Režie:
Peter WeirScénář:
Andrew NiccolKamera:
Peter BiziouHrají:
Jim Carrey, Laura Linney, Ed Harris, Noah Emmerich, Natascha McElhone, Holland Taylor, Peter Krause, Antoni Corone, Paul Giamatti, Harry Shearer (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Komik Jim Carrey spolu s Laurou Linney a Edem Harrisem (oba mnohonásobně nominovaní na Oscara) hrají v Truman Show, temné komedii o světoznámé hvězdě televizní reality show, která si myslí, že je jen pojišťovacím agentem. Když tento údajně obyčejný muž zjistí, že celý svůj život strávil před kamerou obklopen placenými herci a komparzem, místo rodiny a přátel, rozhodne se najít svou původní podstatu... a na své cestě zažívá bouřlivá dobrodružství. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (1 194)
Udělat film o reality show, která sleduje život od narození v přímém přenosu, je nápad za milion. A za dva stojí-li za kamerou velikán Weirova formátu. Zdařilo se vtažení do obyčejného života Trumana Burbanka, které je po cca hodině stopáže najednou překříženo jinou dějovou linkou (jakou je asi jasné, ale stejně je to spoiler). To jak všichni krom Carreyho hrají přesně jak v telenovelách a vsunují "nenápadné" reklamy je součsně vtipné i mrazivé. Vskutku neuvěřitelně emocionálně silný snímek. K tomu nádherný soundtrack od Glasse a každým dalším shlédnutím se umocňující zážitek. Kdoby Trumanovi nefandil v jeho cestě za svobodou, že? Takže i tobě Trumane; kdyby jsme se snad náhodou již neviděli: "Dobré odpoledne, dobrý večer a dobrou noc!" ()
Vědět tak, kam Andrew Niccol na ty nápady chodí. Co film to perla, ať už ho režíruje sám, nebo napíše scénář. Tedy ve skutečnosti stačí dívat se na svět okolo sebe s otevřenýma očima. Jak se říká o knihách, že nejlepší je taková, o které máme pocit, že jsme ji už četli, tak o filmech platí to samé. V Gattace i tady jsem slavil vítězství lidské vůle nad systémem, který jsme si sami zbudovali k tomu, abychom se sami odřízli od reality a uzavřeli do iluzí. Vyvěrá z toho taková naděje a víra v člověka, že mě to opravdu dojímá. S1mOne už je k lidstvu mnohem skeptičtější a naopak zobrazuje vítězství iluze nad skutečností. To zas potěší cynickou složku lidské osobnosti. Terminal se opět vrátil k vítězství člověka. Je vidět, že optimistický konec lze natočit bez přehnaného patosu a kýčovitosti, a přitom může být stejně úderný a působivý jako nějaká tvrdá překvapující pointa (nejvíc mě takový konec dostal v knize Piknik u cesty). Ale to jsem se dostal od filmu někam k filosofování, takže zmíním vynikající režii Petera Weira (s Niccolem si evidentně padli do noty), výkon Eda Harrise, Laury Linney a Jima Carreyho a ostatně všech ostatních "členů štábu" skvěle podávajících telenovelové neherectví, krásnou Nataschu McElhone a skvělou hudbu neuvěřitelně podbarvující celý film. Film navíc obsahuje několik skutečně skvělých scén, jako lidi stojící a čekající na povel nebo Carrey bušící na stěnu svého "dokonalého světa." Beru film jako takovou výzvu stát se pány svého osudu. A teď "kdybychom se neviděli dobrý den, dobrý večer i dobrou noc..." ()
Skvělé !!! Naprosto!!! Kde začín a kde konči hranice mezi skutečným světem a světem v televizi. Světem ovlivněného médii. Médii, které ovlivňují svět. Ovlivňují lidi a lidé se chtějí bavit. Je jim jedno kdo to odnáší, kdo trpí... Jediné co rozhoduje je sledovanost.... Je jedno co dávají... Je jedno, jak je to zajímavé, ale hlavně, že to má sledovanost.Proč lidem nedat co chtějí? Ikdyby to byl celý život.... Připomínámi to poslední dobou neuvěřitelně (v USA) úspěšné Reality show... Jen, kdyby o tom Truman věděl... Dělal by to stejně?Pochybuji.... ()
Spoiler... Film, jehož hlavní téma je náš vlastní pohled. Omezovat to na fenomén reality show a bulváru je povrchní, mnohem víc Niccolův scénář cílí na to, jak sami sebe konstruujeme jako subjekty, jaký způsobem budujeme vlastní vnímání reality, vlastní identitu. Peter Weir tuhle finesu jemně vystihl, pohrává si s divákem, je důsledně ironický. Závěr mě přinutil k triumfálnímu gestu - pokud ho někdo chápe jako happy end, zjevně se stal obětí vlastní Truman Show. Tohle je realita, jak ji známe a akceptujeme... Pointou film tak není to, že Truman najde svůj exit, ale právě to, že náš exit je v nedohlednu. "We accept the reality of the world with we are presented. It´s as simple as that." Celá Truman Show je na tomto principu zrcadlícím se v její formě (v mezích možností důsledně) postavená. ()
Nemám slov. Film kterýmu nemůžu absolutně nic vytknout. Instantně jeden z mých nejoblíbenějších. Celá ta premisa je tak strašně geniální a jednoduchá, vždyť každého někdy napadlo že by celý jeho život byl TV Show ne? S vykřičníkem geniální kamera, jedny z nejlepších hereckých výkonu co jsem viděl, geniální hudba a ten konec! Esence filmu a jedna z nejoriginálnějších věci co jsem kdy viděl. Tiše tleskám a lituji že nikdy nenatočím něco takhle skvělého. ()
Galerie (160)
Zajímavosti (48)
- Produkce filmu čekala rok, aby Jim Carrey mohl dokončit filmy Cable Guy (1996) a Lhář, lhář (1997). (tom.nosek)
- Záběry, které se nedostaly do finálního sestřihu, vykreslují Marlona (Noah Emmerich), jak s Trumanem (Jim Carrey) opravdu soucítí. Při hledání Trumana ho totiž najde, ale dovolí mu uniknout. (tom.nosek)
- Studio Paramount se obávalo, zda bude film úspěšný. Truman Show s rozpočtem 60 milionů amerických dolarů dokonce označilo za „nejdražší umělecký film“. Vedení proto žádalo, aby film nebyl tak dramatický a naopak vtipnější. Režisér Peter Weir tuto představu sdílel. Chtěl u diváků navodit dojem, že na Truman Show se dá opravdu dívat 24 hodin denně. Scénárista Andrew Niccol kvůli tomu napsal 16 návrhů scénáře, než se Weir odhodlal začít práce na filmu. (tom.nosek)
Reklama