Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Akční
  • Komedie
  • Drama
  • Sci-Fi
  • Animovaný

Recenze (289)

plakát

Furiosa: Sága Šíleného Maxe (2024) 

|| R || Warner Bros. || Rozpočet: $168 mil. || USA: $50 860 154 - ČR: 9 138 841 Kč - Celkem: $116 060 154 || Furiosa bude pro mnohé fanatické fanoušky Zběsilé cesty mírným zklamáním. Mezi ně se řadím i já, a tak se pokusím krátce vysvětlit proč. V první řadě, pokud by Furiosa nevznikla, o nic zásadního bychom nepřišli. Jak po příběhové stránce, která slouží jako typický datadisk ve hrách, kdy se dozvídáme, jak se co stalo, ale nikam dál nás to neposouvá, protože dávno víme, kam to vede. Netvrdím, že není Furiosa vypravěčsky zajímavá postava, problém je spíš v tom, že je film Furiosa asi tolik o ní jako je Šílený Max o Maxovi. Je to tak, mnoho prostoru pro sebe si krade Hemsworthův Dementor a následně opět Immortan Joe. Obavy o Hemsworthovu postavu se naštěstí nevyplnily, velice si její až karikaturní šílenství (což jsou zde vlastně všechny postavy) dosyta užívá a potvrzuje jím i své solidní komediální nadání. Hemsworth asi nikdy nebude mít na ryze dramatické role, oproti takovému The Rockovi je coby herec daleko tvárnější a nesnaží se být všude jen Thor (jako Reynolds s Deadpoolem). Anya coby Furiosa, ačkoliv si na ní tak dobrou půlhodinku počkáme, svým charismatem, respektive šarmem zbytek filmu utáhne. K Theron má sice ještě daleko, občas ji ale hodně připomíná, a to dokonce i hlasově (skoro jakoby její hlas upravovali). Po akční stránce je film poněkud rezervovaný. Není to jedna zběsilá cesta jako minule, prim tu hraje onen origin Furiosy a tří znepřátelených gangů v postapo Austrálii. Když už ale na ni dojde, je prakticky na 90% totožná s předchozím dílem - tzn. není lepší, ani výrazně horší (je tu sice víc CGI, ale pořád ok), jen je téměř bez nových nápadů, ze kterých by si divák sednul na zadek jako u Zběsilé cesty. Miller se tak v tomto nikam neposunul dál (zřejmě ani nechtěl), přesto je na míle před konkurencí, tuplem v současné době. Díky tomu je Furiosa stále velmi, velmi nadprůměrná akční podívaná, kterou si rád dám znovu, s žebříčkem nej. akčních filmů ale asi moc nezahýbe a (trochu krutě řečeno) kdyby nevznikla, o moc bychom nepřišli. Na druhou stranu vzhledem ke smutným tržbám buďme rádi, že vznikla, protože zcela jistě nic takového dlouhou dobu zase neuvidíme. 80%.

plakát

Kaskadér (2024) 

|| PG-13 || Universal || Rozpočet: $150 mil. || USA: $80 766 290 - ČR: 16 648 709 Kč - Celkem: $158 284 542 || Nakonec spíše menší zklamání. A to hlavně z důvodu špatného střihu mezi akcí a scénami Gosling/Blunt. Přitom obojí je velice osvěžující a fajn, akce pak jednoznačně vysoko nad současnou konkurencí, k Wickovi či Atomic Blonde má však stále daleko. Stejně tak i romantická linka je velmi funkční a zábavná, jen jsou dialogy mezi herci dost ploché a natáhnuté. Paralelním střihem mezi akci a Blunt se totiž ztrácí veškeré tempo a napětí, což je velký problém u něčeho, co je 50/50 akční/romantický film. Výsledek proto nejvíc působí, že si Leitch chtěl natočit poctu svému řemeslu a svým kámošům, zatímco studio dobře vědělo, že filmy o natáčení filmů diváky, hlavně kasovně, neberou (viz Babylon, Tropická bouře) a přinutilo jej, respektive scénáristu, připsat romantickou linku nabalenou na velmi průměrnou detektivní zápletku (což je ale výjimečně ku prospěchu). Kaskadéra zcela logicky nejvíc táhne Gosling, který zde má více charismatu než jindy, a Blunt, jež je pořád kočka. Naopak Aaron Taylor je ve filmu dost nevyužitý a jeho role je až nesnesitelně otravná. Zbytek pak nezaujme ničím. Kaskadér měl šanci být nejen velkolepou poctou opomíjenému filmovému řemeslu, ale také být jakýmsi pokračováním Tropické bouře, v němž by se mohli maximálně vyřádit a dělat si prdel ze všech greenscreenů, CGI apod., což se zde objevuje jen v narážkách. Z toho důvodu se z Kaskadéra jen z těží stane pomalu rodící se kultovka jako Leitchův poslední počin - Bullet Train, jenž perfektně využíval své prostředí, postavy, akci a mít lepší, tarantinovský scénář, byl by absolutní žánrovou peckou. 65%.

plakát

Wonka (2023) 

|| PG || Warner Bros. || Rozpočet: $125 mil. || USA: $218 402 312 - ČR: 67 712 252 Kč - Celkem: $632 302 312 || Konečně se Warnerům něco povedlo, tedy s výjimkou Duny. Wonka sice pořád není žádná extra třída, v porovnání s rodinnou konkurencí, zejména od Disney, je naštěstí fajn filmem s dobrými písničkami a lehce stravitelným, přímočarým příběhem. A hlavě suprovým Chalametem, přestože v této poloze byly viditelné jeho herecké rezervy - zejména zpěv, který zachraňuje výtečný Cinův dabing - víc než by bylo zdrávo. Digitální všudypřítomné pozlátko oku zrovna nelahodí, jak ale víme, jsou daleko horší případy. Kulisy se aspoň tu a tam snaží tvářit reálně, což je při velkém množství muzikálových čísel zásadní. Ano, Wonka je ještě uzpívanější než Burtonova verze. Někoho to potěší, jiného odradí. Já jsem někde napůl cesty. Kdyby písničky byly originálnější a zábavnější, o dost víc bych si je užil. Bohužel většinu času se "zpívá, aby se neumřelo", ale nijak zvlášť se neposouvá příběh ani charaktery. Přitom Burton to s Deppem dokázali skloubit ruku v ruce a ty šílené písničky s Umpalumpami byly tak blbé, až byly skvělé stejně jako Deppovo přehrávání. Takový pocit se tu nikde nedostavil. Ani s Grantem, jehož Umplalupa je zcela zbytečný a ošklivý. Vedlejší postavy taky nejsou bůhvíjak zajímavé včetně ústředních padouchů, kteří jsou jen do počtu. Přestože je Wonka natřískaný hudebními čísly, atraktivními (byť CGI) kulisy a stravitelným příběhem, chybí mu hravost a živost, kterou má právě Karlík, jehož (také CGI) továrna na čokoládu je doslova jako Disneyland. Tady si musíme vystačit s obyčejným (bavorským?) městečkem. Opakované zhlédnutí tu asi nehrozí, ale neberu, že se to spoustě rodinkám s prcky bude líbit. Ono totiž v kinech a TV fakt není nic moc lepší. 65%.

plakát

Kosmonaut z Čech (2024) 

|| R || Netflix || Rozpočet: N/A || Takhle se hloubavé filmy netočí. Kosmonaut z Čech se pokouší být mixem Vesmírné odysey, Ad Astry a Moonu, ale selhává na základních věcech, a sice zaujmout diváka alespoň něčím . Pro Čechy zde pochopitelně budou alespoň domácí reálie, jména, poletující sáčky od Bon Pari apod., nic však víc, žádná přidaná hodnota se pro nás nekoná. Sandlerův kosmonaut mohl být klidně Slovák, Polák, Němec, Rus, kdokoliv, když ne Američan, a vyšlo by to úplně nastejno. Herectví mu sice nelze upřít, on na ty vážnější role stále má, ale nenabízí zde nic, co by bylo zapamatovatelné. Celý film se točí kolem konverzačky s imaginárním (?) pavoukem s hlasem Paula Duno a hloubavým polemizováním, proč Sandler opustil svou těhotnou manželku a zdali se k ní může ještě vrátit. 1h 40m nudí každou minutu, režie sice ujde, ale jinak je sterilní (Renck má přitom na kontě famózní režii Černobylu), Richterova hudba není příliš výrazná a příběh nenabídne nic, kvůli čemu by si ho měl divák přehrát. Jak je na tom Kalfařova kniha nevím, ale zde jednoznačně šlo o promarněnou šanci jako pro Netflix, tak Sandlera a vlastně i české diváky. 45%.

plakát

Duna: Část druhá (2024) 

|| PG-13 || Warner Bros. || Rozpočet: $190 mil. || USA: $279 742 968 - ČR: 107 405 585 Kč - Celkem: $704 242 968 Druhá Duna konečně přináší to, s čím měla přijít už jednička, a sice epické momenty a zapamatovatelné postavy. Ani po druhém zhlédnutí jedničku nevytáhnu v hodnocení na výš jak 7/10, přičemž od průměru ji dělí hlavně kamera a režie. Dvojka už měl ale dokázala posadit na prdel, a to ne v jedné, ale hned několika včetně epického finále. Villeneuve na jednu stranu předvádí to samé, co předtím, a vlastně není důvod to nikterak měnit. Příběh už ale není takový nemastný a useknutý, konečně někam směřuje (byť bez trojky nebude uzavřen) a postavy se dále vyvíjí a jsou zajímavější. Chalamet hraje jako o život, jeho pozvolná transformace ve vůdce je zcela uvěřitelná, a o to originálnější ve spojení s roztomilou tvářičkou ukrývající nekompromisního vůdce (z Paula žádný Luke Skywallker nebude). Opět potvrdil, že dávno zvládne utáhnout nejen film, ale klidně celou sérii. Byť celkově převyšuje ostatní herce, neznamená to, že by hráli slaběji. Naopak! Takto natřískaný casting už jsem dlouho neviděl, díky čemuž i postavy s jednotkami minut na plátně jsou zapamatovatelné a zajímavé. Ze všech nejvíc strhne především "Elvis" Butler, který se úspěšně vymaňuje ze své dosud nejznámější role a ztvárňuje možná jednoho z nejlepších filmových záporáků za 5 let. A to opět v nějakých asi 3 scénách, ovšem tak epických, že se každému divákovi ihned zaryjí do paměti a chce je vidět okamžitě znovu. Tohle přesně jednička potřebovala jako sůl. Takových momentů je tu samozřejmě víc spolu s ještě o něco lepší Zimmerovou hudbou a sluncem (a pískem) zalitými záběry. Je obdivuhodné, že se Villeneuvovi i přes "komerční" casting a zřejmý tlak WB na to, aby byla Duna víc masová a tudíž mohla vydělat víc dolarů, povedlo udržet až artovou stránku, režijní postupy (pořád se tu málo mluví) a příběhové zvraty, kterých se komerční fláky bojí jako čert kříže. A i obyčejní diváci to dokáží ocenit. Stále věřím, že je ještě kam stoupat k absolutní dokonalosti, a tak s touto vzestupnou tendencí má Villeneuve velkou šanci se třetí Dunou rozsekat úplně každého a dosáhnou touženého titulu "nejepičtější sci-fi od Star Wars". "This is fucking cinema!" 90%.

plakát

Marvels (2023) 

|| PG-13 || Disney/Marvel || Rozpočet: $220 mil. || USA: $84 461 947 - ČR: 13 951 787 Kč - Celkem: $205 615 361 || Co k tomu ještě říct a neplýtvat zbytečnými nářky nad rozlitým mlékem? Kouknul jsem na to jen, abych se tomu vysmál. Krátká stopáž tomu sice v porovnání s Ant-Manem 3 a Thorem 4 přičítá pár bodíků k dobru, avšak ze záporných hodnot. Marvels vypadají jako blbina pro 13leté holky, která měla putovat někam na Disney Channel nebo dnes Disney+, a ne s tím jít do kina po celém světě a tvářit se u toho vážně, že je to další epická must-see marvelovka, to dnes už není prakticky žádná. Pár dalších plusových bodů si odnáší hezká kamera a líbivé osvětlení, které dává na chvíli zapomenout fialovému hnusu z Ant-Mana 3. Green screen a Volume je i přes to všudypřítomné a scény, v nichž postavy kráčí po cizí planetě bez jakýchkoliv skafandrů (nebo aspoň něco, aby bylo jasné, že jsou na nehostinné planetě) jasně působí studiově a lacině. Nyní k těm největším záporům - ústřední trio je nevěřitelně otravné, nesympatické a na facku. Brie, která aspoň působí sexy, je z nich asi nejsnesitelnější, na nějakou novou vůdkyni Avengers apod. ale očividně dávno rezignovala. Parris nic nepředvede a měla by se okamžitě vrátit zpět do seriálu. No a pak Vellani, jejíž zápal je sice legrační a ze všech charakterových vlastností nejlogičtější, jinak je ale ze všech nejotravnější a nejošklivější. Jackson se pak do filmu dostal omylem, nic nepředvede a jen se zesměšní. Hlavní záporačka je ztělesněním všech nejhorších a nejnudnějších záporáků ze všech komiksových filmů. Geniální. Tady celý tvůrčí tým od začátku rezignoval (někteří doslova) točit něco kvalitního a smysluplného, co by Marvel znovu nakoplo. Kam se podělo 220 mega nemá smysl řešit, důležité je, že se je nepovedlo studiu vydělat zpět. Což je vlastně poslední pozitivní bod k tomuto odpadu. 30%.

plakát

Bod obnovy (2023) 

|| 12+ || Bioscop || Rozpočet: 45 mil. Kč || ČR: 19 611 429 Kč - Návštěvnost: 115 388 || Dlouho jsem se rozmýšlel zdali hodnotit Bod obnovy jako kterýkoliv jiný film, nebo s přihlédnutím na domácí stopu. Nakonec i v hodnocení podpořím originální a odvážné české tvůrce, kterým se pomálu dostává takovým příležitostem. Bod obnovy bude ještě dlouho na české podmínky působit jako zjevení z budoucnosti. Vizuální stránka filmu a celkový koncept si vypůjčuje ze zahraničních předloh (zejména Blade Runne) jen to nejlepší, kdy Hloz se sice krátkými, ale působivými pohledy na futuristickou Prahu (či Varšavu?) dokáže diváka i s minimálním rozpočtem strhnout. Naneštěstí je to přibližně vše, čím dokáže Bod obnovy skutečně vyrazit dech domácím divákům zvyklým na romantické komedie s Langmajerem. Následný příběh a scénář je totiž veskrze rutinní, neoriginální a často šustí papírem. Mimo to od konceptu obnovování lidí z digitálních záloh často uteče k romanticko-dramatické lince podobně jako Minority Report (další zjevná předloha). To, že bude snímek komorní, protože rozpočet, bylo jasné každému. Promarněnou příležitost ale spatřuji v chladných, až nudných konverzačkách v rádoby futuristickém prostředí, které nakonec připomíná jen výrazně futurističtější dnešní byty. Propašovat nějaký chytrý scénáristický zvrat, kamerový trik a působivější hudbu by přece nestálo víc, než "opulentní" digitální efekty. Andrea Myholová je sice pěkný herecký objev, ale kromě Matěje Hádka v se v celém filmu všechny postavy chovají stejně chladně a zaměnitelně. Jakmile vás přestane bavit nudný scénář a nevýrazné herecké projevy, není na filmu už moc co obdivovat. I přesto všechno raději jeden takovýto český film ročně než 10 filmů s Langmajerem a Prachařem. Tohle aspoň nebyly úplně vyhozené prachy. 70%.

plakát

Ferrari (2023) 

|| R || Neon || Rozpočet: $110 mil. || USA: $18 419 655 - ČR: 9 679 071 Kč - Celkem: $37 550 448 || Stejně jako si Scorsese točí ve svém úctyhodném věku, co se mu zamane, Mann to má podobně. Ferrari toužil natočit celé desetiletí a konečně si svůj sen splnil, přičemž se může jednat i o jeho poslední celovečerní kino film. Bohužel nejen já jsem z propagace čekal něco na styl Le Mans '66 (Ford vs Ferrari) a Rivalové. Ač zde název "Ferrari" evokuje slavnou značku, skrývá se pod ní - Enzo Ferrari. Tedy ten člověk, nikoliv to auto. Příběh proto lavíruje mezi biografií, automobilovým pozadím a závoděním. Z Enzového života však nejvíce sledujeme jeho typicky italské manželství se ženou, jenž má ve firmě značný podíl, což může ovlivnit zdali firma zkrachuje, nebo ne. Dalším rozhodujícím faktorem je závod Mille Miglia (italský Le Mans), na němž Ferrarimu umírá jeden řidič za druhým. Adam Driver (s příhodným jménem) navzdory věkovému rozdílu s předlohou roli ztvárnil výborně, přičemž měl s italštinou očividné zkušenosti v Klanu Gucci. Bohužel ve všech scénách má jen jednu polohu coby "Comandattore" (Velitel), a nedočkáme se příliš intimnějších scén s výjimkou jeho skrytého syna. Cruz naopak hraje perfektní italskou semetriku, která si nenechá nic líbit, svého manžela ovšem stále respektuje. Největší stopu na snímku pochopitelně zanechá závodní koncovka ne náhodou připomínající Le Mans '66, avšak s velmi brutálním (a velmi digitálním) dozvukem, který by málokdo očekával. Mann sice dávno není tím, čím býval (technicky a vypravěčsky zručný režisér), technickou stránku si ale stále umí pohlídat, čímž mu Ferrari v jeho knihovně nedělá žádnou ostudu. Naopak možnou pěknou tečku za úspěšnou kariérou. 75%.

plakát

Zabijáci rozkvetlého měsíce (2023) 

|| R || Apple TV+/Paramount || Rozpočet: $200 mil. || USA: $65 613 788 - ČR: 13 286 970 Kč - Celkem: $151 813 788 || Márty si ve svých 85 letech točí, co se mu zachce. Tak ho nechme! Málokdo totiž dnes točí takové snímky. Přese všechno však Zabijáci nejsou jeho největší peckou, nejspíš ani ne top 10. V první řadě se extrémně přepálenou stopáž nepodařilo v ničem obhájit. Sice se pocitově nijak nevleče a příběh pořád někam směřuje a vyvíjí se, ubrat na hodině a nikdo by si toho nevšiml. Téma s kradením majetku a půdy indiánům tím, že se provdají za bělochy je velmi zajímavé a nosné. Jedním z nich je právě DiCaprio v netradiční roli podržtažky, který o ničem nerozhoduje a nechává si spoustu věcí líbit. Role mu však sedla a nějakou čestnou nominaci by si za ni zasloužil. Naopak DeNiro odvádí standartní výkon, což neznamená nic špatného, ale ani převratného. Na jeho postavě smrdí něco od začátku, nikdy ale není vykreslen jako ryzí hajzl. Vlastně nikdo ve filmu takto nedopadne. Veškerým zlým aktům jakoby se Scorsese vyhýbal a pouze ukáže vraždy a "nehody" v krátkých, byť působivých, montážích. Zabijáci jsou mnohem komornější než by se dle rozpočtu zdáli. A to je škoda. Očekával jsem mix retro kriminálky s indiány a Až na krev s ropným dědictvím. Scorsese se tímto spíše omlouvá za minulé skutky bělochů páchaných na původních obyvatelích. Jeho Zabijáky tak nejspíš už nikdy neuvidím, což ale neznamená, že se mi nelíbili a že jde o špatný kousek. Je to přesně naopak. 80%.

plakát

Nech svět světem (2023) 

|| R || Netflix || Rozpočet: N/A || Bývá zvykem, že se čas od času zrodí v produkci Netflixu něco hodně zajímavého, co nakonec doplatí jednak na přepálenou stopáž, doslovnost, nebo nedostatek tvůrčích schopností vs velké ambice. Stejné je to i v případě Nech svět světem. Přirovnání k horšímu M. N. Shyamalanovi je naprosto trefné. Tak jako Stalo se mělo velmi slibnou premisu a úvod, bohužel s postupem času se uchýlilo k podivným, až vyloženě trapným scénám (mluvení s kytkami), se Světem je to stejné, avšak trochu jinak. Zde je úvod neskutečně rozvleklý, až jsem začal pochybovat, zdali sleduji onen apokalyptický film s blbým koncem. Rodinka newyorčanů je extrémně nevýrazná a za celou dobu se ani nic zásadního o ní nedozvíme. Roberts mě tu chvilkami svým "angry mum" projevem štvala, Hawk byl v pohodě jako všude a jejich děti ve filmu jsou jen proto, aby je mohli dokola hledat. Až s příchodem Aliho a jeho stejně nezajímavé dcery se konečně něco začne dít. Alimu pak stačí vypadat sexy, aby jeho postava aspoň něčím vynikala, což mimochodem Roberts o sobě už říkat nemůže. Zbývající cca 1,5h se dějí vcelku náhodné scénky, které nijak zvlášť nedávají smysl, alespoň prohlubují paranoiu postav stejně tak i diváka, pakliže se naladí na stejnou notu. Vzhledem k tomu, že mám tyto typy apokalyptických filmů velmi rád (raději než ty ryze akční), dokázal jsem si spoustu věcí domýšlet. To nakonec není dobrá zpráva pro tvůrce ani pro mé hodnocení. Zaprvé to znamená tvůrčí selhání. Esmail chtěl být druhý Shyamalan nebo Trachtenberg (Ulice Cloverfield 10), bohužel se mu velmi zajímavý koncept rozpadl ve vlastním scénáři, který je ze všeho nejdůležitější. Film totiž jinak vypadá docela dobře, známí (a nepochybně drazí) herci plus pár katastrofických výjevů, to tu je. Po příběhové stránce film neví, jestli chce být tím akčnějším, byť hloupějším, Stalo se, nebo ultra komorním Cloverfieldem o paranoie dvou cizích rodin. Obojí je tu dokola nakousnuto, o pár chvil zase zadupáno do země. A tak pořád dokola. Musím se však přiznat, že mě film dokázal v několika scénách strhnout a uhranout pokusem o realističnost ("tohle se může stát") a finálním vyzněním. Holt se ale u toho nesmí až tak moc přemýšlet, jinak přecházíme do béčkových vod kanadských apokalyptických filmů. Škoda. Netflix si mohl připsat další K zemi hleď!, které přeci jen vědělo, co chce říct a kam tím míří. Pořád radši toto než rádoby akční-komediální sračky s Reynoldsem a Rockem. 65%.