou SPOILERY! Ale co ten prý plytký příběh? Musím říct, že mě oslovil. Není to jen nějaká romance ve stylu Krásky a zvířete, jak jsem si původně myslel, jde tu o některá mnohem hlubší a závažnější sociální témata, která jsou dle mého podávána docela srozumitelně, a tak aby diváka oslovila. Ano, možná to v některých okamžicích skřípe a měl jsem chvíle, kdy jsem některým věcem trošku nevěřil, ale líbilo se mi celkové poselství toho všeho, které mě chytlo a získalo si mě. Je to příběh o pochopení toho, proč někdy někteří lidé prostě musí něco udělat, proč je to správné a proč bychom neměli být lhostejní. Je to ukázka toho, že hrdinové jsou ti, kteří se rozhodnou riskovat i když vědí, že jim to nemusí vyjít. Okrajově se to dotýká i dalších témat a problémů, jako je virtuální realita, kde se opět ukazuje, že lidé v reálu nebývají tím, jak se na anonymním prostředí na internetu prezentují. Je to také ukázka toho, jak různě může člověka zasáhnout smutek ze ztráty a v určitém případě i předvedení, jak špatně to může dopadnout, i když za všechno zlé tady vlastně dle mého může jen obyčejný a docela pochopitelný strach. Je zde však i poukázáno na to, kde se dá brát síla v těžkých situacích a co to ta síla lidského ducha vlastně je. Zajímavá byla i postava zdejšího rádoby strážce zákona, nebo rivalky hlavní hrdinky v on-line světě, která tu sice má minimum prostoru, ale i v její lince se dá ledacos najít. Zkrátka pro mě to byl film, který mi opět hodně říkal, jehož hlavní témata jsem, myslím si, pochopil, a i když byl dlouhý a občas se vlekl, tak jsem si ho užil a někdy se na něj klidně podívám znova, protože mě v určitých okamžicích dokázal nalít zdravým optimismem. Zkrátka podle mě je ten příběh dobře napsaný a má co říct, ale jako vždy zmíním, že se možná pletu, protože někdy vidím i to, co tam prý dle ostatních není. 8,1/10 ()
Na film Belle jsem se celkem těšil. Naštěstí jsem ho nestihl v kině a tak jsem se mohl kouknout na exkluzivní premiéru rovnou na Animefestu. Lidi mě vyděsili tím, že jde o 3D anime, což byla pravda jen v onom virtuálním světě U, okolo nějž se točil děj. Mimo to šlo o klasicky kreslenou Hosodovku, která si vskutku brala své kořenové téma z klasiky Krásky a zvířete, ale v úplně jiném kontextu a se závažným zvratem v poslední třetině. Co se mi nelíbilo, tak nelogické fungování oné technologie, která má člověku umožnit pohybovat se ve virtuálním světě jen za pomoci mobilního telefonu a bizarních sluchátek. Nepochopil jsem, zda je to něco ve stylu Nerve Gearu ze Sword Art Online, či spíš virtuální reality v Ready Player One. Nebylo ohledně tohoto nic vysvětleno, nic přiblíženo. Oba světy fungovaly samostatně a o to méně jsem chápal, jak teda může hrdinka běžet a zároveň se soustředit na hru, aniž by to po pár krocích nestočila do nejbližší škarpy. Příběh sám o sobě celkem dobrý a emotivní, tvrdím si říct. Ale nesmyslná technologie a děsivě protahovaný závěr alespoň v mém hodnocení ubírá nejméně na dvou hvězdách. /// Viděno na Animefestu 2022. ()
Nejsem fanouškem anime, ale tohle mi sedlo. Sice bych nahradil doslovné scény "Kráska a zvíře" a oželel ochránce veřejného pořádku "U", ale jinak jsem si celý příběh i jeho rozplétání opravdu užil. Některé linky by zasloužily větší sofistikovanost a pospolitost, ale i přesto palec jednoznačně nahoru. ()
Galerie (45)
Photo © Toho
Zajímavosti (1)
- Během světové premiéry na festivalu v Cannes si snímek vysloužil čtrnáctiminutový potlesk ve stoje. (Future Gate)
Reklama