Režie:
Danny BoyleScénář:
John HodgeKamera:
Brian TufanoHrají:
Ewan McGregor, Ewen Bremner, Jonny Lee Miller, Kevin McKidd, Robert Carlyle, Kelly Macdonald, Peter Mullan, James Cosmo, Eileen Nicholas, Susan Vidler (více)VOD (5)
Obsahy(2)
MARK RENTON je hrdina naší doby. Není hlupák, není s ním nuda, jen je někdy trochu pobledlý a jindy úplně mimo. Film TRAINSPOTTING, který se odehrává v Edinburghu, ve městě, které je vším, jen ne městem snů, vypráví příběh Marka a jeho kamarádů – zkrachovalců, lhářů, psychopatů, zlodějů a feťáků, kteří nenávratně míří vstříc sebezničení. Jediný Mark najde dost síly, aby svému osudu unikl. Pak si ale znovu položí otázku: „Chci si opravdu vybrat život?" (Bontonfilm)
(více)Videa (2)
Recenze (1 297)
Dopředu bych chtěla všem divákům doporučit, aby film zhlédli v originálním znění a nikoliv s českým dabingem. Naštěstí jsem jej vůbec neslyšela, ale obsazení Pavla Vondry, který namluvil Ewana, mi postačilo k tomu, abych se ihned rozhodla se dabingu vyhnout obloukem. A díky za to! Skotskému přízvuku se nic nevyrovná a v tomto filmu je ho bohatě. Trainspotting je bizarní, šílené, místy nechutné, jinak celkově však zcela originální dílo zcela právem zasluhující status "Kultovní." Svým zpracováním sociálních problémů a zejména pozice jednotlivce pod nátlakem okolí a celé společnosti v tom, co konzervativní společnost jako celek se všemi svými konvencemi, zásadami a nepsanými pravidly představuje, mi film připomínal něco mezi Klubem rváčů a Sbal prachy a vypadni. A Ewanovy proslovy mi připomínaly ty, které pronášela osoba jménem Tyler Durden:) Na jednu stranu se lidi starají a mluví o tom, po čem jim je, kurva, hovno (pardon:) a na tu druhou zaujímají v podstatě vůči starostem či osobnosti jednotlivce naprostý nezájem a lhostejnost. Prostě všechno jenom kecy, drby, ukazování a nic jiného. A ještě ta "pozice ve společnosti." Tse! Raději budu jako samotář, podivín, asociál či "Loser" stát bokem, mimo to bahno, než být jeho součástí. Při závěrečné scéně podpořené dokonalým songem "Born Slippy", na nějž jsme kdysi dávno, v dobách, kdy jsem neznala ani Trainspotting, ani Dannyho Boylea, pařili na místní diskotéce, mě parádně mrazilo. Nikdy jsem nezkusila žádnou drogu, trávu, nic, možná to je taky důvod, proč se mi podobné filmy líbí. "Choose life. Choose a job. Choose a career. Choose a family. Choose a fucking big television, Choose washing machines, cars, compact disc players, and electrical tin can openers. Choose good health... I chose not to choose life: I chose something else. And the reasons? There are no reasons. Who needs reasons when you've got heroin?" ()
Stydím se, že takovouhle legendu jsem viděl až tak stár. Film je slavný hlavně díky hudbě, Underworld k němu totiž tenkrát složili skladbu, která se neohrála ani v dnešní době. Předběhla dobu v hudební branži stejně, jako to zvládl se vší počestností i samotný film. Neřikám, že by o drogách nějaký ten film už před ním nebyl. Jasně, že jo, ale natočit film o drogách, vzít ho s nadhledem, ukázat divákovi pravou tvář feťáka, uvrhnout ho do feťáckých stavů a topit ho emocemi z desetiny tak vražednými, jako skutečný feťák prožívá, a to vše zaobalené do ironického humoru, to prostě dokázali akorát tak Angličani, a dokázali to skutečně precizně. Jen mně na tom filmu vadilo, že občas to s tou kvalitou skutečně přehnali. Pár scén na to, jak se film tváří nevinně, dokázaly otevřít držku dokořán. S tím, že ani Born Slippy by jí nezavřelo. A tak i když je tenhle film kultovní až k prasknutí, pro mě to plný počet určitě nebude. Ale pro Born Slippy si místečko najdu vždycky. ()
U několika scén jsem seděl s otevřenými ústy a žasl nad jejich genialitou (Perfect Day). Bohužel se mi ale zdá, že snímek tak trochu vyšumí do ztracena, neboť druhá polovina už tak skvělá není a závěr je vyloženě slabý. Tam, kde mě Requiem for a Dream dokázal dokonale uzemnit, položil Trainspotting otázku "Hm, pěkný, a to už je jako konec?" ()
Ten začiatok si púšťam stále dokolečka dokola. Ja mám proste slabosť pre tvrdú škótsku angličtinu a poriadných psychoušov. A tými Begbie (Robert Carlyle) a Spud (Ewan Bremner) bezpochyby sú. Škoda že Danny Boyle sa svojou neskoršou tvorbou k tomuto závisláckemu opusu ani zďaleka nepribližil. A kto by povedal, že s toho hlavného chcípaka bude raz veľký Obi-Wan :) A ... drogy brať nebudem. ()
Pro mě snad nejhůř hodnotitelný snímek, co jsem kdy viděl. Na jedné straně jeden z nejlepších výkonů Ewana McGregora, dechberoucí Perfect Day a více než zajímavé vylíčené, pro mě dost cizí prostředí. Na straně druhé ničím nepřekvapující druhá polovina jen zbytečně zahalující původní myšlenku. Ve chvíli psaní komentáře ve mně zůstávají spíše kladné vzpomínky, takže čistých 70% zaokrouhluji výš. ()
Galerie (161)
Photo © 1996 Miramax
Zajímavosti (70)
- Drobné cameo si zde střihl i producent filmu Andrew Macdonald. Ztvárnil potenciálního kupce viktoriánského domku, který se Renton (Ewan McGregor) snaží prodat. Podobně se ve filmu objevil také autor scénáře John Hodge, který si zahrál jednoho z bezpečnostních pracovníků, kteří v úvodní scéně stíhají hlavního hrdinu. (Zdroj: ČSFD)
- Nápisy na zdech v klubu Volcano jsou stejné jako ty v Moloko baru v Mechanickém pomeranči (1971). Také jsou tam vidět obrazy Roberta De Nira a Jodie Foster z filmu Taxikář (1976). (Morien)
- Trainspotting - způsob zábavy nebo zabíjení času, obzvlášť oblíbený a rozšířený ve Velké Británii. Spočívá ve sledování vlaků, porovnávaní jejich příjezdů a odjezdů s časovými údaji na jízdním řádu. (swe)
Reklama