Obsahy(1)
Pragmatický mladý právník David Burton (Richard Chamberlain) ze Sydney se ujme obhajoby skupinky Aboriginů, obviněných z vraždy. Komplikovaný případ ho zavede mezi australské domorodce, o kterých dosud nevěděl skoro nic. Jejich rituály, kouzla a iracionalita ho začnou fascinovat a vzdalovat rodině i dosavadnímu způsobu myšlení. Skutečnost je ovšem hrůznější, než si kdy dokázal představit, a bezprostředně se týká nejen jeho vlastního osudu, ale i budoucnosti celé arogantní bělošské civilizace. Zemi postihují prudké bouře a lijáky a ničivá poslední vlna, o které se zmiňují nejstarší aboriginské mýty, zřejmě není pouhou strašidelnou pohádkou pro děti... (Cinemax)
(více)Recenze (51)
1. Živly: Už neporoučíme větru ani dešti, ale jsme rádi, když přírodní živly spolupracují. Někdy se ovšem chce nějaký živel prosadit na úkor ostatních, a pak tu máme hurikány, zemětřesení nebo tsunami (podle australských domorodců třetí). 2. Sny: Kdysi jsme snům rozuměli, pak se nám přestaly zdát, nyní se vracejí, ale už jim nerozumíme. 3. Mystika: Život bez mystiky, je jakoby bez šťávy, protože jen mystika dokáže propojit celý život (a snad i co bylo před ním a co bude po něm). Mystika ale může být maligní (černá) nebo benigní (bílá). Ta první může končit pádem do nevědomí (neurózy a psychózy), ta druhá může z nevědomí čerpat (a dovést člověka k duchovnímu klidu, což je beze sporu synonymum největšího štěstí)... Peter Weir pozoruhodně kombinuje tyto tři prvky na pozadí rozpadu původní australské kmenové kultury a jejích zákonů (decentralizovanou osou je zarputilost obhájců názoru, že nemůže existovat ve městech, protože - jinak řečeno - by město nebylo civilizované)... Voda dovede být hrozná, ale nepodceňujme ani ten vítr. ()
Ak by sa Posledná vlna odohrávala niekde v americkom zapadákove, bola by asi sklamaním. Lenže oná exotičnosť a neotrepanosť prostredia z nej robia vcelku výnimočný zážitok. Scenár nepatrí k najpremyslenejším, Weir sa ešte len režisérsky oťukáva, ale napriek tomu tento mysteriózny film celkom dobre funguje. Vo Weirovej filmografii patrí k slabším, ale vzhľadom k môjmu obdivu k jeho ďalším dielam zaokrúhľujem nahor. ()
Weir je v tomto filme plný nápadov. Vidno, že sa jednalo o niečo, čo chcel natočiť. Dôraz na atmosféru a jej neustále menenie funguje bezchybne. Problém mám s príbehom. Ten je miestami veľmi nekonzistentný. Motivácia postavy je síce podmienená jeho snami, ale to ako sa správa v určitých momentoch mi prišlo trošku zvláštne. Rovnako aj vzťah medzi Aborigénmi. Čim sme sa viac približovali k pravde, tým viac mi prišla celá tá mystifikácia ohľadom prípadu zbytočná. Koncom sa to pre mňa rozpadlo. Samotné vyústenie je síce logické ale rozhodne k nemu nemala viesť taká strastiplná cesta. Kedysi by sa mi to možno páčilo. Teraz to už nestačí. Jeden z tých filmov, ktoré bohužiaľ zostarli. Chamberlain je tu ale dosť v pohode. ()
U mňa obrovské sklamanie. Námet je super, zo začiatku to výborne šlape ale už niekde po prvej tretine Weir dupne na brzdu a až do konca sa to nechytí. Prišlo mi to tak strašne nevzrušivé a nudné až som rozmýšľal či ten film náhodou nevyhral minimálne 20 cien v Cannes. Slabých 5/10 a suverénne najhorší Weirov film čo som videl. ()
Po Pikniku na Hanging Rock natočil Weir další film, který naprosto dokonale vystihuje anglické slovíčko "eerie". Tedy něco mezi "tajemný" a "strašidelný". Peter Weir umí udělat atmosféru. Možná se dá říct, že Peter Wier je v tomto ohledu mistr nad mistry. Jenže narozdíl od Pikniku mě Poslední vlna i přes nevídanou atmosféru příliš neoslovila. Pro mě osobně je zkrátka až moc divná. To ovšem nic nemění na tom, že Weir je špičkový filmař a že mám pro jeho práci (včetně tohohle filmu) jen a jen obdiv. ()
Galerie (20)
Photo © Cinema International Corporation
Zajímavosti (4)
- Richard Chamberlain získal jako David Burton na mezinárodním filmovém festivalu v Katalánsku cenu Clavell de Plata v kategorii nejlepší herec. (Terva)
- Australský filmový institut udělil snímku dvě ceny, a to v kategoriích nejlepší kamera (Russell Boyd) a nejlepší zvuk (Don Connoly, Greg Bell a Phil Judd). (Terva)
- Snímek získal v roce 1997 cenu IBEX pro nejlepší film. (Terva)
Reklama