Režie:
Fred ZinnemannScénář:
Kenneth RossKamera:
Jean TournierHudba:
Georges DelerueHrají:
Edward Fox, Michel Auclair, Alan Badel, Cyril Cusack, Maurice Denham, Olga Georges-Picot, Jacques François, Derek Jacobi, Michael Lonsdale, Jean Martin (více)VOD (3)
Obsahy(1)
V roce 1962 se prezident Charles de Gaulle stal pro mnohé Francouze zrádcem, když dal Alžíru nezávislost. Extremisté, většinou příslušníci armády, vytvořili ilegální organizaci a rozhodli se de Gaulla zabít. Když první pokus nevyšel, najali si nájemného vraha, který si řekl o půl milionu dolarů a zvolil si krycí jméno Šakal. Aby získali potřebnou částku, museli vyloupit několik bank. To vzbudilo pozornost tajné služby, která se pouští do pátrání. Zadrželi kurýra extremistů a mučením z něj dostali jediné jméno ? Šakal. Ten za sebou důkladně zametá stopy. Komisař kriminální policie Claude Lebel, který byl pověřen pátráním, se pomalu a za naprostého utajení dostává záhadnému atentátníkovi na stopu. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (402)
Asi dodnes nejlepší filmový politický thriller prost veškerého zbytečného patosu, chladný, uměřený, s naprosto profesionálním zabijákem a taktéž i policistou. Milovníci akčních jízd mají smůlu, zato milovníci napětí, logiky a reality ve filmu si přijdou na své. Oč napínavější a vygradovanější je scéna, kdy si Šakal vulgo Edward Fox v lese nastřeluje zbraň střelbou na meloun, oproti deseti jiným filmům s mnoha přestřelkami, výbuchy a honičkami s destrukcí půlky města. Pro mě představitel naprosté dokonalosti v žánru. ()
I v tomto případě jsme konfrontováni s nepochopitelným jevem, jímž je absence tohoto pozoruhodného filmu lehkého žánru na DVD nosičích. Precíznost a důkladnost, věnované vykreslení prostředí a postižení psychologie obou soupeřů, zpravodajce-teroristy i jeho policejního protihráče, sympaticky udivuje svou chladnou, jakoby nezúčastněnou optikou. Hledáme-li zdroje současné tváře dnešní kinematografie hraného filmu, v tomto případě jsme konfrontováni se zvlášť zdařilým příkladem. Upozornil bych v této souvislosti ještě na jeden důležitý prvek v kompozici filmu: na jeho vazbu k realitě (pokud mě paměť neklame, je Šakal objednán zbytky OAS, teroristické organizace někdejších francouzských vojáků a usedlíků v Alžírsku). Přesvědčivosti filmu toto propojení reality a funkce jen prospívá. Dokonce natolik, že již dnes je možno předpovědět přetrvávající klasičnost ŠAKALA, monumentálního díla nejen svého filmového subžánru, ale navíc i neformální oslavy dnes stejně klasického filmového řemesla, jež se v době počítačů a jejich stále preciznějších animací rovněž stává dědictvím zacházejícího minulého století. ()
Viděl jsem už dávno a ani s odstupem to neztratilo. Určitě lepší, než verze z roku 1997. Brutálně profesionální Jackal, o kterém se vlastně nedozvíme, kdo byl. Od začátku do konce napínavá a velmi realisticky vypadající hra na kočku a myš z časů neexistence internetu, kdy policie byla nejčastěji odkázána na fyzicky doručené zprávy a informace. Jediné mi vrtá hlavou, proč musela špehující dívka telefonovat zrovna z rezidence člověka, u kterého špehovala. P.S. Lidé, kterým film připadá nudný, asi nedovedou vnímat (nebo je nebaví) lidské emoce a myšlení. ()
Kniha Fredericka Forsytha bola jednoducho fantastická!!! Na tento film som bol namlsaný ako už dlho nie a výsledok veľmi potešil, hoci tú silu knihy som z filmu nepocítil. Povedzme si pravdu, pri tak dokonalej predlohe (film sa výrazne drží storylinu knihy) mohol tento film spackať len nejaký "amatér" a Zinneman svoju rolu zvládol. Oceňujem casting, predovšetkým postava "chameleóna" Šakala bola vskutku podarená a mrazivá. Prvá liga politicko- špionážneho trileru...4,5*/5 ()
Preciznější sniperský thriller než je Den Šakala nenajdete. S maximální snahou o realitu a s téměř dokumentárním feelingem mapuje více než dvouhodinovou strastiplnou cestu charismatického zabijáka, který si říká Šakal, za jeho cílem - atentátem na prezidenta De Gaula. Fred Zinnemann věděl jak vytvořit stupňující se napětí, téměř každý okamžik filmu jako by dával tušit, že se za chvilku něco stane. O Edwardu Foxovi ve své životní roli se jinak než v superlativech mluvit nedá. On jediný tím Šakalem prostě je. A ač je to chladnokrevný zabiják, nelze mu nedržet palce. Když mě někdo zastaví s otázkou, jaký film z drsné školy 70. let bych mu mohl doporučit, mohu vyjmenovat velké množství titulů. A pokud by chtěl jeden úplně nejvíc doporučit, byl by to Den Šakala. 100%. ()
Galerie (72)
Zajímavosti (27)
- Ve filmu zazní, že jedna ze Šakalových (Edward Fox) obětí je jakýsi Trujillo. S nejvyšší pravděpodobností jde o Rafaela Trujilla, prezidenta Dominikánské republiky, jenž byl zavražděn v roce 1961. (Othello)
- Ačkoli se film odehrává během let 1962-63, běžně se v něm objevují vozy, které se začaly vyrábět později – např. Peugeot 504 (1968), Renault 12 (1969), Renault 16 (1965), Fiat 128 (1969) nebo Ford Capri (verze z roku 1968). (mahler)
- První natáčenou scénou bylo setkání Šakala s představiteli OAS. Natáčení této scény trvalo tři dny, protože Edward Fox měl problémy se správným uchopením role. (Othello)
Reklama