Režie:
Claudia WeillKamera:
Fred MurphyHudba:
Michael SmallHrají:
Christopher Guest, Melanie Mayron, Anita Skinner, Kenneth McMillan, Eli Wallach, Jean De Baer, Viveca Lindfors, Bob Balaban, Mike Kellin, Kristoffer Tabori (více)Recenze (4)
NFR 2019 ()
36. Zlatý Glóbus za rok 1978 - nominace (1) - Objev roku (herečka) - Anita Skinner ()
Režisérka Claudia Weill a scenáristka Vicki Polon prošlapaly svým indie počinem cestu pro nadcházející generace filmařek i filmařů. Svůj hraný debut vytvořily na koleně a z nadšení i nasazení všech zúčastněných v době, kdy americký filmový průmysl byl alespoň v kontextu studií doménou mužů, ale také hvězd a velkých příběhů. "Girlfriends" oproti tomu vznikly zcela nezávisle a také předkládají nenuceně civilní, bezprostředně otevřený i hořkosladce úsměvný portrét žen, jejich přátelství a vztahů ve stylu, jaký byl do té doby nevídaný. Weill a Polon své téma rozvádějí na postavě dvacátnice, která žije se svou kamarádkou v New Yorku, kde se pokouší stát profesionální fotografkou. Zatímco nerozhodně klopýtá svým rodícím se profesním a dospěláckým životem, napůl nedobrovolně dospívá i vnitřně skrze to, jak se její síť vztahů proměňuje vlivem profesních, kamarádských a partnerských peripetií. Pokud to nápadně připomíná premisy o několik dekád novějších festivalových a televizních hitů, není to náhodou, protože právě zde jejich tvůrci čerpali inspiraci (např. Lena Dunham) či přímo bezostyšně opisovali (jako Noah Baumbach). Od svých moderně neurotických a chaoticky roztržitých následovnic se ale "Girlfriends" liší uhrančivou civilností a bezprostřední intimností, která vychází z dokumentaristických kořenů režisérky. Eliptické vyprávění s nenápadně progresivním přístupem k vyprávění vyzdvihuje drobné okamžiky každodenních životů, kde se projevují rysy osobností i zamotávající se linie vztahů. Na důležitosti nabývají gesta, detaily výpravy a hlavně samotný pohyb postav v autentických lokacích. Díky tomu zůstávají "Girlfriends" i mnoho dekád od svého vzniku nejen skvělou časovou konzervou New Yorku konce 70. let, ale hlavně stále stejně poutavým a upřímným pohledem na mezilidské vztahy a na nadále komplikované dospívání ve věku, kdy si říkáme, že už jsme přece dávno dospělí. ()
Galerie (24)
Photo © Warner Bros.
Reklama