Jak utopit Dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách
- Ako utopiť dr. Mráčka alebo Koniec vodníkov v Čechách (více)
Režie:
Václav VorlíčekKamera:
Vladimír NovotnýHudba:
Vítězslav HádlHrají:
Libuše Šafránková, Jaromír Hanzlík, František Filipovský, Miloš Kopecký, Vladimír Menšík, Zdeněk Řehoř, Stella Zázvorková, Eva Hudečková (více)Obsahy(2)
Fantastickou komedii o lásce mladé vodnice Jany k nesmělému právníkovi a o tom, jakými možnými způsoby se z vodníka stane člověk, natočil V. Vorlíček v roce 1974. Dr. Mráček chce Janinu rodinu, nic netušíc o jejím původu, vystěhovat z mokrého domku na Kampě a ten nechat zbourat. Pro poslední dynastii vodníků v Čechách by to ovšem znamenalo jistou záhubu. Musejí proto všemi prostředky zabránit asanaci domu - i kdyby měli dr. Mráčka utopit... (Bontonfilm)
(více)Recenze (451)
Prý pohádka, pche. V dětském věku jsem tenhle film vnímal jako smutné drama. A to nejen kvůli hořkému konci, ale především pro celkové vyznění. Chudáci vodníci se přežili a v moderní společnosti pro ně není místo. Alespoň lidé kolem působí, jak kdyby se vyloupili z pravověrné pohádky. I když jsou konfrontování se sebenemožnější situací, nepřijde jim to vůbec divné. Po letech jsem docenil mazaně vymyšlený scénář, který sice nenabízí přehršel vtipných scén, ale zato obsahuje několik silných vypravěčských linií. A i toho humoru je v něm dost. Jakési pachuť filmu ovšem zůstala. ()
Trošku škoda, že to nie je príbehovo vyvážene, lebo miestami sa to len nezáživne vlečie, kdež to napríklad trikovo na danú dobu to je zvládnuté perfektne, je vidieť že si na technickej stránke dali záležať, rovnako tak potešia niektoré hlášky(moc zapasoval od predvádzajúceho sa vodníka "normal"), prípadne aj useknutá noha a scénky okolo nej sú fajn... celkovo mi to príde ako slušný priemer, čo dokáže miestami pobaviť. /60%/ ()
Macourek a Vorlíček jsou takovej Shakespeare naruby, on svými "typickými scénami plných mrtvol" ( (c) náš učitel češtiny) svá dramata končil, pánové těmito scénami svoje díla začínají. Což ovšem neznamená, že by jejich filmy automaticky končily šťastně, např. v tomto došlo ke zbourání historického skvostu na Kampě. Škoda, že se Hanzlíka nepodařilo včas utopit! Zatímco v jiných případech touhu nadpřirozených bytostí po tom, stát se člověkem, absolutně nechápu, tady v případě Šafránkové mi přijde zcela odůvodnitelná. Neboť mezi vodníky neměla žádný výběr, pokud byli všichni mladí stejní klouzci jako Hrzán s Masopustem. Čímž teda rozhodně nechci říct, že by Hanzlík byl nějakou výhrou v loterii. Zato moc nechápu takovýho Řehoře, ten si coby člověk rozhodně pohoršil, jako vodník totiž musel mít strašnou sílu, když dokázal kosou jedním máchnutím čistě amputovat Hrzánovi nohu. No, jinak je škoda, že už vymřeli, zvídavý člověk se už tak nemá šanci dozvědět odpovědi na všelijaké otázky, např. když jsou nesmrtelní, od jakýho bodu přestávali stárnout? ()
Jo jo, doktore Mráčku... byla to tehdá taková dobová manýra strhávat "staré, ošklivé a buržoazní" stavby a nahrazovat je "novým, uvědomělým a krásným". Oněch strženejch baráků je mi líto. Vodníci si však svou krvavou genocidu zasloužili - pochopili příliš pozdě, že v době, kdy zítra znamená včera, jsou již pouhým přežitkem. Nepotřebujeme přece strašidla, když máme Národní výbor... No ne? ()
Tento pozoruhodný výtvor mi do rozprávkového zaradenia vôbec nesedí. Je tu len myšlienka, že nesmrteľnosť vôbec nie je viac ako láska, ale to je len doplnok čohosi iného. O to viac sa mi film páčil ako komédia, ktorej myšlienky a spracovanie (na svoj vek) vôbec nezostarli a stále je to veľmi nadčasové. Kto z nás by sa nechcel premeniť na kapra :). 80%.. ()
Galerie (19)
Photo © Filmové studio Barrandov / Alena Červená
Zajímavosti (62)
- Libuše Šafránková (Jana) odehrála celý film v paruce, jen v posledním záběru, kdy jde jako matka s dítětem, má své vlasy. (sator)
- Z úsporných důvodů nebyli během produkce najati herci či dabéři na namluvení duší v hrnečcích. Profesora Ikebaru při postsynchronech namluvil Miloš Vavruška. (funhouse)
- Ve filmu vystupují postavy, které mají příjmení Wassermann (Miloš Kopecký, Míla Myslíková a Eva Hudečková) a Bach (Čestmír Řanda st., Dagmar Neblechová). Obě tato původem německá příjmení mají nějaký vztah k vodě. Wassermann znamená v překladu "vodník/vodnář", zatímco Bach je "potok". (Stanislaus)
Reklama