Reklama

Reklama

Ve hře je těžký hrdelní zločin, proto obžalovaný zaslouží tu nejlepší obhajobu... Napínavé drama ze soudní síně Svědek obžaloby bývá divadelními kritiky označováno za nejlepší divadelní hru legendární anglické spisovatelky Agathy Christie (1890–1976). V divadelní hře rozvedla zápletku stejnojmenné krátké povídky. Premiéra proběhla v roce 1953 na prknech londýnského divadla Winter Garden Theatre, o rok později se hra dočkala uvedení na Broadwayi. Tam slavila ještě větší divácký úspěch, proto o námět rychle projevili zájem filmoví producenti. Zakázku na zfilmování divadelní hry přijal jeden z nejvýznamnějších režisérů tehdejší doby Billy Wilder. Ten se poměrně věrně držel divadelní předlohy, zásadní rozdíl ale představuje ztvárnění postavy respektovaného právníka Sira Wilfrida Robartse. Slavný britský herec Charles Laughton ve filmu oproti seriózní podobě v předloze představuje osobitého lišáka, který srší hláškami a sarkasmem. Nejzkušenější soudní obhájce v Londýně se ujímá komplikovaného případu mladého muže, který byl obviněn z brutální vraždy starší zámožné vdovy. V roli obžalovaného naposledy zazářil na stříbrném plátně populární herec zlaté éry Hollywoodu Tyrone Power, který později tragicky zesnul při natáčení filmu Šalamoun a královna ze Sáby (1959). Obžalovaný Leonard Vole trvá na své nevině a díky svému osobnímu kouzlu dokáže přesvědčit mistra beznadějných případů, aby mu u soudu pomohl dokázat, že představuje spíš oběť než chladnokrevného vraha. Sir Robarts vymyslí důmyslný plán obhajoby, který ale fatálně závisí na výpovědi Leonardovy německé manželky Christine. V typické roli osudové ženy se zde představila Marlene Dietrichová. Její výpověď pod přísahou v soudní síni zcela změní průběh šetření a vede k mnoha šokujícím zvratům. Rameno spravedlnosti se totiž může načas vychýlit, pravda ale nakonec stejně vyjde najevo. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (232)

Falko 

všechny recenze uživatele

Obdivujem rezisera Billyho Wildera, ze dokazal natocit dobre komedie rovnako, ako aj tuto kriminalnu dramu s jemnym anglickym humorom. Priznam sa, ze pocas filmu som sa vobec necitil ako pri drame a uz vobec nie ako pri thrilleri, tym ale nechcem povedat, ze je to komedia. Scenar filmu je vynikajuci a bol som velmi zvedavy, ci sa pocas filmu dopatram k tomu, kto vlastne zavrazdil bohatu vdovu. Najzaujimavejsie na tom bolo to, ze cely film som si myslel, kto to bol, ale koniec filmu bol tak sokujuco prekvapivy, ze nez som si cokolvek myslel, vsetko dopadlo uplne inak a taketo filmy doslova zboznujem. Takze pre milovnikov filmov zo sudneho prostredia odporucam. Svedok obzaloby mal 6 nominacii na Oscara, ale zial ziadneho nedostal. V kategorii najlepsi film, rezia a herca v hlavnej ulohe ho predbehla vojnova drama MOST PRES REKU KWAI, ktory reziroval David Lean a Oscara vyfukol Charlesovi Laughtonovi Alec Guiness. Herecka za vedlajsiu ulohu Elsa Lanchester nemala stastie, sosku prebrala Miyoshi Umeki za romanticku dramu SAYONARA (1957). Svedek obzaloby mal este 2 nominacie a to za strih a zvuk. Konkurencia najlepsich filmov bola dost silna v tom oscarovom rocniku, pretoze v tom istom roku konkuroval medzi najlepsimi filmami aj film DVANACT ROZHNEVANYCH MUZU (1957) rezisera Sydneyho Lumeta... 19.09.2008 _______ Tyrone Power - (Leonard Vole) +++ Marlene Dietrich - (Christine Vole) +++ Charles Laughton - (Sir Wilfrid Robarts) +++ Elsa Lanchester - (Pani Plimsollová) +++ Hudba: Matty Malneck +++ ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Akademicky vycíděná soudní konverzačka, která celou dobu klame tělem i duší, aby nás nakonec zaskočila nepřipravené, předčasně hodnotící ten naoko tuctový a neoriginální příběh. Scénář ale výborný, navzdory mnoha dohadům a nepřímým motivům plnohodnotně pokrývající a v závěru i vysvětlující každičkou vteřinu vyprávění, a Wilder opět zdatně manévruje na pomezí závažného námětu a odlehčené charakterové rozprávky. Film má ale jeden problém - napoprvé působí jako pravda bezchybné, ale přece emocionálně bezrozměrné drama, které sází na údernost a kvalitu své pointy, na další zhlédnutí už zbude jen naše ochota znovu sledovat příběh, kde nás už nic nemůže překvapit a kde marně budeme hledat něco víc než jen další důkaz, že Wilder uměl poskládat scény do kompaktního celku a že se na jeho filmy zkrátka dobře kouká. Čekal jsem prostě malinko silnější divácký zážitek... 80% ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Prečo som sa zase musel dozvedieť pred sledovaním filmu, že má šokujúcu pointu. Potom musím o nej premýšlať počas filmu a kombinovať, aby som nakoniec nebol až tak prekvapený. Ale na druhú stranu Svedok nie je film o pointe, jeho napínavosť pramení z priebehu súdneho procesu, spoveďami svedkov a postupného odhaľovania pravdy. Ak by sa robil rebríček najlepších filmov zo súdneho prostredia, Svedok obžaloby by určite figuroval v prvej desiatke. Do prvej päťky by som ho ale nezaradil. Postava Marlene Dietrich je skutočne zaujímavá a stojí za to sa zhostiť jej obhajoby. Určite to bude pre právnika workoholika zaujímavejšie, ako sa v nevkusných bermudách producírovať niekde na pláži s vypnutým mozgom. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Polovica filmu je "len" skvelá kriminálna dráma zo súdneho prostredia so skvelým Charlesom Laughtonom a trochu nevýrazným Powerom, ktorému sa dostalo menej priestoru, ako som čakal, no od momentu nástupu famóznej Marlene Dietrichovej ako Christine Vole, respektíve Christine Holm je to absolútny scenáristický orgazmus s brilantným záverom. Wilder je jednoducho stávka na istotu a jeho filmy ma vždy dostanú. ()

Shaqualyck 

všechny recenze uživatele

Bezchybně vystavěný a precizně odvyprávěný černobílý klenot z dob, kdy advokáti byli ještě především právníci a nikoliv businessmani, jako je tomu teď... Billy Wilder nejenže ukázal, že je schopen natočit skutečně cokoliv, zároveň také ve velkém stylu navázal na svá studia na právnické fakultě. To, že k tomu přizval 'tetu Agathu', pak jen dokazuje, jak prozíravý, mazaný a zároveň vnímavý a pozorný pan "Velký Billy" při své práci byl. ()

Galerie (39)

Zajímavosti (11)

  • V snahe utajiť pointu filmu hlas po záverečných titulkoch prosí divákov, aby záver a rozuzlenie zápletky nešírili ďalej. Dokonca sám Billy Wilder, posadnutý predstavou jej predčasného odhalenia, držal záverečné stránky scenára do poslednej chvíle natáčania. (marlon)
  • Film sa podľa hodnotenia filmových kritikov zaradil medzi najlepšie sfilmované poviedky Agathy Christie. (marlon)

Související novinky

Ben Affleck zremakeuje Svědka obžaloby

Ben Affleck zremakeuje Svědka obžaloby

20.08.2016

Kdyby se vybíraly nejlepší filmy z padesátých let, jen těžko by mezi nimi chyběl Svědek obžaloby. Soudní drama Billyho Wildera vychází z povídky (a následné divadelní hry) od Agathy Christie, získalo… (více)

Reklama

Reklama