Režie:
Noah BaumbachScénář:
Noah BaumbachKamera:
Lol CrawleyHudba:
Danny ElfmanHrají:
Adam Driver, Greta Gerwig, Don Cheadle, Raffey Cassidy, Sam Nivola, May Nivola, Jodie Turner-Smith, André Benjamin, Carlos Jacott, Lars Eidinger, Bill Camp (více)VOD (1)
Obsahy(3)
Rodina, láska, smrt i katastrofa, která doslova visí ve vzduchu. Absurdní komedie režiséra Noaha Baumbacha, nominovaného na Oscara. (Netflix)
Videa (3)
Recenze (137)
Téma světové katastrofy v uloudané konverzační komedii s dramatickým podtoném. Není to vtipné, není to napínavé, nemá to poutavé dialogy a postavy jsou divákovi dost ukradeny. Nevím co vedlo Noaha Baumacha, který před časem přinesl vynikající konverzačku o rozpadu manželství k tomu, aby natočil něco takového. ()
Zahodiť do luftu scénu havárky a následnú katastrofu nedávalo vôbec zmysel (a že musela byť nákladná). Záverečný taneček všetkých protagonistov v supermarkete je z kategórie WTF a ak mala byť kritikou konzumnosti, tak ako prosím... Vlastne celý názov filmu je pálkou do gebule, ktorý nedokážu vysvetliť ani tunajší rádoby filmoví "fajnšmekri". ()
tento snímek jde dost vedle s mou linií humoru ... snímek je přeplněný dialogy až bláboly, které asi mají působit chytře, "filozoficky", nebo záměrně absurdně a až moc chytře, až jsou to úplné žvásty, co nedávají smysl ... šlo to těžko poslouchat ... však děj je tak divný a postavy tak debilní - nejspíš schválně ? - že jsem koukal do konce ... stále se divím, co jsou schopni stále vymýšlet ty "ártoví" tvůrci ... Driver je taková držka, že jsem měl spíš depku než se smál ... nicméně jsem to dokoukal ... zasloužím Oskara vytrvalého diváka ! Mě by jen zajímalo, co za pilulku polykali tvůrci a herci/čky tohoto snímku ... musel to být famózní matroš ... jinak nechápu, jak to mohlo vzniknout .. ()
(49/2023) / Bolo jasné, že tento film bude rozporuplný, a to sa aj potvrdilo. Kopa, kopa dobrých nápadov a väčšinou mi tieto originálne kusy sadnú. Tentokrát sme sa ale nenašli. Prišlo mi, že film je proste vo všetkých ohľadoch nedorobený a hlavne nekonzistenstný. Vôbec som si nič nevedel za celú dobu z filmu užiť, aj keď čiastkové scénky a nápady boli dobré. Herecky Adam Driver v pohode, podľa mňa najsvetlejší moment. Uvidíme, čo režisér prinesie nabudúce. Aj napriek sklamaniu, myslím, že sa ešte nejakej pecky od neho dočkáme. (6/10) ()
Baumbachovy nejlepší filmy se vyznačují dokonalou ekonomikou hereckého výrazu a jeho stylové inscenace. Jsou tak precizně seskládané, až se tato preciznost (alespoň pro mě) stává hlavní předností celého filmu a zastiňuje vše ostatní. White Noise je v tomto směru vůbec nejextrémnější Baumbachův film. Jedná se v podstatě o muzikál, v němž postavy nezpívají a kolektivní taneční číslo přichází až se závěrečnými titulky, nicméně s kteroukoli replikou se zde zachází jako se silně muzikálním, precizně rytmizovaným prvkem, který je v dokonalém souladu s těmi sousedními. Nečetl jsem DeLillovu předlohu, takže nevím, jak moc věrný film to je (ale prý hodně), nicméně mnohokrát si lze všimnout, že dialogy i monology se rýmují - ne vždy, ale dost často na to, aby bylo zjevné, že jde o koncepční pravidelnost. Hysteričnost a absurdita DeLillových románů je tak jiného rázu, než třeba v Cronenbergově Cosmopolis. Nabývá takřka hudebních rozměrů a působí spíše podprahově: je nám po celou dobu jasné, že "něco je jinak" případně "něco je špatně", ale těžko hned dokážeme říct přesně proč. Proč svět White Noise působí tak zvláštně, proč je tak zcizující a zároveň pohlcující (přistoupíme-li na jeho stylizaci). Zhruba od půlky jsem při sledování více méně přestal řešit, co přesně postavy říkají a už jsem se jen opájel jejich přednesem a mizanscénou (barvy!). Tohle je film, v němž bych se chtěl nimrat a analyzovat jej záběr po záběru, kdybych na to měl čas. White Noise je někde mezi Wesem Andersonem, Caraxovou Annette a Cronenbergovou Cosmopolis, ale zároveň nepřipomíná ani jedno. ______ Poznámka pod čarou: White Noise má kupodivu hodně společného s Eyes Wide Shut. V obou filmech jsou zcela zásadní barvy, nejen ve vztahu ke konkrétním postavám a motivům, ale také ve vztahu ke společnosti a konzumerismu. Vánoční světýlka na konci Kubrickova filmu příznačně ožívají v nákupním centru, kde Cruise a Kidmanová zdánlivě "procitají" ze zlého snu, ale ve skutečnosti v něm nadále setrvávají: hledají útěchu ve chrámu konzumu, kde mohou nadále procházet světem s "očima dokořán zavřenýma" a být loutkami všemocných neviditelných elit. Baumbachův film spojuje duhovou pestrobarevnost také s prostorem supermarketu, který také představuje jedinou zdánlivou jistotu moderních amerických rodin, do níž mohou unikat před nebezpečným, nepředvídatelným vnějším světem. V obou filmech navíc procházejí ústřední manželské páry krizí důvěry: žena mimo dohled manžela vstupuje do sexuálních dobrodružství s cizími muži (ať už skutečných nebo imaginárních) a zhrzení muži nejsou schopni se s tímto ohrožením plně vyrovnat. V obou filmech je jejich snovost podprahová neboli subliminální. Ano, White Noise je Baumbachův Eyes Wide Shut a dost možná jeho zatím vrcholné dílo (ukáže čas). ()
Galerie (31)
Photo © Netflix
Zajímavosti (9)
- Film je plný motívov, scén a obrazov, ktoré sú symbolom odkrývajúcim tajomstvá samej podstaty života súčasného muža a aj celej západnej spoločnosti. (Biopler)
- Rádio budík Jacka Gladneyho (Adam Driver) vo filme je značky Panasonic. „Panasonic“ bol aj pôvodný názov predlohy od Dona DeLilla pre jeho román „White Noise“, čo sa ale muselo zmeniť kvôli ochrannej známke, ktorú vlastní značka elektroniky. (Arsenal83)
- Lol Crawley nastúpil ako kameraman po tom, čo režisér Noah Baumbach vyhodil pôvodného Michaela Seresina. (Arsenal83)
Reklama