Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Česká filmová komedie o tom, že i ono zbytečné "páté kolo", dokáže občas nejen pořádně rozhýbat zdánlivě spořádanou rodinu, ale také v pravý čas a na pravém místě zasáhnout a zabránit neštěstí. Ačkoli emancipovaná redaktorka jednoho ženského časopisu hlásá, aby se hlavně prarodiče nenechávali zneužívat svými dospělými dětmi, bez zábran přijímá skutečnost, že její matka, dosud čiperná důchodkyně, pracuje v její domácnosti jako pomocnice pro všechno, aniž by se dočkala nejen jakékoli mzdy, ale ani uznání. Babička se však poučí z jednoho článku, který napsala právě její dcera - a vzbouří se. Navíc je natolik moudrá, že zabrání rozpadu manželství jejích nejbližších. Výrazné moralizátorské tendence jsou naštěstí drženy v přijatelných mezích a nabádavé ponaučení je docela humorné. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Ukázka z filmu

Recenze (45)

Marthos 

všechny recenze uživatele

Byl jednou jeden maloměšťák. A babička, která se nechala zneužívat. Až toho měla dost, vzbouřila se a osamostatnila. V tomto ohledu film samozřejmě odpovídá dobovým kvintesencím, ale zásluhou vynikající Zdenky Baldové je to pořád milá podívaná. Pohroma, kterou babička svým odchodem způsobí, je potom ideálním prostředkem k napravení sobeckých charakterů rodinných příslušníků. Některé drobné výpady proti socialismu jsou (zřejmě) otiskem masového prozření po Chruščovově zásadním odsouzení "kultu osobnosti" (únor 1956). ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Příjemná veselohra se společenskou kritikou. O zneužívání vlastních příbuzných pokrokovým moderním lidstvem. Konečně jsem se u Bořivoje Zemana dočkal filmu bez špetky budovatelského nadšení. Jsou zde kvalitní herecké výkony a zábavné satirické podání. Civilizace ve svém vývoji pokračuje nějakým způsobem vpřed a nazývá se to pokrokem. Vlastně je to jen opuštění starých hodnot, jež se nahrazují něčím jiným. Ne lepším, ne horším, prostě jiným. Společnost ve své emancipaci opustila tradiční rozdělení rodiny muže živitele a ženy hospodyně. A s důsledky se musí prát. Chod domácnosti se s postupujícím pokrokem a emancipací jeví nad naše síly. Naštěstí existují babičky Skořepové (dobrá Zdeňka Baldová), které místo zaslouženého odpočinku drží všechno a všechny v provozuschopném stavu. Nevděčná práce přináší starosti. S ní je to těžké a bez ní to nejde. Její dcera Zdenka (dobrá Vlasta Fabianová) je moderní emancipovaná žena. Radí, žije společensky a práci si bere domů. Zeť Skořepové Karel Janura (dobrý Miloš Nedbal) hledá rozptýlení a pochopení. Vnučka Jana (Jaroslava Tvrzníková) prožívá svoji první lásku. Vnuk Petřík (Jiří Kříž) je malý darebák, tak jako jsou děti v jeho věku. Z dalších rolí: nadbíhající důchodce Poláček (Jaroslav Vojta), mladá a pohledná zpěvačka Jiřina Slavíková (Helena Loubalová), a Janin mladý nápadník Arnošt (Rudolf Jelínek). Důchodci to v moderní společnosti nemají snadné. Jsou nadbyteční, cítí se nepotřební, snaží se pomáhat a jejich blízcí je budou vždy využívat. Protože ještě stále chtějí být alespoň trochu užiteční. Máme je rádi a otravují nám život. Jejich role je velmi nevděčná. ()

Reklama

pytlik... 

všechny recenze uživatele

Zemanův povedený remake Němcové nepovedené babičky. Název filmu určitě nevystihuje situaci Baldové, neboť páté kolo u vozu je pojmenováním pro něco zbytečného, což ona v té domácnosti nebyla, právě naopak, záviselo na ní vše. Leda že by to měla být metafora pro to, jak na ni nahlíželi její blízcí. S ohledem na rok vzniku filmu potěšil socialisticky nerealistický a neschematický scénář a civilní herecký projev. Postavy nebyly černobílé, třeba jinak dobrá babička svým neustálým voláním ohledně obědového menu by dokázala rozpohybovat do nezastavitelných grimas i takovou za všech okolností pokerovou tvář, jakou se např. honosil Buster Keaton. Navíc některé její názory působily poněkud zajímavě, např. že žena má muži dělat žárlivé scény, protože on si pak radši nevěru rozmyslí, aby doma neměl peklo. Což mi přijde podobně střelené jako zcela opačná rada, která byla moderní v šedesátých až osmdesátých letech, kdy se hlásalo, že žena má být na nevěrného muže co nejhodnější a podstrojovat mu, aby si uvědomil, o co může zanášením přijít. No to je jedno. Na druhou stranu Baldová prokázala zdravý úsudek, když své vnučce zakazovala schůzky s mladým jelínkem. On se sice kasal, že rodinu uživí svým hudláním, ale babička správně usoudila, že s tou jednou jedinou písničkou, kterou uměl a bohužel hrál celý film, totiž "Cikánský baron jsem já", žádnou díru do světa neudělá. ()

Mylouch 

všechny recenze uživatele

Zeman těsně za zenitem svých největších opusů tady již nedosáhnul komediální ani satirické kvality o 10 let staršího Nevíte o bytě, ani se neposunul od komunálního moralizování k umělecky přesvědčivejšímu tvaru s hlubšími postavami. Pár designových drobností s dobu charakterizující kvalitou + karibská hudební inspirace. 2-3* ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Babička, zneužívaná rodinou jako služka a věšák na děti, si přečte novinový článek své dcery o emancipaci a odhodlá se ke vzpouře. Vynikající herečka Zdeňka Baldová, která svým rozechvělým hláskem a poplašenýma očkama ozdobila fůru hezkých starých komedií, dostala ve dvaasedmdesáti letech poprvé hlavní roli a troufám si říct, že kdyby se tehdy udělovalo něco jako Čeští Lvi (absurdní představa, já vím) byla by asi hlavní kandidátkou. 70% ()

Galerie (2)

Zajímavosti (2)

  • Rudolf Jelínek si zde zahrál na jazzovou trubku. Opravdu na ni hrál, protože to uměl, ale z technických důvodů byla jeho hra playback. (Terva)

Reklama

Reklama