Režie:
Orson WellesKamera:
Gregg TolandHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead, Ruth Warrick, Ray Collins, Erskine Sanford, Everett Sloane, Paul Stewart, George Coulouris (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Neposlušné dítě Hollywoodu Orson Welles natáčel toto legendární drama, které se stalo milníkem ve vývoji filmové řeči i vypravěčských postupů, již ve svých pětadvaceti letech. Welles svou režijní prvotinu pojal jako rekonstrukci osudů fiktivního magnáta Kanea, sestavovanou novinářem - využívá k tomu filmové týdeníky, rozmluvy s pamětníky atd. Postupně upřesňovaný obraz titulního hrdiny ztrácí svou původní gloriolu - ukazuje se, že peníze a moc ještě nezaručují štěstí. Občan Kane vzbudil v době svého uvedení skandál, protože tiskový magnát miliardář William Randolph Hearst vztáhl vyprávěný příběh na sebe... Z devíti nominací na Oscara v roce 1941 získal film sice jen jednu (za scénář, na němž spolupracoval sám Welles s Hermanem J. Mankiewiczem), ale od té doby suverénně vítězí v mnoha prestižních anketách nejrespektovanějších světových kritiků. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (604)
Pózy stranou, chtělo by se zvolat, ale nesmím zapomínat, kde se nacházím. Útočiště pokřivených geeků si svoje modly pečlivě chrání a při jejich uctívání neustoupí ani o píď. Občan Kane bude navždy považován za jedno z hlavních děl, které nastartovalo Hollywood a udělalo z filmu fenomén, jak ho známe dnes. Ve své době jistě ohromil stylem vyprávění a kamera je působivá i po tolika letech, takže docela chápu, že si tento kousek v USA tak hýčkají, ale kecy o nejlepším filmu všech dob jsou naprosto mimo a kupa zdejších uživatelů, která se snaží přesvědčit sebe sama, že ta nuda byla opravdu skvělá, působí dost komicky. Recyklované komentáře, ze kterých je jasné, že dotyčný pubescent absolutně nepobral, o čem to vlastně bylo a brutálně se nudil, jsou toho jasným důkazem. ()
Ultimativní filmový zážitek, který od dechberoucího zpracování po nesmrtelný příběh nabízí vše, co kinematografie nabídnout může. Nikdy nezapomenu na pocity po prvním zhlédnutí. A druhém. A třetím. A jakémkoli dalším. Nebojím se napsat, že kdo nechápe nebo nedoceňuje kvalitu Občana Kanea, nechápe filmové umění. Tahle arogantně znějící pravda podle mě nemá východisko a je tak zřejmá, že se nestydím to tvrdit takhle přímo. U žádného jiného filmu bych to neudělal a před zhlédnutím Wellesova stěžejního díla by mě nenapadlo, že může existovat snímek, který tak bezvýhradně určuje míru filmového vkusu a soudnosti při hodnocení. Nejde o to považovat tenhle film za "nejlepší vůbec", to je samozřejmě jen gesto, ale jakékoliv jiné než maximální hodnocení (zvlášť na tak malé škále jako je ta na CSFD) u mě vyvolává jistou nedůvěru v člověka, co hodnotil, protože něco dělá blbě... Jasně že takovéhle pravdářství se nenosí, ale někdo to tu, kruci, napsat musel! ()
Film o osudech člověka, který, ač pohádkově bohatý, byl vlastně docela chudý. Nádherně nasvícené scény, ani na vteřinu nenudící děj, dokonalé herecké výkony, v čele se samotným mistrem Orsonem Wellesem. V závěru jsem dokonce uronila slzu - částečně kvůli dojemnosti děje, ovšem hlavně kvůli pocitu, že TOHLE JE ONO - jsou to dějiny, je to dokonalost lidského umění,..........nejlepší film všech dob? Já říkám - proč ne? ()
Občan Kane jistě patří k přelomovým snímkům světové kinomatografie, avšak na můj vkus je celý film dost nudný, nevyvolal ve mě jediný pocit, ničím mě nezaujal, nechytitl... bohužel. Nebudu hodnotit vysoko jen kvůli zbožňovaní Občana Kane. Z filmu už vyčuchlo vše průlomové... Kane se bude asi donekonečna analyzovat, rozebírat, ale pro mě už nemá své kouzlo. Taková Casablanca, Křižník Potěmkin, 12 rozzlobených mužů, Jezinky a Bezinky, Někdo to rád horké apod. To je klasika, která stále baví a má své kouzlo. Občan Kane bohužel ne. ()
Tvorba Orsona Wellese je pro mě jako zakletá a veškeré pokusy o sblížení končily konstatováním, že se důsledně míjíme. Vlastně jsem se Kaneovi dlouhá léta vyhýbal, protože jsem tušil, že nadšení vytříbených znalců filmového plátna a filmových kritiků ani v tomhle případě nebudu sdílet. Snad je to tím, že Orsona Wellese řadím do stejné skupiny tvůrců, jako je Federico Felini nebo Lars von Trier, tedy k těm, jejichž přebujelé ego až příliš okatě vstupuje do jejich tvorby. Jinými slovy jde o sebestředné manipulativní parchanty, kteří mě odrazují po emocionální stránce. Pak je těžké ocenit novátorské prvky, komplikovanou strukturu snímku a útržkovité vyprávění. Můžu samozřejmě konstatovat, že spoustu toho, s čím pracoval, je opravdu revoluční, ale lidsky si mě Orson nezískal. Na Kanea se dívám jako na školní úlohu, kdy pedagog žádá po studentech rozbor uměleckého díla. Oceňuju techniku, ale jako divák jsem k Wellesovi lhostejný. Celkový dojem: 65 % s tím, že to je zcela určitě maximum, co ode mě kdy legendární režisér mohl dostat. ()
Galerie (89)
Zajímavosti (127)
- Během natáčení byl Orson Welles (Kane) varován před léčkou amerického vydavatele Williama Randolpha Hearsta, který byl inspirací pro hlavní postavu. Jakmile by Welles vstoupil do svého hotelového pokoje, tak se na něj údajně měla vrhnout nahá slečna a posléze fotograf, který měl zhotovit diskreditující snímek. Welles tak strávil noc jinde a není známo, zda bylo varování pravdivé. (džanik)
- Kritici a režiséri Britského filmového inštitútu označili snímku ako najlepší film všetkých čias. (Kristusazapad)
Reklama