Režie:
James WhaleKamera:
John J. MescallHudba:
Franz WaxmanHrají:
Boris Karloff, Colin Clive, Valerie Hobson, Ernest Thesiger, Elsa Lanchester, Douglas Walton, Gavin Gordon, Una O'Connor, E.E. Clive, O.P. Heggie, Dwight Frye (více)Obsahy(1)
Jeden z nejpopulárnějších hororových filmů všech dob. Filmová klasika. V divácky oblíbeném a kritiky ceněném pokračování Frankensteina opět zazářil Boris Karloff v roli nešťastného monstra, které tentokrát zatouží po partnerce. Colin Clive se vrací jako přehnaně ambiciózní Dr. Frankenstein, aby svému dítěti vytvořil podobně prokletou nevěstu (Elsa Lanchesterová). Režisér původního Frankensteina, James Whale, tímto snímkem završil svou skvělou kariéru. Frankensteinova nevěsta je film, jež potěší nejen fanoušky hororu, nýbrž všechny filmové labužníky. Pokračovanie filmu FRANKENSTEIN (1931), nasledované filmom SON OF FRANKENSTEIN (1939). (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (132)
Lepšie ako jednotka,strašidelnejšie,provokatívnejšie,prepracovanejšie,kde tentokrát Henry Frankenstein ako stvoriteľ Monštra už nie je taký ambiciózny,narobil samé zmätky,keď vytvoril tohoto milosrdného tvora,pokiaľ mu nikto nič nerobí,tak ani on by nikomu nič neurobil... Tak Henry oddychuje po vyčerpávajúcom dejstve z prvej časti,vtedy letel dole z mlyna,čo ledva prežil,Monštrum uteká,čo mu sily a nohy stačia a stretáva jedného dobráckeho slepca,dedka,s ktorým sa skamaráti... Henryho navštívi doktor Pretorius,ktorý ho zasvätí do svojich plánov,ktoré vyžadujú Henryho pomoc,lebo títo dvaja šialení vedci chcú vytvoriť partnerku pre Frankensteina,pre Borisa Karloffa,ktorý sa zlepšuje v dvojke,ktorá vytvára absolútny klasický počin v dejinách kinematografie... JAMES WHALE a BORIS KARLOFF sú extrémne dokonalí. ()
Minimálne o triedu (ak nie viac) vyššie ako prvý diel - viac ponurosti, gradácie (vychytávková hlavne oživovacia procedúra ženy-priateľky-nevesty) Karloff je ikona - baví a desí zároveň, triky sú výborné, isté scény emocionálne nabité a dojemné (monštrum a slepý starec) ... pričom spracováva nadčasový námet, že primárnou potrebou muža je žena. ()
Stejně jako u prvního zvukového Frankensteina rozkoš ze zpětného objevování kořenů popkultury, ale už toho není tolik poprvé (byť epizoda s poustevníkem nebo nevěstina maska patří k absolutní klasice) a díky vysokému rozpočtu a o čtyři roky pokročilejší technice je všechno až příliš normální – včetně lidového uvřískaného humoru nebo doprovodné hudby plné snaživé práce s leitmotivy. Jako opravdový film to pořád ještě nefunguje, ale zároveň už to pro mě nemá tu slastnou, bezelstnou bizarnost úplných začátků. A v neposlední řadě byla Mae Clarke nepoměrně rozkošnější Elisabeth než Valerie Hobson. ()
Druhý díl Nemocnice Frankenstein Hope a strašidelná pohádka pro (tehdejší) dospělé - s fatálním morálním ponaučením, dodnes plně naléhavým - kdo nevěří, na TLC to běží, i novodobí Frankensteinové koketují s výrobou poloumělých bytostí, ve snaze ošálit stáří a možná přelstít i smrt... Na svůj věk nenásilně zhlédnutelné, slušně zahrané a jak bývalo dobrým zvykem - parádně nasvícené :-). Viděno v rámci Season Challenge Tour, týden s oblíbenými filmy POMA... čímž u mě po druhém snímku v pořadí získává nálepku jakési monsterplačky:-), nic proti ničemu, přirozeně. ()
Přestože Frankensteinova nevěsta je přímým pokračováním původního Frankensteina, rozhodně se nesnaží pouze pokračovat v zajetých kolejích, ale přichází s mnohými změnami. Nemyslím tím značné množství křiku zprostředkované z velké části Unou O'Connor, která je známá svou rolí hostinské z Neviditelného muže, která sestávala především z otravného ječení. Změna je vidět především v zaměření na vývoj monstra. Zatímco v originálním Frankensteinovi je velká část filmu přípravám na oživení monstra, zde dostává Boris Karloff mnohem větši prostor nejen časově, ale i herecky. Můžeme tam sledovat příběh připomínající první roky trochu přerostlého batolete. Kromě toho se dočkáme i hudebního doprovodu, který dostal na starost tehdy ještě nepříliš známý Franz Waxman. ()
Galerie (129)
Zajímavosti (55)
- Boris Karloff protestoval proti tomu, aby jeho monstrum mluvilo. Byl přehlasován. Aby však mohl ve filmu mluvit, musel mu být vyndán speciální zubní můstek, který v prvním filmu vytvářel jeho propadlé tváře. Proto má jeho postava v tomto filmu o něco protáhlejší tvář a vůbec o malinko jiný vzhled masky než v minulé části. (DaViD´82)
- Maskér Jack Pierce věnoval vzhledu Frankensteinova monstra zvláštní péči. A obohatil jeho vzhled o následky požáru. Proto má v pokračování Karloffova postava mnohem více jizev a zkrácené, jakoby ohořelé, vlasy. (DaViD´82)
- Je s podivem, že vzhledem k mnohým námitkám cenzorů i producentů, se i přes mnohé úpravy a vystřihování, nakonec do finální verze dostala scéna Frankensteinova monstra přivázaného ke kůlu ve stejné poloze jako byla ta Ježíše Krista při ukřižování. (DaViD´82)
Reklama