Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V učňovském internátu se odehrává příběh inspirovaný skutečnými událostmi, osudy několikanásobného mladistvého vraha. „Série sexuálních vražd! Skutečný případ, který se může kdykoliv opakovat.“ (oficiální text distributora)

Recenze (80)

dawe787 

všechny recenze uživatele

Málo známá, ale dost dobrá kriminálka, kde se proplétají hnusné zločiny na mladých ženách se životem na jednom učňovském internátu plném šikany. Výkon mladých tehdy ještě neznámých herců je unikátní a leckteří herečtí pardálové by jim to mohli závidět. Roden tu hraje vzteklého policistu, který dává dost emocionálně najevo, že by měl rád vrahy mladých žen za mřížemi. ()

Mariin 

všechny recenze uživatele

Na mne ten film působil jako dílo diletanta, který chtěl za každou cenu využít příležitosti absence (umělecké i morální) cenzury po pádu socialismu a zaujmout diváka syrovostí (šikana, nahota). Jenže to zdaleka nestačí. Děvek, které jsou ochotny ukázat před kamerou cokoli, je dnes dost a dost, a naturalismu v zobrazování násilí neméně. I po herecké stránce mi připadalo, jako bych se díval na nějaké ochotníky. Takže s odstupem času zůstane z Šíchova filmu jenom to neumění... ()

Reklama

lennyd 

všechny recenze uživatele

Tento film jsem si vybral po přečtení rozhovoru s Karlem Zimou, o tom jak právě tento film změnil jeho život. Jak měl problémy s tím, že jej lidé na ulicích poznávali a srovnávali se skutečným spartakiádním vrahem (a spousta z nich měla Karla Zimu za pravého vraha). Víc mne ale film nezaujal, sice si s sebou nesl nádech autentična, ale někdy je potřeba skutečnost kapku přibarvit, aby se u ní divák nenudil, což se u toto filmu (alespoň mně) dělo dost často... ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

„Mladou frontu“ jsou úvodní slova tohoto filmu, který pak dlouho, velmi dlouho vypadá na dvě hvězdičky: sice nikoli úplně marný, také však nepříliš zajímavý dokonale typický produkt své (přelomové) doby: strašně hustě drsňácká krimi s problematikou (přičemž nejhustější a nejdrsnější je zde Rodenova patka, již po právu oceňuje každý druhý komentující), v obou těchto aspektech klasika pozdně husákovské éry, s těsně posttotalitní erupcí povrchního nadšení z odstranění cenzury. Silně klišoidní je Přeučilova postava „pokryteckého ředitele“ a její postupy, jakož i marginální postavy a la „lhostejní spoluobčané“, ale ani typové z intru právě neoplývají přesvědčivostí, takže mi film připadal zajímavý převážně jen zobrazováním bezútěšné mrzkosti života mravně a ideově vykořeněných širokých nevzděaných vrstev tuzexového socialismu (s patřičnou kulisou šedivého velkoměsta) a ovšem také jako parádní retrokonzerva (už jen modes robes vrahových obětí nebo metalácké džisky stojí za to). Především mě, jako značnou část komentujících, frustrovala Šíchova (pro nějž je sexuálně motivované vraždění mladých žen nezvedenými výrostky zřejmě oblíbeným tématem) snaha slátat k sobě co nejvíce „souvisejících problematik“. Ale někdy v průběhu filmu mi to celé začalo dávat smysl: okamžitá moc (nadvláda) nad druhým, násilí, sex – všechny tyto aspekty jsou posléze organicky propojovány a to různými cestami: třeba via sexuální problém celého případu (viz třeba noc jiného učně s „dámičkou“, po níž následuje Rodenovo ráno); nebo via fenomenologické odkrývání podstaty šikany (z obou stran tohoto vztahu): na všech frontách se ukazuje neschopnost stát rovně před silnějším (zde upozorňuji na reflexi názvu „silnější než já“ v komentáři od jicholy) – v tomto ohledu není ani tak zajímavá „vzpoura holubů“, jako spíš pozdější vyšetřování „mazáků“; všímej si též šikanózního vystupování kriminalistů, nezapomeň, že mazáci byli původně též holuby, zahrň marginální postavy, atd., nebudu vše jmenovat: situace potřeby násilného přemožení (zjevně či skrytě mindrákózní) je přítomna na každém kroku. Zajímavou (byť nikoli podstatnou) spojnicí je v celém příběhu obojí role oné dámičky (prostitutka, policejní volavka). Zkrátka: nejde tu o naivní snahu postihnout kauzální souvislosti, nýbrž o ukázání rodové psychologické příbuznosti toho všeho, přičemž nepřehlédněme, že to vše jsou též složky vrahovy zvrácené potřeby, jejíž sexuální povaha je (ve filmu) skrytá a to možná i jemu samému - jeví se jako nenávist k sexualitě (a ovšem k ženám). Takže jsme na třech hvězdičkách. Celá finální sekvence (od dopadení vraha až po rozjezd titulků) pak přidává tu čtvrtou. „Psychologické vysvětlení“, které se zde předkládá, je sice poněkud naivně zkratkovité, ale podáno tak náhle a extrémně stručně jako pádná facka v samotném závěru působí nesmírně silně (čímž se ovšem působivost celé sekvence nevyčerpává). Doporučuji neupínat se na otázku realistického postižení případu a psychiky spartakiádního vraha a „skutečné události“ brát v potaz jen jako inspiraci. Výjmečně se mi vyplatilo přečíst si předem něco komentářů, jmenovitě ten od type_B, bez jehož náhledu „zobrazuje společnost, která je totálně v rozkladu“ by mi možná kvality tohoto filmu zůstaly skryty (bohužel však proto nemohu ocenit vtipnou a trefnou kritiku od Phobie). Otázku, zda jsou ony kvality autorským záměrem nebo kouzlem nechtěného, musím přenechat jiným. /// Dodatek po druhém zhlédnutí: Ty 4 hvězdy určitě nejsou příliš, celkový dojem na podruhé velmi dobrý. Jako nový poznatek dodávám, že instalatéři na fušce dostávají k obědu párky, Roden s milenkou snídá párky a pečetí to číšnice v hospodě, když nabízí Rodenovi jídlo: "...máme báječný párky, debrecínský". () (méně) (více)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Já nechápu, když to byla kriminálka, proč se půlka filmu věnovala šikaně a celkovým poměrům v domově mládeže ?? Proč se neukazovala práce naší kriminálky ? Roden (hraje poldu) vždycky někam přiběh vystresovanej jak kráva a to bylo všechno. A co měla znamenat ta prologová vražda ? Já si v první fázi myslel, že ta holka má orgasmus. Drtivý bylo, jak ten sériák šel vždycky za nějakou holkou a funěl takovým způsobem, že by ho slyšeli až v ústavu pro hluchý, ale dotyčné děvče šlo jak kdyby mělo místo uší jabka. ()

Galerie (2)

Zajímavosti (3)

  • Točeno částečně v okolí pražského Vyšehradu. (xentrixx)
  • Film není inspirován případem spartakiádního vraha J. Straky, nýbrž kauzou Roberta Čiháka, který – stejně jako filmový pachatel – jako vražedný nástroj používal nůž. (xentrixx)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno