Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Šumař Valenta, svým pitím a nepořádným životem utrápil ženu. Dcera Rozárka i s mladšími sestrami odejde k tetě do Prahy a otec opuštěný dům zapálí. V podezření je Rozárka… Tento námět byl již v českém filmu zpracován pod stejným názvem režisérkou Theou Červenkovou v roce 1923. V roce 1977 režisér František Filip natočil televizní adaptaci s herci Národního divadla. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (16)

zette 

všechny recenze uživatele

Rodinne drama, ktere me dokazalo dojmout. Predevsim navsteva teticky v Praze byla silna a Ruzena Naskova byla ve sve roli uzasna. Film ovsem tahne postava Rozarky, kterou by bral snad kazdy bez toho vena:-). Baarove to zde moc slusi, jako snad v kazdem filmu natocenem za valky. Skoda toho soudu a celkove uspechaneho konce, ale pekny film to je. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Další vypláznutý jazyk na všechny, kteří tak zarputile tvrdí, že Lída Baarová neuměla hrát. Naopak si myslím, že tady (opět) předvádí velmi suverénní výkon a co do uvěřitelnosti trumfuje i Zdeňka Štěpánka. Paličova dcera je zkrátka poctivé drama, navíc profesionálně natočené, které ale mohlo být v závěru o něco méně uspěchané. Pak by mu nescházelo vůbec nic. ()

Reklama

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Drama chudého děvčete, ve kterém Lída Baarová v roli oné životem zkoušené dívky odvádí paradoxně ze všech herců nejhorší výkon. Hraje toporně a divadelně, a její výkon do filmu už v té době nepatřil. To je vidět i na Štěpánkovi, který je už filmem vyškolen a jevište si do ateliérů "netahá". Film je ale dobře udělaný a Baarová v něm naštěstí "neslízla" všechnu smetanu, takže excelují i jiní, schopnější herci. Proto doporučuji vidět. 70% ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Další silné charakterní drámo z vesnického a městského prostředí konce 19. století s vlasteneckým odkazem do století dvacátého i jednadvacátého. Jednoduchost scénáře, v závěru padající i do lehké naivity, je kompenzována excelentním herectvím a zmíněným odkazem v postavě mladého Kolínského, jenž nadšeně poznává krásy Čech a volá po střízlivém vlastenectví. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Co naplat, Tylův text působí již poněkud omšele, a není to jen kvůli předvídatelnosti. Paličova dcera je jedním z nejslabších dramat velkého českého buditele. Jenže v době okupace se určitě nikdo nad kýčovitostí předlohy nepozastavoval, důležitý byl autor a jeho odkaz podporující vzdor národa vůči Německé říši. Marně přemýšlím nad obsazením Trégla, který nikdy nebyl nejostřejší tužkou v penálu, zde jeho křečovité pitvoření prakticky bourá veškeré scény s ním. Naopak zcela chápu obsazení Baarové, protože pro roli Rozárky byla ideální. Krásná mladá žena, která ve své době byla nepřekonatelná v mistrovském pohledu raněné laně. Ve scénách, kdy Rozárka trpí, je Baarová nedostižná. Ve svém pohledu dokáže kumulovat raněný celý les. Bohužel tím výrazový rejstřík Baarové končí. Na druhou stranu, Rozárka je takové laskavé ťululum, takže žádné vykreslení její psychologie není třeba. Smolík má celkem smolíka, protože vedle živelné Naskové prakticky jako kdyby nebyl. Nasková své Kateřině dala do vínku ostrý jazyk mrskající sebou nad laskavým srdcem. Nasková, Štěpánek a Marvan dokázali své postavy vymanit z okolní černobílosti. Štěpánkův Valenta je zbabělec utápějící se v sebelítosti, sobec, který nedohlíží důsledků svých činů, ale přitom se dokáže protrápit kvůli svým rozhodnutím až na hranici sebezničení. Marvanův Podleský je furiant toužící si podmanit nejlépe celou ves, pro začátek se spokojí s Rozárkou jako další dívkou, kterou poctil svou přízní. Podleský umí být zlý, mstivý, nafoukaný, netrpělivý, až nechutně lascívní, ale také kajícný. Režisér Borský se sice evidentně zhlédnul v prolínačkách, být o jednu více, už by to bylo vážně moc, ale to je jediná drobná výtka, kterou mám k jeho práci. Využívá film naplno, často se vyjadřuje obrazem, mnohokrát stvoří velice nápaditou mizanscénu, která boří mýtus o tom, že divák si vybírá na divadle, kam se bude dívat, ve filmu za něj výběr provádí režisér. Tak Borský ne. Borský svým filmem natolik volá po svobodě, že mezi řádky ji k divákovi podsunuje i možností výběru děje. Možná tím porušil spoustu pravidel, ale stejně jako jsem v duchu zatleskala Spielbergovi za nakopnutí zlatého řezu v jeho autobiografii, plesám i nad Borského občasným punkerským pojetím mizanscény. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (3)

  • Hudební skladatel Otakar Jeremiáš získal za film v roce 1941 Národní cenu. (Marthos)
  • Původní název hry Paličova dcera byl Pražská děvečka a venkovský tovaryš aneb Paličova dcera. (lausik)

Reklama

Reklama