Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Akční
  • Drama
  • Komedie
  • Horor
  • Sci-Fi

Recenze (439)

plakát

Poolman (2023) 

4/10 | Tak poněkud rozpačité festivalové ohlasy vážně nekecaly a Pine ve svém debutu skutečně předvádí totální kreativní free style, který bude mnoha budoucím generacím zajisté sloužit jako ukázkový guilty pleasure zážitek:-). Slušná řádka (bývalých) hollywoodských hvězd nižší svítivosti je očividně velkým fanouškem Pinea (jinak si jejich účast na tomhle projektu po přečtení scénáře nelze vysvětlit) a Pine je očividně velkým fanouškem Chinatownu a vcelku schopný herec. Bohužel se ukázalo, že kromě toho je i vcelku neschopný režisér a ještě mnohem neschopnější (spolu)scénárista. | V těch lepších (několika málo) momentech nepříliš povedená variace na Big Lebowskiho (loser zapletený do kriminálního případu), v těch horších (a bohužel početně převažujících) momentech gejzír rádoby/trapno humoru, totálně wtf dialogů, ochotnického přehrávání (většiny castingu mi bylo v průběhu jejich teatrálních výstupů vážně líto), nesmyslného chování postav a prostinkého děje, nemající svým levelem ohňostroje marnosti všeho a všech daleko k legendárnímu Roomu od maestra Wiseaua, ve všech zbylých momentech otrocká příběhová vykrádačka (totiž pocta) Chinatownu. | Produkční hodnoty jsou relativně fajn (kamera odvádí slušnou práci, stejně tak jazzový OST má své silné chvilky), ovšem jakmile někdo na place promluví a/nebo s někým interaguje, nastupuje s neochvějnou pravidelností nuda, nechápavé kroucení hlavou a zběžná kontrola zbývající stopáže do konce (alespoň v tomhle ohledu byl Pine k divákům milosrdný). | PeZet

plakát

Tarot (2024) 

5/10 | Co se stane, když se zkombinuje paranormální linka s prokletou bábou z Conjuringu se scénami podivuhodných nehod končících bolestivou smrtí z Final Destination? Na papíře sice neoriginální příběhový slepenec, ale disponující slušným hororovým potenciálem. V praxi další hororový debut v letošním roce a bohužel naprosto rutinní žánrové béčko. | Partička postav včetně hlavní hrdinky svým charismatem a sympatičností nijak nevystupuje z obvyklého žánrového průměru, tj. všichni účastníci tarotového zájezdu spadají do kategorie "nezajímavé maso na porážku". Po příběhové stránce se jede po zcela očekávaných kolejích, přičemž jakým způsobem je děj pojat v knižní předloze netuším, ale ve filmu se s ustanovenými pravidly nakládá značně benevolentně (někdy je postava nekompromisně odklizena z cesty, protože naplnění osudu, jindy je v totožné situaci naopak ušetřena, protože naplnění happy endu). | Vzhledem ke krotkému ratingu na nějaký krvavý gore fest samozřejmě nedojde a kamera při každé potenciálně brutální příležitosti milosrdně uhne stranou. Obecně se na pečlivou práci s kamerou, hudbou a střihem pro navození napětí a budování atmosféry ve filmu příliš nehraje a tak nezbývá než vsadit na osvědčenou jistotu a celou hororovou stránku filmu postavit na záplavě (obvykle dlouho dopředu avizovaných) lekaček, což místy funguje a místy moc ne. | PeZet

plakát

První znamení: Přichází satan! (2024) 

6/10 | Po loňské vymítačské anabázi další satanský (tentokrát prequelový) pokus oživit legendární hororovou značku (v rámci svaté "diablo" trojice tak zbývá znesvětit už jen Rosemary's Baby, tak jsem zvědavý, kdy si studio vzpomene i na tuhle sérii) a naštěstí mnohem zdařilejší. Což Stevenson zase tolik námahy nedalo, protože Greenův opus je ve všech směrech mizerný, přesto na debutové poměry jde o slušnou práci, která dokáže hned v několika ohledech překvapit. | Tahle série stála od samého počátku spíše na pomalém budování nervózní atmosféry a momentech napětí (za masivní podpory Goldsmithova OST v čele s Ave Satani), než na opravdu strašidelných scénách, ze kterých diváka mrazí v zádech a stoupá mu srdeční tep, byť na pár více nebo méně očekávaných lekaček se zpravidla také dostalo. Prequel pokračuje v tradici a na nějaké sugestivní scény koncentrované hrůzy v průběhu filmu znovu nedojde (lekačky přítomny jsou, ale naštěstí se s nimi šetří). Tradiční ingredience značky, tj. smrtelné náhody/nehody, nechybějí ani tentokrát, ovšem provedením za svými předchůdci v sérii zaostávají a ani celkový bodycount nedosahuje žádných závratných hodnot (eRkový rating je bohužel vytěžen jen pro jednu konkrétní - pár vteřinovou - scénu). | Na druhou stranu se Stevenson nebojí oživit osvědčené schéma několika novými (a hlavně smysluplnými) nápady. Jednak v rámci série, díky chytrému provázání děje s historickým obdobím studentských revolucí na přelomu 60s a 70s, dostávají spiklenci v církvi konečně uvěřitelnou motivaci k přivedení pekelníka na svět (dosud byla na úrovni libovolného padoucha z bondovek). Dále posun filmu do více fantaskní roviny prostřednictvím paranormálních vizí dovoluje tvůrcům příběhovou linku obohatit o zajímavé scény na pomezí snu a reality. A konečně klasický neduh všech prequelů, kterým je divákova znalost nadcházejících událostí po konci filmu, je vyřešen skrze sice nikterak objevný, ale účinný plot twist a následně poměrně odvážný retcon, dodávající případnému pokračování slušný manévrovací prostor. | PeZet

plakát

Sting (2024) 

5/10 | Samouk Roache-Turner dokázal v minulosti pobavit dvojicí šílených post-apo akčních béček za pár korun s hordou nemrtvých (pokud se mu v budoucnu podaří zkompletovat trilogii, tak bych se nezlobil:-)), tentokrát to zkouší s monstr hororovým béčkem za pár korun s jedním pavoukem, přičemž dopadl víceméně podobně. To znamená žádná strhující jízda se nekoná, ale podmínky pro nenáročnou žánrovou jednohubku na víkendový večer to víceméně splňuje. | Víceméně proto, že Roache-Turner opakuje stejné chyby, kterých se dopustil kolega Vaniček s konkurenčním Infested. Expozice vyplněná povinnou seznamkou s postavami a následně rodinnou/sousedskou vztahovkou jednak trvá zbytečně moc dlouho a jednak sama o sobě příliš nefunguje, protože se během ní nic zábavného nestane a samotné postavy jsou snad až na hlavní dětskou hrdinku (Browne je fajn stejně jako v nedávné Furiose) nezajímavé figurky, jejichž osud je divákovi ukradený. Roache-Turner se v průběhu filmu párkrát blýskne docela stylovou kamerovou jízdou a některým scénám nechybí prvek napětí a náznak hutné atmosféry (pavoučí procházky spletí bytů, chodeb a ventilací, doprovázený hromadami slizu, připomenou trojku Critters), ale skutečně strašidelných momentů je ve filmu pomálu a na nějaké "výživné" gore efekty při pavoučí čistce mezi obyvateli činžáku moc často taktéž nedojde (navzdory eRkovému ratingu). | PeZet

plakát

Furiosa: Sága Šíleného Maxe (2024) 

8/10 | SPOILERY | Miller dodržel zavedenou a svým způsobem unikátní tradici v téhle sérii a prequelový spin-off Fury Road je koncepčně znovu jiný film než byly všechny dosavadní díly (doplňkové pravidlo co film, to delší stopáž je taktéž splněno, obdobné pravidlo co film, to vyšší tržby bude s největší pravděpodobností bohužel poprvé porušeno (velká nespravedlnost):-(). Což je rozhodně chvályhodný počin, protože zopakovat podobně nekompromisní audiovizuální inferno nabité syrovou akcí, vysokooktanovým benzínem, filmařskou energií a doslova hmatatelným pocitem rychlosti, jakým je Fury Road, dost dobře nešlo (respektive možná šlo, ale Millerem vymyšlený svět má mnohem větší narativní potenciál, což Furiosa jednoznačně ukazuje a proč natočit znova totéž, když je možné natočit něco jiného a mnohem zajímavějšího:-)). | Zatímco Fury Road stála prakticky výhradně na excelentních akčních sekvencích, tudíž na nic moc jiného už nezbylo příliš prostoru, Furiosa je paradoxně odkládá po většinu stopáže stranou a vrací se zpět ke kořenům značky (tj. k původní trilogii), ale současně se celkovým estetickým stylem nadále odvolává k Fury Road. Což znamená, že důraz je tentokrát kladen na poctivý worldbuilding (konečně dojde řada i na zbylé "pevnosti") a budování post-apo atmosféry (tak jako se tomu dělo v Road Warriorovi) a zároveň hlubší vykreslení jednotlivých postav (hlavní záporák má na poměry série až nečekaně propracovaný charakter) a především samotný příběh, který nepředstavuje nějaký ucelený děj, ale spíše historky z podsvětí pustiny, provázané skrze hlavní postavu (což je pojetím pro změnu podobné Beyond Thunderdome). | Také proto Miller stráví značnou část už tak velkorysé stopáže dětstvím titulní hrdinky (čehož důsledkem je, že Taylor-Joy  se na scéně objeví až v polovině filmu, wow:-)), celý hnací motor příběhu v podobě motivu pomsty a návratu domů je tady až na úplný závěr tak trochu do počtu (důvod proč se hlavní postava po likvidaci záporáka nevrátila domů (ve Fury Road to i bez ztracené končetiny s vytetovanou mapou zvládla), ale dalších kdoví kolik let prožila v roli imperátorky, není pro jistotu vysvětlen vůbec) a po Fury Road novodobý trademark značky, tj. velkolepé akční sekvence, tvoří minoritní část filmu (divácky očekávaný klimax - finální bitva v rámci rozpoutané války gangů - je vyřešen stručnou retrospektivní montáží s doprovodným komentářem, wow:-)), čemuž odpovídá i nezvykle komorní finále. Nicméně když už na akční scény dojde, měřítkem, stylovostí i technickým provedením se mohou se svými protějšky z Fury Road směle rovnat a navíc jsou tentokrát příhodně vylepšeny o leteckou složku, což je další sympatický odkaz na původní trilogii. | Produkční hodnoty jsou znovu prvotřídní a zejména to platí o kostýmech, výpravě (na unikátní zakázkové vehikly je znovu radost pohledět a lokacemi nezbývá než se jen požitkářsky kochat, nehledě na to, jak moc si filmaři vypomohli triky), kameře (epické krajinářské záběry na písečné duny se poetikou blíží Dune) a hudbě (OST je znovu totéž a je to dobře). Po trailerech všeobecně kritizovaná triková stránka nepředstavuje žádný problém. Jistě, nevypadá to tady na pixel přesně tak, jako "poctivá ruční práce" ve Fury Road, ale kritikům doporučuji zkontrolovat závěrečné titulky tamtéž, protože i ve Fury Road jsou vyloženě tuny cgi a stejně tak v "předigitalizované" Furiose je spousty rukodělných efektů. Navzdory pár kvalitativním zakolísáním jde na poli současné blockbusterové konkurence o jasný trikový nadstandard. | Stejně špičkovou práci odvádí i casting. Taylor-Joy důstojně navazuje na svou předchůdkyni a hlavní postavě propůjčuje podobný mix odhodlání, zarputilosti a obětavosti jako Theron. Hemsworth naštěstí nepůsobí v samotném filmu tak nepatřičně šaškovsky jako v trailerech a dokáže svým hereckým výkonem zejména v závěru, ve kterém jeho postava dostává určitý nový rozměr, příjemně překvapit (i proto jde o charakterově nejkomplexnějšího protivníka v celé sérii, wow:-)). Snad jediná podstatnější výtka spočívá v opravdu nadměrné stopáži, vinou čehož tempo v prostřední části filmu občas přeřadí na nižší rychlostní stupeň (zkrácení alespoň o čtvrt hodiny by filmu prospělo). Celkově spolu s pokračováním Dune prozatímní filmařský vrchol letošního roku (dosáhnout něčeho takového v Millerově věku, wow:-)). | PeZet

plakát

Atlas (2024) 

5/10 | Tak nakonec to není taková mizérie, jak napovídaly trailery (v kategorii "tragická sci-fi od Netflixu" nadále dominuje Snyderovo opus magnum Rebel Moon), ovšem na uznalé poplácávání po ramenou to také není (v kategorii "tohle jsem už někde viděl" se film dostává na přední příčky) a navíc to trvá úmorné dvě hodiny. Lopez v hlavní roli nepředvádí nic extra (tradiční klišé "chytrá postava se pozná podle toho, že nosí brýle a hraje šachy s počítačem" samozřejmě přítomno:-)), akce v neškodném ratingu je sice poměrně dost, ale žádné body za originalitu ani provedení nedostane, humor funguje tak na půl a tempo má v průběhu filmu občasné výpadky. | Peyton si navíc půjčuje celé části filmu odjinud, jak po stránce narativu (válka lidstva proti vzbouřené umělé inteligenci, personifikované v osobě androida, nemá daleko k loňskému Creatorovi, instruktáž vojáků s "expertem" před výsadkem jako by vypadla z Aliens, rozhovory hlavní postavy s nápomocnou umělou inteligencí v mechu připomenou Upgrade), tak audiovizuálního zpracování (souboj mechů s rojem dronů během volného pádu se podobá bitvám v prequelových SW, samotný design mechů vypadá jako v Avatarovi a v rámci finální bitky s hlavním záporákem dojde (tak jako u Snydera) i na použití napodobeniny světelného meče) a jedinou polehčující okolností jsou na poměry Netflixu vcelku obstojné produkční hodnoty (triky se stran zamoření digibordelem docela drží na uzdě). | PeZet

plakát

The Last Stop in Yuma County (2023) 

7/10 | Jedno zaprášené bistro uprostřed pouště někdy v 70s, několik charakterově skvěle namixovaných postav, které svedla dohromady náhoda a k tomu jeden balík peněz, tudíž dříve nebo později i spousta problémů, končících pro mnohé z přítomných krvavě a bolestně:-). A také sympatická hodina a půl příjemné retro zábavy ve stylu žánrových klasik z 90s z rukou šikovného debutanta, který dokazuje, že má filmografie Tarantina či Coenů z té doby opravdu poctivě nakoukány. | Galluppi jde ve stopách svého kolegy Atkinsona v nedávném LaRoy, Texas a servíruje divákovi podobné filmové menu. Což znamená skromné produkční hodnoty (pochvala za stylovou kameru, která si vyloženě pohrává se svým pohybem v prostoru), neznámý, ovšem typově přesně vybraný casting, v rámci kterého všichni zúčastnění podávají výborné herecké výkony, nehledě na velikost role, poctivá atmosféra typického amerického zapadákova, konverzační tempo s pomalu gradovaným napětím a příběhová linka, která stran premisy sice neohromí počátečním rozestavěním jednotlivých figurek na šachovnici, ale v rámci následující partie (mexican standoff included:-)) dokáže některými tahy diváka příjemně překvapit (kdo se ne/dožije závěrečných titulků je vyřešeno nečekaným způsobem) a celou hru zakončit příznačně "symbolickým" finále. Celkově sebevědomá debutová práce a Galluppiho je záhodno do budoucna sledovat. | PeZet

plakát

Mars Express (2023) 

6/10 | Neo-noirových detektivek ze staré školy v atraktivních sci-fi kulisách s příměsí cyberpunku tady už pár bylo. Neo-noirových detektivek ze staré školy v atraktivních sci-fi kulisách s příměsí cyberpunku v animované podobě taktéž. Tohle je další takový pokus, který na nehollywoodské (a neasijské) poměry dopadl poměrně obstojně, ale v rámci žánru nejde o nic zásadního, natož převratného. | Příběhová linka opakuje všechny zažité žánrové vzorce (to vážně nebylo na skladě nic originálnějšího než předvídatelné spiknutí vedoucí ke vzpouře/osvobození androidů?) a totéž se týká worldbuildingu (takže nechybějí všichni obvyklí podezřelí - robotika, umělá inteligence, kybernetika, hackeři, impostoři, syntetika, atd.), ale ze strany tvůrců se k nim nedodává nic nového nebo alespoň zajímavého nad rámec kopírování slavnějších předloh od I Robot, přes Blade Runnera, až po Ghost in the Shell (samotný Mars je totálně nevyužitý). | Pár potenciálně slibných nápadů by se tady sice našlo (téma alkoholismu, motiv nového života po smrti otce od rodiny po vzoru RoboCopa), ale nemají v ději žádnou podstatnější úlohu a slouží jen pro efekt. Akce je ve filmu dostatečné množství, bohužel ovšem nad konkurencí nevyniká v žádném ohledu a totéž lze prohlásit o animaci jako takové, která představuje takový neurážející standard. Celkově na evropskou produkci slušná práce, ale totéž viděno už mnohokráte předtím a v mnohem lepším provedení (jak v animované, tak hrané formě). | PeZet

plakát

Rivalové (2024) 

7/10 | Po téhle švédské tenisové trojce je jedna věc jistá. Dokud bude mít Zendaya ve svých smlouvách klauzule o tom, že se na place neukáže bez spodního prádla, budou všechny její milostné scény s polonahými hereckými kolegy/němi vypadat nadmíru žhavě, protože Zendaya, ovšem jaksi … trestuhodně nedotaženě:-). | Naštěstí v případě Guadagninova nejnovějšího počinu je veškeré ne/pikantní laškování mezi postavami jen taková třešnička na dortu (komediální romance je ve filmu jen stopové množství), stejně tak příběhové ukotvení do tenisového prostředí by se dalo nazvat pouze polevou (prvky sportovního dramatu film sice disponuje, ale nikterak výrazně). Hlavní ingredienci Guadagninova receptu představuje hutné vztahové/rodinné drama ústředního milostného trojúhelníku v průběhu času, ve kterém se ke slovu dostanou zejména charakterové vady, toxické chování, chorobné ambice, citové závislosti a jiné podobné (divácky vděčné) atributy. | A ke slovu se dostávají v podobě několika úderných dialogových přestřelek v dramaticky vypjatých konfrontačních scénách, které mají díky castingu (Zendaya znovu dokazuje, že kromě hezké tvářičky disponuje i hereckým talentem, dvojka O'Connor a Faist je na tom stejně) slušný tah na branku, přičemž tepající OST dodává názorovým výměnám ještě silnější náboj. Bohužel se tak ovšem děje v nechronologicky strukturovaném vyprávění, které je jednak matoucí a jednak v závěru postrádá nějaké významnější příběhové překvapení, které by tento koncept ospravedlňovalo, protože prakticky celý děj je pojatý jako flashback, tudíž jak to nakonec dopadne je zřejmé od samého počátku. Náplastí na to pak je audiovizuálně opulentní zápasové finále, doprovázené efektní kamerovou exhibicí (škoda, že podobných hrátek s pov záběry a snímáním scény skrze zem není ve filmu více). | PeZet

plakát

Andělé mezi námi (2024) 

8/10 | Historka o dobrotě prostého lidu, navíc založena na skutečné události a poctivé HLP (aneb hluboce-lidsky-příběhový doják:-)) v jednom, tudíž vydatná dávka emocí zdarma v ceně. Nicméně jednou za čas podobná filmová terapie neuškodí, obzvláště v případě, kdy je slovy klasika práce odvedena dobře, což se Gunnovi a spol. podařilo. | Po příběhové stránce se tady samozřejmě nikdo do žádných větších akcí nepouští a jak se bude děj dále vyvíjet, respektive jak to ve finále dopadne, je jasné nejpozději na konci úvodních titulků. Tudíž to celé stojí na castingu, hromadě cituplných lomeno humorných scén a skoro až "pohádkové" atmosféře (umocněné zasněženým závěrem) a v tomto směru to funguje od smutného začátku až do dojemného konce na jedničku. | Ritchson o svých slušných hereckých schopnostech přesvědčil už v Reacherovi, tady si vyzkoušel zase trochu jinou dramatickou polohu a zvládl ji bez problémů, Swank balancuje přesně na hraně zábavnosti/otravnosti jakou její postava potřebuje a dětská dvojka Mitchell a Hughes zaujme sympaticky přirozeným projevem. Celkově poctivá žánrová záležitost a slibný příslib, že Ritchson nemusí svou kariéru nezbytně nutně postavit jen na hláškách a muskulatuře. | PeZet

Časové pásmo bylo změněno