Reklama

Reklama

Vzápětí po natočení Občana Kanea se Orson Welles ve studiu RKO pustil do filmové adaptace románu Boothe Tarkingtona Skvělí Ambersonové. Film líčí osudy vysoce postavené rodiny z amerického středozápadu, která během počátku 20. století zažije strmý pád a přijde o majetek, společenský vliv a veškerá privilegia. Ústřední postavou je jediný dědic Ambersonových, sebestředný George, jenž se snaží zničit vztah své čerstvě ovdovělé matky a jejího bývalého nápadníka Eugena Morgana. Obětuje kvůli tomu i lásku k Morganově dceři Lucy.
Orson Welles natočil film s obdobnou technickou a uměleckou brilancí, jako své předchozí dílo Občan Kane. K velké škodě věci však němel plnou kontrolu nad konečnou verzí svého díla. Vytvořil sestřih o délce 131 minut a poté odjel natáčet další film do Jižní Ameriky. Představitelé RKO shledali film příliš dlouhým a depresivním a v režisérově nepřítomnosti se rozhodli pro drastické úpravy. Svou roli patrně sehrála i averze, kterou si Welles získal kvůli svému egocentrismu. Po zkrácení filmu na 89 minut nechal producent George Schaefer zničit vyřazený materiál, čímž znemožnil rekonstrukci původní verze a spáchal tak svým způsobem kulturní zločin. Zachoval se alespoň Wellesův scénář, podle kterého vznikl v roce 2002 televizní remake filmu.
Film byl nominován na Oscara ve čtyřech kategoriích: nejlepší film, černobílá kamera, herečka ve vedlejší roli (Agnes Mooreheadová) a nejlepší výprava v černobílém filmu. Autor předlohy Booth Tarkington (1869-1946) je držitelem Pulitzerovy ceny za román Alice Adams. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (83)

Cimr 

všechny recenze uživatele

Výborný film z povrchní a konzervativní doby. Člověka skoro až vyděsí, když si uvědomí, kolik zla napáchala jedna blbá prošlápnutá basa. Skvělí Ambersonové mě svým způsobem zaujali víc než Občan Kane. Občan Kane je skvělý film, ale je až moc upnutý na jednu postavu, zde máme zajímavých postav k pozorování hned několik, ať už zahořklou, ale v jádru hodnou tetu Fanny (moje favoritka), rozmazleného, ale v jádru hodného George, naivního na věky zamilovaného Eugena či sklíčeného otce skvělého rodu Ambersonů. Perfektní vykreslení postav, několik nezapomenutelných scén, zvláštní novátorské pohledy kamery, skvělý scénář a úchvatné závěrečné titulky. Jak jinak, když film napsal a zrežíroval Orson Welles. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

K čomu je fakt, že Wlles so svojim kameramanom vymysleli niekoľko úžasných obrazových kompozícií, že sa pozeráme často na podhľady, ktoré občas evokujú až hororovú atmosféru, inokedy snímajú celý rozhovor bez strihu, že je Joseph Cotten veľký sympaťák, keď je celý film tak skratkovitý, že ma jeho udalosti nedokázali pohltiť. Ja viem, že zato Welles nemôže, ale čo sa mám teraz sťažovať na producentov, keď som videl jeho (a Cortezov) film? Táto adaptácia vyvoláva skôr chuť si prečítať knihu, aby si divák mohol doplniť niekoľko otáznikov. Ale nakoniec to na ploche hodinky a pol dopadlo ešte veľmi dobre. Aspoň vieme, že ak raz zlyhá automobilizmus, máme tu stále staré dobré kone. ()

Reklama

cheyene 

všechny recenze uživatele

Popravdě jsem očekával trochu víc, avšak nemohu říct, že by Skvělí Ambersonové byli špatným filmem. Připojuji se však k názoru ostatních, že snímek měl být delší (snad první film, u nějž to říkám). Herecký výkon Tima Holta stál rozhodně za to a mně osobně nutí pochválit závěrečné titulky, které jsou netradiční, ale vynikající. Orson Welles má sympatický hlas. Jinak slušný příběh o pádu zámožné rodiny. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Vůbec nepochybuji o tom, že v původním režisérském sestřihu šlo o vybroušeným klenot, ale hodnotit bohužel musím jen kratší sestřihanou verzi. Ta samozřejmě není špatná a jednoznačně je vidět, jakým revolučním citem pro uspořádání či nasvícení mizanscény Welles disponoval, ale přeci jen se nedaří skrýt dojem rozkouskovanosti a trvá delší dobu, než se divák v postavách a jejich vzájemných vztazích plně zorientuje. Pouštět se do větší kritiky mi ovšem přijde nefér - jednak pro zprznění kompletní Orsonovy vize, jednak pro neoddiskutovatelné vypravěčské kvality, které Skvělým Ambersonům navzdory studiové křivdě bezesporu zůstaly. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Filmový skvost, kterému chybí čtyřicet minut k dokonalosti. Orson Welles a jeho freska jedné rodiny. Precizně natočený film, který využívá všechny výhody černobílého filmu a skvěle vykresluje a využívá charaktery postav. Velká škoda, že původní film producenti prostříhali a ponechali jen to, co uznali za vhodné. Celý film tak chvílemi připomíná Metropolis, které v nekompletní verzi působí podobně "zkratkovitě", ale stále lze najít spojitosti v ději a postavách. Drama samotné rodiny a jejich postav je vystavěno velmi dobře, a když do černobílého obrazu plného nádherných záběrů a nasvícení, promluví Orson Welles svým nezaměnitelným hlasem, divák padá v úžas. Lze jen uronit slzu za zničených 40 minut a tajně doufat, že jako u zmiňovaného Metropolis se jednou třeba náhodou zbylé scény najdou ... O závěrečných titulcích asi nemusím mluvit... ()

Galerie (109)

Zajímavosti (17)

  • Plakát pro film byl navržen Normanem Rockwellem. (Kulmon)
  • Film doprovází režisér Welles jako vypravěč v procítěném komentáři mimo obraz. (hippyman)
  • Tato adaptace románu Boothe Tarkingtona z roku 1918 se však přesto objevuje ve výročních kritických anketách jako jeden z nejlepších amerických filmů všech dob. (hippyman)

Reklama

Reklama