Obsahy(1)
Malá holčička, nastrojená jako Červená Karkulka, schází po schodech dolů do temného sklepa pro košík brambor. Při vstupu do sklepa se v děvčátku začíná probouzet skrytý strach ze tmy, který jí dovoluje vidět věci zcela nevídané a nemožné. (Pedestrian)
Recenze (47)
Koľko utrpenia som musel v detstve prežiť, keď som musel prejsť tmavým, neosvetleným priestranstvom a navyše sám ? Čo všetko sa skrývalo v tmavých kútoch, aké záhadné tvory spôsobovali šuchotania a zvuky okolo v indigovej tme? Detské strachy a obavy zachytené presvedčivým poeticko –hororovým spôsobom o ceste dievčatka do tmavej pivnice. Hra a fantázia sú kľúčom k tomuto filmu. Uchvátila ma scénka výroby uhľových buchtičiek, ktoré ochutnám rád i viackrát. ()
Už jazyk titulků prozrazuje, že na pivo se nepůjde. SPOILERY. To Červená Alenka podstupuje cestu plnou hrůzných nástrah. Sestup. Tma. Světlo stačí jen na to, aby ukázalo nemrtvé Věci. Uhlový dědek s uhlovou bábou – příšerní alchymysté hmoty. Konečně u cíle, v ntiru země, v hlubině, v tajném břiše domu: zrcadlo a truhla s mizejícím pokladem, mizejícími plody hlíny. A ten závěr... Karkulka Sysifos. Mazec non plus ultra. ()
Kolik se toho dá vytěžit z krátkého příběhu o malé holčičce jdoucí do sklepa pro brambory. Švankmajer je mistr svého oboru a vtiskuje divákovi svoji vizi dětského strachu, který každý z nás zažíval při cestě do temného sklepa. Postava, kterou ztvárnil Alexandr Letko vzdáleně připomíná svým tématem Pechovu scénu z Otesánka. Svérázné absurdnosti jako "uhlové koláčky" a další jsou neodmyslitelným koloritem Švankmajerových fimů. ()
Jako malé dítě jsem tenhle filmeček viděl, když běžel v kinech jako předfilm. Tenkrát útočil na můj přirozený strach z temných sklepů a dodnes si na něj pamatuju. Jenomže už jsem „velký kluk“ --, a tak vypudím z hlavy onu přece jen umně budovanou atmosféru a zaměřím se na problém hlavní. Švankmajer je určitě dobrý výtvarník, ale režisér? U těchto krátkometrážních snímků mu to ještě prochází, ale co na celovečerní ploše? Myslím, že moc ne (a jako důkaz o opaku neberu Otesánka a jeho zájem ze strany Českých lvů; viz Horem pádem a ten samý boom). A co teprve námět jeho posledního filmu? Jan Tříska v roli Markýze de Sade (?!!!); to snad nikdo nemůže myslet vážně. ()
Je super vidieť Česko-Slovenskú koprodukciu. Neskoršia tvorba pána Švankmajera mi príde viac racionálnejšia než jeho skoršia tvorba. Skvelý detský surrealistický horor popisujúci o nástrahách typickej pivnici zo starých post-komunistických bytov. Po filmu Něco z Alenky môj ďalší osobný favorit... ()
Galerie (1)
Photo © Slovenský filmový ústav
Reklama