Režie:
Danny BoyleScénář:
John HodgeKamera:
Brian TufanoHrají:
Ewan McGregor, Ewen Bremner, Jonny Lee Miller, Kevin McKidd, Robert Carlyle, Kelly Macdonald, Peter Mullan, James Cosmo, Eileen Nicholas, Susan Vidler (více)VOD (5)
Obsahy(2)
MARK RENTON je hrdina naší doby. Není hlupák, není s ním nuda, jen je někdy trochu pobledlý a jindy úplně mimo. Film TRAINSPOTTING, který se odehrává v Edinburghu, ve městě, které je vším, jen ne městem snů, vypráví příběh Marka a jeho kamarádů – zkrachovalců, lhářů, psychopatů, zlodějů a feťáků, kteří nenávratně míří vstříc sebezničení. Jediný Mark najde dost síly, aby svému osudu unikl. Pak si ale znovu položí otázku: „Chci si opravdu vybrat život?" (Bontonfilm)
(více)Videa (3)
Recenze (1 299)
První půlka nehorázná kanonáda gagů a můj nejoblíbenější film všech dob, potom jen intenzivní dávka deprese a jeden z mých nejoblíbenějších filmů všech dob.... Evžen MekŘehoř jako legendární feťák Mark Renton (btw nejvíc relatable postava v dějinách filmu) v kultovní skotský tragikomedii, která nadčasově předpověděla společenskou závislost na konzumerismu. Sledování vlaků ještě nikdy nebylo tak zábavný a hořký zároveň. Drogy jsou láska; drogy jsou život... Choose life. 🖤 ()
Veľmi poučný, ťažký, svižný, ale hlavne iný pohľad na celú vec okolo drog a narkománie, akú nám filmy doteraz ponúkali. Dospelý a zároveň primitívny. Ewan McGregor sa týmto filmom vyniesol do filmového neba a zaslúžene, predviedol spolu s Carlyleom skvelý výkon. A film navyše robí ešte atraktívnym perfektne vyberaná hudba. Ale k dokonalosti čosi chýba. 85%. ()
Proč je ten Robert Carlyle tak po čertech dobrej herec? Celkově se úžasně kouká na příběh o 5 skotských kamarádech, kteří prožívají všelijaká dobrodružství. Film je vlastně takových skotských Bylo nás 5. Dva z hrdinů berou poctivě heroin, jeden chlastá do němoty, další je totální psychouš. Pravděpodobně nejlepší skotský film po Statečném srdci. 90% ()
Filmům o drogách se programově vyhýbám. Není to moje téma a navíc pohrdám způsobem, jakým bývá ve filmu zpracováváno. Drogové podsvětí je buď rotující Disneyland plný veselých "zhulenců" s intelektem Sámera Issy, nebo slizká kanálová špeluňka, kterou se přízračně plíží umolousaná iundividua zpod mostu. Ano, je to jistě líbivé a autorsky pohodlné, ale já tomu prostě nevěřím. Ovšem síla Trainspottingu je právě v tom, že není tak černobílý a plakátový. Ukazuje uvěřitelné postavy v uvěřitelných situacích a nemoralizuje jako nějaký naučný dokument pro totální idioty. No vidíte - a přesto, vlastně PRÁVĚ PROTO! - jistě odradí mnohem víc lidí, než tv beseda s psycholožkou v kostýmku. A ještě něco - scéna s mou nejoblíbenější písní Perfect Day je jedna z nejemotivnějších, co jsem viděl. 80 % ()
Před Trainspottingem měl Danny Boyle za sebou pár tuctových televizních projektů a svou celovečerní filmovou prvotinu Mělký hrob, kterou sice považuju za celkem zábavnou černohumornou hříčku, ale rozhodně ne za nějaký zásadní nebo dokonce výjimečný film. Trainspotting jsem viděl v kině při jeho premiéře a bylo to jako by si začátečník dal pořádnou heroinovou šlehu. Boyle mě dokonale dostal, jen jsem tiše zíral, jak někdo může natočit tak zábavný provokativní film, aniž by přitom ztrácel hloubu pohledu a kritický pohled na feťáckou komunitu. Boyle zvolil v zásadě styl punkového ironického šklebu, kde si dělá nepokrytě srandu z tehdejší yuppiesácké atmosféry thatcherovské Británie a britské střední třídy. Místo kariéry, rodiny a luxusního hnízdečka si Renton volí drogový trip, bezstarostné poflakování a život na cizí účet. Boyle už tehdy ukázal, proč je jedním z nejzajímavějších britských režisérů a ukázal širokou paletu záběrů plných zajímavých poloh kamery, střídání rychlosti záběrů a spoustu efektů převzatých ze světa videoklipů a reklam. Soundtrack založený na punku a tehdy nesmírně populární produkci skupin Blur a Pulp mě oslovil, protože jsem na téhle muzice dost ulítával a dodneška na YouTube rád zkouknu jejich videoklipy. Boyle natočil nekorektní film plný jízlivých sarkasmů, ironie a zesměšňování měšťáckého životního stylu, zároveň ale ukazuje i tu odvrácenou tvář závislosti a bloudění v kruhu u lidí, kteří tak nějak neumí žít a nemají žádný smysluplný cíl. Trainspotting se může opřít o výbornou předlohu hodně poučeného znalce britské drogové scény Irvina Welshe a zároveň o skvělé herecké obsazení. Stál na začátku kariéry hned tří jmen, které se později zapsaly do povědomí filmových fanoušků. Vedle Ewana McGregora, který se stal hvězdou první velikosti, otevřel Trainspotting brány velké kinematografie i Robertu Carlylemu a sympatické Kelly Macdonald. Z filmu jsem byl uchvácený nejen já, ale i britská filmová kritika, která Trainspotting označila za nejlepší snímek desetiletí. Každopádně tenhle film stál na začátku úspěšného hnutí New British Cinema, které kombinuje snahu ukázat palčivé sociální problémy a zároveň diváky bavit. Je pro ně typická komediální poloha, nekonvenčnost, nadsázka a odmítání přímočarého mentorování. Divák by si měl cestu k problému a východiska najít sám, nevodí se zkrátka za ručičku. Celkový dojem: 95 %. ()
Galerie (161)
Photo © 1996 Miramax
Zajímavosti (70)
- Scéna z konce filmu, kdy Spud (Ewen Bremner) bere peníze ze skříňky, je téměř totožná se scénou z filmu Tenkrát v Americe (1984). (Kulmon)
- Ve scéně, kdy Begbie (Robert Carlyle) rozpoutá barovou bitku hozením půllitru do davu, není vysvětlen důvod, proč to udělal. V knize však Begbie později přizná, že při příchodu do baru zahlédl muže, který v minulosti pobodal jeho bratra a chtěl se mu pomstít. (činta)
- Ewen Bremner (Spud) hrál v divadelní adaptaci hlavní roli Rentona. (don corleone)
Reklama