Režie:
Billy WilderScénář:
Billy WilderKamera:
Ernest LaszloHudba:
Franz WaxmanHrají:
William Holden, Don Taylor, Otto Preminger, Robert Strauss, Harvey Lembeck, Richard Erdman, Peter Graves, Neville Brand, Sig Ruman, Michael Moore (více)Obsahy(1)
Dva vážení nositelé oscarových nominací za Sunset Boulevard (1950) – herec William Holden a režisér Billy Wilder – se o tři roky později znovu sešli ve strhujícím dramatu z 2. světové války Stalag 17. Výsledkem byla další nominace za nejlepší režii pro Wildera (jeho čtvrtá) a Oscar za nejlepší herecký výkon pro Holdena. Holden vytvořil postavu cynického, protřelého seržanta J. J. Seftona,vězně v nechvalně známém německém zajateckém táboře, který tráví své dny vymýšlením všelijakých kšeftíků a obchodováním s Němci výměnou za zvláštní výsady. Když jsou ale dva vězni zabiti při pokusu o útěk, ukazuje se, že mezi vězni je zrádce. Je to Sefton? Role velitele tábora je výjimečně ujal slavný producent a režisér Otto Preminger, herec Robert Strauss získal oscarovou nominaci za postavu "Zvířete". (oficiální text distributora)
(více)Recenze (124)
Letní filmová škola 2011 mi otevřela obzor; tentokrát tím, že pro mě objevila zázrak jménem Billy Wilder. Tento režisér, kterého v Čechách známe jen díky asi třem filmům (Někdo to rád horké, Sunset Blvd., Byt), má ve skutečnosti na kontě hned několik mistrovských děl. A Stalag 17 je jedním z nich. Opět staví na geniálním scénáři plném vtipných, dojemných i napínavých okamžiků. Jste v zajateckém táboře a zjistíte, že jeden z vašich spolubydlících je práskač. Jak se zachovat? Když ho odhalíte, bude přesunut na jiný tábor a nikomu tím nepomůžete, když ne, bude vám dál škodit. Na krku máte navíc velitele odsouzeného k smrti, kterému chcete pomoct utéct a ještě ke všemu vám nikdo ze spoluvězňů nevěří, že práskač nejste zrovna vy. Na první pohled neřešitelná situace má ve filmu dokonale vymyšlené řešení, které by mělo být v dějinách kinematografie mnohem známější, než je. Z námětu vytřískali tvůrci maximum a Stalag 17 tak pro mě představuje jeden z nejbáječnějších válečných filmů... ()
Wilder se dokázal pohybovat napříč žánry, takže nepřekvapí, že svůj příspěvek má i ve vězeňské ("útěkové") kategorii, která v následujících letech čítala například "Motýlka", "Velký útěk" a svým způsobem i nadčasového "Frajera Luka". "Stalag 17" byl jedním z prvních filmů tohoto typu, možná proto postavy i příběh působí na začátku schematicky a šablonovitě. Tím, co diváka zaručeně drží v napětí, je scénáristický trumf, kdy my (stejně jako aktéři příběhu) neznáme identitu udavače. Zápletka tak získává s každou další minutou na atraktivnosti, na čemž má zásluhu i chlapácký Holdenův výkon v roli vojenského spoluvězně - solitéra. 8/10 ()
Stereotyp amerických válečných filmů o hloupém nepříteli mě už vážně unavuje. Vzhledem k tomu, že tento film je i komedie, odpustím mu pohled do zajateckého tábora jako do místa plného pohody, žertíků a možná špetky nudy. Hledání špicla z řad vězňů je celkem napínavé, až na zjištění hodná geniálního detektiva odhalujícího pachatele z kávové sedliny, především zjištění pravého jména zavání již eskamotérstvím. Snímek, ač místy značně naivní, je velmi dobře zahrán a pokud se člověk povznese nad některé nesmysly, je i poměrně zábavný. ()
,,STALAG JE NĚMECKY VÁLEČNÝ ZAJATECKÝ TÁBOR. V NAŠEM TÁBOŘE NÁS BYLO ASI 630. VŠICHNI OD AMERICKÉHO LETECTVA …“ /// Předně podotýkám, že by se dalo diskutovat, jak moc je to válečnej film. Na druhou stranu, proč by v zajateckým táboře nemohlo bejt víc vtipně než hnusně. Takže uniformy tady jsou, i ty německý, každej pokus o útěk je spravedlivě potrestanej … a že má náckovskej dozorce furt dobrou náladu a s chlapci šprýmuje – inu, jinej kraj, jinej mrav. (Jen to neříkejte těm v Tichomoří.) Barák pro 75 chlapů a hlavní zápletkou je práskač. Taková je to dramatická veselohra s pěkným (dramatickým, vojenským…) závěrem. Soráč, čekal jsem trochu něco jinýho. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Chystám se natočit reklamu na zajateckej tábor. 2.) Thx za titule ,,fridatom“. /// PŘÍBĚH *** HUMOR * AKCE ne NAPĚTÍ * ()
No až takhle dobrý jsem to věru nečekal. Konečně jsem se vymanil z tíživých Noirovek a hned takhle dobře. Nejen krásným závěrem mi to připomnělo vynikající Velký útěk. Prostředí vojenského zajateckého tábora se mi moc líbilo, k příjemné atmosféře pomohlo i několik povedených fórků a patřičné zidealizování. Nebudu nijak opěvovat Billyho Wildera. Za prvé je to zbytečný a za druhé přeci jen je to teprve druhý film co se mi od něj líbil (Ztracený víkend). Skvělý však byl hlavní hrdina William Holden a jen maličko mi chybělo k naprosté spokojenosti. ()
Galerie (58)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (16)
- Roli Seftona (William Holden) mohl hrát i Kirk Douglas. (Kulmon)
- Titulní píseň „When Johnny Comes Marching Home“ je lidovou pochodovou protiválečnou písní z doby občanské války. Jejím obsahem je volání po návratu domů. Stejnou píseň později použil Stanley Kubrick k satirickému podbarvení několika scén ve filmu Dr. Divnoláska. (GilEstel)
- Stalag je zkratka Stamm Lager. (Kulmon)
Reklama