Režie:
Orson WellesKamera:
Gregg TolandHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead, Ruth Warrick, Ray Collins, Erskine Sanford, Everett Sloane, Paul Stewart, George Coulouris (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Neposlušné dítě Hollywoodu Orson Welles natáčel toto legendární drama, které se stalo milníkem ve vývoji filmové řeči i vypravěčských postupů, již ve svých pětadvaceti letech. Welles svou režijní prvotinu pojal jako rekonstrukci osudů fiktivního magnáta Kanea, sestavovanou novinářem - využívá k tomu filmové týdeníky, rozmluvy s pamětníky atd. Postupně upřesňovaný obraz titulního hrdiny ztrácí svou původní gloriolu - ukazuje se, že peníze a moc ještě nezaručují štěstí. Občan Kane vzbudil v době svého uvedení skandál, protože tiskový magnát miliardář William Randolph Hearst vztáhl vyprávěný příběh na sebe... Z devíti nominací na Oscara v roce 1941 získal film sice jen jednu (za scénář, na němž spolupracoval sám Welles s Hermanem J. Mankiewiczem), ale od té doby suverénně vítězí v mnoha prestižních anketách nejrespektovanějších světových kritiků. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (604)
"Kdybych nebyl tak bohatý, mohl jsem být opravdu skvělým chlapem." Tak kdopak byl pan Kane? Komunista, fašista nebo Američan? Pro mě to byl hlavně prvotřídní jájínek. Já, já, já, jenom já. Jelikož jsem taky jájínek, tak to mohu erudovaně posoudit. Mě tedy dost bavil Kaneův vzestup. Zejména, když jako novinář bojoval proti sobě - magnátovi. To bylo hodně zábavný. Jeho pád doprovázenej operním hýkotem jeho druhý manželky už mě tolik nebavil. Netrpěl jsem při něm tolik jako báječnej učitel zpěvu Matiste, ale už to žádná velká zábava nebyla. A co se týká novátorskejch filmovejch postupů, úchvatný kamery a precizní režie, tak k tomu poslušně hlásím, že tomu nerozumím. Mně se to prostě jenom líbilo. ()
Občana Kanea som si dal ako moje 1000-e hodnotenie. Ide o dielo, ktoré síce v súčasnosti môže niekomu pripadať bežné a nezáživné, v čase svojho vzniku však muselo ísť o veľmi novátorský film, ktorý predbehol svoju dobu o hodne dlhý čas. Otázka čo je Rosebud, zodpovedaná v posledných sekundách filmu tak, aby divák pochopil, že Rosebud je vlastne taký ,ako celý život pána Kanea, teda drahý,opulentný a hlavne prázdny, je len prostriedkom k pátraniu po tom, kto a aký vlastne Charles Foster Kane bol. Orson Welles je v hlavnej úlohe absolútne démonický. 10/10 ()
Pózy stranou, chtělo by se zvolat, ale nesmím zapomínat, kde se nacházím. Útočiště pokřivených geeků si svoje modly pečlivě chrání a při jejich uctívání neustoupí ani o píď. Občan Kane bude navždy považován za jedno z hlavních děl, které nastartovalo Hollywood a udělalo z filmu fenomén, jak ho známe dnes. Ve své době jistě ohromil stylem vyprávění a kamera je působivá i po tolika letech, takže docela chápu, že si tento kousek v USA tak hýčkají, ale kecy o nejlepším filmu všech dob jsou naprosto mimo a kupa zdejších uživatelů, která se snaží přesvědčit sebe sama, že ta nuda byla opravdu skvělá, působí dost komicky. Recyklované komentáře, ze kterých je jasné, že dotyčný pubescent absolutně nepobral, o čem to vlastně bylo a brutálně se nudil, jsou toho jasným důkazem. ()
Opravdu až nečekaně svěží film, ale právě jen z hlediska filmového. Možná je to už stářím snímku, ale nijak výrazně mě v dnešním kontextu nezaujal. Oceňuji filmařskou a technickou stránku, ale problém byl především v dlouhém, rozvláčném a místy dosti nudném příběhu. Vzheldem k místnímu hodnocení jsem čakal víc a možná i proto je film u mě na nějakých 65%. A jen proto, že spousta uživatelů dá 5, nemusím snad já. Film o kterém si s někým rád popovídám, ale na který se kouknu podruhé jen z jiného důvodu, než z toho, že bych chtěl ten příběh vidět a prožít znovu. ()
Vždy ma zaujímali filmy o veľkých magnátoch, o ktorých si všetci mysleli, že majú dokonalý život plný luxusu a obdivu a pritom musia bojovať o čo i len kúsok úprimnej ľudskej priazne. Že takýto intelektuálny počin natočil 25ročný mladík, pre mňa zostane záhadou do konca života, no ako spomínajú ostatní, pred jeho neuveriteľnou vizuálnou premenou v starého politického diplomata, skláňam klobúk - veď sa písal rok 1941! Občan Kane je náročný najmä vďaka neustálemu presúvaniu v čase a rôznym dejovým linkám, čiže je to ten posledný film, ktorý si treba pustiť, keď vám klipkajú oči :-) Osobne ma doslova uchvátila ,,raňajková" scéna s prvou manželkou, ktorá v priebehu niekoľkých sekúnd dokonale poukázala na večne ubiehajúce roky s večným stretávaním sa pri raňajkách prinášajúce očakávanú rutinu. Taktiež ma oslovil temný gotický podtón, ktorému nešlo odolať a pochmúrny režisérsky prístup, schopný napriek dobe vzniku navodiť v noci tú správnu atmosféru. ()
Galerie (89)
Photo © RKO Radio Pictures
Zajímavosti (141)
- Kritici a režiséri Britského filmového inštitútu označili snímku ako najlepší film všetkých čias. (Kristusazapad)
Reklama