Režie:
Jan SvitákKamera:
Jaroslav TuzarHudba:
Jára BenešHrají:
Vlasta Burian, Zita Kabátová, Čeněk Šlégl, Antonín Zacpal, Růžena Šlemrová, Jaroslav Marvan, Václav Trégl, Theodor Pištěk, Marie Norrová, Darja Hajská (více)Obsahy(1)
Přizpůsobivý nosič reklam Ťopka přespává v odstaveném vagónu, který je ovšem jednoho dne připojen k vlaku, jímž odjíždí na inspekční cestu generální inspektor drah Jiří Kokrhel. A tak se Ťopka bez vlastního přičinění stává černým pasažérem, a když je objeven a pronásledován, způsobí neplánovanou zastávku na malém, bezvýznamném nádražíčku v Mokré nad Soupravou. Místní přednosta stanice Anatol Jelen si však právě odskočil na zkoušku pěveckého sboru, čehož využije Ťopka. Oblékne se do jeho uniformy a začne se před přísným pohledem inspektora vydávat za přednostu. Jeho svérázné improvizace inspektora vyvádějí z míry, ale naštěstí je tu přednostova půvabná manželka Julie, která Ťopku kryje, aby pomohla nepřítomnému manželovi. Kvůli jeho chování se ale dostává do velmi obtížných situací. Kokrhel se do ženy zakouká a oslněn jejím půvabem přehlíží nejen Ťopkovu absolutní neschopnost a divoké improvizace, ale dokonce se rozhodne vyhovět přednostově žádosti o přeložení blíž ku Praze. Jenže v nejméně vhodnou chvíli se objeví skutečný přednosta stanice... (TV Nova)
(více)Recenze (325)
Přednosta stanice je kultovní záležitost, přesto jsem ji poprvé viděl až nyní. Nespočetněkrát jsem slyšel její název v televizních upoutávkách, četl o tomto Svitákově počinu v tv programech či jiných filmově zaměřených tiskovinách. Svým příběhem je tento snímek značně poutavý, ústřední zápletka zaujme a obrovský podíl na tom mají brilantní herecké výkony legend české kinematografie, zejména pak Vlasty Buriana, Zity Kabátové a Jaroslava Marvana. U Přednosty stanice se divák skvěle pobaví, opravdu se zasměje grimasám pana Ťopky a dialogům mezi ním a generálním inspektorem drah Kokrhelem. Už dlouho jsem se takto nezasmál, tudíž o hodnocení nemám pochybnosti a dávám jednoznačně plný počet. ()
Buriana považujem za najlepšieho filmového komika všetkých dôb u nás a určite aj v prvej topke svetovej. Postavám dokáže vdýchnuť nezabudnuteľnú dávku komickosti, a to by nikto iný nedokázal ani z polovice. A tento film je toho ukážkou asi v najlepšom meradle. Škoda, že ostatní herci a čas strávený ich rolami, toľko kvalít nedosahujú. Ale inak sa scenáru a filmu celkovému, krátkemu ale údernému, nedá absolútne nič vytknúť. 90%. ()
Celá komédia založená na jednej zámene postavy plus pár nesúvisiacich trápnych reštauračných fórikov. Burianove neustále gúľanie očami vtipné tiež nie je, ale niekoľko humorných scén sa objavilo. Hlášky sa mi kultové určite nezdajú. Všetci nakoniec zoberú podvod podľa očakávania športovo, takže happy-endu nič nestojí v ceste. ()
Vlasta Burian opět kouzlil, Marvan zahrál taky skvěle, nemůžu se ale ubránit pocitu, že tomu chyběla taková šťáva jakou měli například Revizor, nebo Ducháček. Na oddech to neni špatněj film, ale podle mě má Burian lepší. Tohle bylo bez kouzla a spousta dialogů ani nebylo vtipnejch. Přednosta stanice mi hold nesednul a tudíž mi zdejší hodnocení 87 % přijde dost opapouškovaný zas, i to se ale občas stane a na Burianovy filmy určitě nezanevřu. :) ()
Přednostu stanice jsem nechával zajetého v depu celkem dlouho a vlastně jsem se tím ochuzoval o kvalitně natočenou a svižně napsanou komedii, která je výtečným hereckým koncertem Buriana s Marvanem. Film má sice poněkud pomalejší rozjezd a scéna ze zahrádky je spíše (a doslova) takovou ochutnávku, avšak od probuzení ve vlaku se příběh veze na vlně kvalitního humoru v podstatě až do samého konce. Ať už se jednalo o slovní narážky, Burianovy grimasy a fyzické herectví, nebo zmatenou ztřeštěnost nejedné situace - Přednosta stanice je názornou ukázkou kvalitní humoru, jenž hravě odolává zubu času a osloví i dnešní publikum. ()
Galerie (45)
Photo © Bromfilm
Zajímavosti (27)
- Když se černý pasažér Ťopka (Vlasta Burian) schovává před generálním inspektorem Kokrhelem (Jaroslav Marvan), je v kanceláři přednosty stanice na zdi na kalendáři dvanáctého. Po převlečení do uniformy se oba v této kanceláři setkávají a na kalendáři je jedenáctého. O pár obrazů později a poté po zbytek filmu, který se odehrává ve stejný den, je na kalendáři již správně dvanáctého. (bomber7)
- Keď Ťopka (Vlasta Burian) počíta: "... šesťdesiat osem, šesťdesiat deväť, šesťdesiat desať," vyznieva to humorne; ale napríklad v modernej francúzštine sa tak naozaj počíta: ... soixante-huit, soixante-neuf, soixante-dix ... - pretože "šesťdesiat desať" znamená vo Francúzsku "sedemdesiat". (Raccoon.city)
- Při přijímání telegrafické zprávy odpověděl Vlasta Burian (Ťopka) v rytmu árie z Verdiho opery „Rigoletto (La donna è mobile)“. (Caesar1993)
Reklama