Reklama

Reklama

Schindlerův seznam

  • USA Schindler's List (více)
Trailer 1
USA, 1993, 195 min

Předloha:

Thomas Keneally (kniha)

Scénář:

Steven Zaillian

Hudba:

John Williams

Hrají:

Liam Neeson, Ben Kingsley, Ralph Fiennes, Caroline Goodall, Jonathan Sagall, Embeth Davidtz, Małgorzata Gebel, Mark Ivanir, Andrzej Seweryn (více)
(další profese)

Hluboce šokující, nemilosrdné drama o noční můře holocaustu, založené na skutečných událostech. Na záchranu 1100 životů obětoval Oskar Schindler veškeré své jmění... Polský Krakov 1939. Židovská obec je vystavována stále se zvyšujícímu tlaku ze strany nacistů. Do této vřavy vstupuje obchodník Oskar Schindler, člen Nacistické strany, velký svůdník a muže vydělávající na válečném utrpení, který dokázal najít v sobě člověka a zachránit ty, kterým už zdánlivě nebylo pomoci... Film Stevena Spielberga je stěžejní dílo světové kinematografie a vítěz sedmi Oscarů, včetně ocenění za Nejlepší film roku a Nejlepší režii. (Lucernafilm)

(více)

Videa (8)

Trailer 1

Recenze (1 782)

POMO 

všechny recenze uživatele

Čo o ňom napísať, keď nechcem zase iba sucho vytahovať všetky superlatívy a priraďovať ich ku každej jednej jeho filmárskej zložke? Welles má Občana Kanea, Coppola Kmotra, Kubrick Vesmírnu odyseu a Spielberg Schindlerov zoznam. Amon Goethe Ralpha Fiennesa je personifikáciou úpadku ľudského ducha, zodpovedného za najväčšiu tragédiu našich dejín. Soundtrack Johna Williamsa je vrcholom súčasnej filmovej hudby, kameraman Janusz Kaminski je pre mňa - milovníka čiernobielej kompozície - modlou, a vyhladenie krakovského gheta jednou z najhrôzostrašnejších scén, aké som kedy videl vo filme. Steven Spielberg si týmto film splnil poslanie, pre ktoré sa stal režisérom. A ja by som si každý záber z neho najradšej zarámoval a prial si, aby som mohol vrátiť čas a zabrániť tomu, o čom vypovedá. ()

tron 

všechny recenze uživatele

Spielberg vyplatil dlh "dievčatku v červenom" príbehom o tom, že nádej sa nedá merať krajčírskym metrom. Silná rola pre Liama Neesona ako polepšeného sukničkára z Česko-Slovenska, ktorý sa vie odvďačiť. Spielberg zakopol len v posledných "cintorínových" minútach, ale je to jeho podpis a ja mu ho odpúšťam. ()

Reklama

Aluska88 

všechny recenze uživatele

Steven Spielberg je fenomenální "řemeslný" režisér s talentem pro vytvoření technicky i obsahově prvotřídního snímku. Králem je na poli velkolepých a vizuálně dokonalých blockbusterů. Ovšem Schindlerovým seznamem mě zase utvrdil v tom, že jestli ve mě něčím nedokáže vzbudit potřebný zájem a i patřičné emoce, budou to jeho dramata. Říkala jsem si, že alespoň tento legendární film by mohl být skutečně tak mimořádný, jak o něm mluví všechny ty recenze a vysoká procenta. A že by mě snad nějaké Spielbergovo "lidské drama" mohlo konečně nějak dostat. Bohužel, nestalo se tak ani v tomto případě. Snímek mi přišel hrozně rozvleklý a jaksi nezáživný. Děj se odehrával buď někde v kanclu, na večírcích nebo v jiných místnostech, kde se v podstatě nedělo nic zásadního. Jenom dlouhé rozhovory, debaty, papírování a zase debaty. Toto monotónní tempo mě začalo pomalu uspávat. Liam Neeson a Ralp Fiennes jsou skvělí a táhnou celý příběh, já jsem však na celé dlouhé tři hodiny pozornost udržet nedokázala. Nějaké větší emoce, mrazení či pocit úzkosti jsem nezažila vůbec a snad jediné, co se mnou pohnulo, byla závěrečná scéna, za doprovodu té fenomenální hudby Johna Williamse. Spielbergova dramata mě prostě nějak nedokáží zasáhnout. A je mi líto, že se to nepodařilo ani Schindlerovu seznamu. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Jako film o jedné z nejtemnějších kapitol našich dějin je to výborné dílo, a ano, Spielberg to natočil skvěle. Tedy...některé scény. Když chce realitu, umí ji vyprodukovat. Jenže Schindlerův seznam realita není. Ó nenene, přátelé, holocaust a všechno to zlo, to je realita. Malé příběhy o lidskosti, to je realita. I děsivý Amon Goeth, to je realita. Ale Oskar Schindler, tak jak nám ho Spielberg vymaloval??? To ani omylem realita není. Oskar Schindler byl normální vykořisťovatelská manipulátorská říšská svině, která v tom uměla chodit. Když se realita překrucuje takovýmhle způsobem (a nikdo mě nepřesvědčí, že v tom nebyla snaha naprat do diváků větší emoce, aby se o tom ještě víc mluvilo, a aby na to přišlo ještě víc lidí a vyrejžovalo se na tom ještě víc peněz - i kdyby to bylo za účelem zviditelnění toho jak to tenkrát skutečně bylo), nemůže ani strhující výkon Liama Neesona přesvědčit. Jako film je Seznam skvěle odvedená práce. Je však třeba ho vnímat celkově, i s dopadem na společnost, a tady je to něco s čím se nesmířím. Glorifikovat válečného zločince si nesmí dovolit ani "geniální" Spielberg!!! Tohle nesmí být film, který vás odpoutá od skutečnosti...Výsledné hodnocení je průměrem mezi působivostí a realitou. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

V následujícím textu bych se chtěl dopustit možná poněkud neobvyklého výkladu Schindlerova seznamu, který vychází z toho faktu, že sadisti jsou lepší než technokrati. Tento paradox je zároveň odpovědí na to, co mají vlastně společného Oskar Schindler a Amon Göth a proč je film neustále staví bok po boku. Když říkám, že sadisti jsou lepší než technokrati, narážím tím na tu skutečnost, že ve vyhlazovacích táborech za druhé světové války působili pouze dva druhy SS-manů - na jedné straně byli krutí sadisti užívající si svou moc, vzpomeňme třeba Otto Molla, údajně nejhoršího dozorce z celé Osvětimi, nechvalně proslulého vhazováním lidí za živa do spalovacích jam. Na straně druhé pak byli spíše technokrati a administrátoři jako velitel Osvětimi Rudolf Höss, kteří nikomu konkrétně neubližovali a starali se hlavně o logistiku tábora, klidně třeba nasedli do auta a jeli shánět po Polsku ostnatý dráty. Rudolf Höss dokonce chápal slavný nápis „Arbeit macht frei“ nad branou do tábora, který zde byl na jeho rozkaz umístěn, nikoliv cynicky a posměšně, jak se většina lidí domnívá, nýbrž pravdivě a docela upřímně v souvislosti se svoji vlastní workoholickou povahou. Odsud je patrno, proč jsou sadisti lepší než technokrati – sadista jako člověk utápějící se v krutostech na jednotlivcích je ve výsledku mnohem lepší než technokrat stojící za milionem mrtvých. Lidé jako Himmler si toho byli pochopitelně velmi dobře vědomi, a jakmile se u nějakého výše postaveného SS-mana zjistila přemíra sadismu, byl ihned odvolán, neboť takový člověk nebyl zpravidla efektivní a zdržoval díky svým krutým kratochvílím masové vyvražďování. ____ Předchozí úvod byl nutný, protože jen díky němu se dá pochopit, co mají společného Oskar Schindler a Amon Göth a proč jsou ve filmu stavěni vedle sebe. Film má vlastně tři části, přičemž v každé z nich se obě tyto hlavní postavy chovají trochu jinak. V první části je Amon Göth klasickým sadistou, střílejícím vězně z balkonu své vily, a Oskar Schindler se žádného velkého zachraňování ještě nedopouští, maximálně tak vytáhne z vagonu svého účetního. Kdyby chtěl ale zachránit celý vagon, nezachrání nikoho. Schindlerovo malé dobro je tak ve skutečnosti velkým dobrem, stejně jako je velké zlo Götha malým zlem, protože si nepočíná jako technokrat. A poněvadž malé zlo = velké dobro, jsou obě postavy v první části jasně propojeny. Klíčová tu je večerní scéna na balkonku, kde Amon Göth vytýká Schindlerovi, že není nikdy opilí. Opilý sadista versus sebeovládající se Schindler jsou vlastně pro dobro věci totéž. Ve druhé části se situace ovšem obrací, neboť Amon Göth se na naléhání Schindlera promění v „Amona Dobrotivého“ a jako císař začne svou moc projevovat tím, že i když má veškeré oprávnění zabíjet, často to neudělá. Už nestřílí z balkonu, dokonce povolí Schindlerovi pokropit odjíždějící vagony vodou z hadice. Naopak Schindler začíná mnohem více riskovat a jeho velké dobro se tak může velmi snadno převrhnout v malé dobro = velké zlo, neboť dojde k odhalení a potrestání všech viníků. Velkého zla se dopouští i ze sadisty do technokrata se přeměněny Amon Göth a obě postavy jsou tedy opět propojeny. Ve třetí části na konci se vracíme k situaci z první části. Schindler neustále pochybuje, jestli toho udělal pro záchranu lidí dost, nicméně je jasné, že ano, protože kdyby toho udělal víc a pokoušel se zachránit více lidí, došlo by nejspíše k odhalení a nepřežil by nikdo. Jeho malé dobro je tak velkým dobrem. Oproti tomu Amon Göth je za zločiny proti lidskosti oběšen, neboť i když ve třetí třetině filmu takřka zmizí z plátna, jeho sadismus zřejmě přece jen asi vyplul na povrch, jak je z potrestání patrné, jelikož v soudních procesech s válečnými zločinci se často stávalo, že sadisti dostali smyčku, zatímco lhostejní vykonavatelé jenom doživotí. Velké zlo Götha bylo tak malým zlem = velkým dobrem, protože díky své neefektivnosti a krutým kratochvílím zdržoval celou nacistickou mašinérii. Propojenost obou postav, Oskara Schindlera a Amona Götha, tak zůstává důsledně dodržena až do samotného závěru. () (méně) (více)

Galerie (117)

Zajímavosti (145)

  • Postava holčičky v červeném kabátu mohla být inspirována Romy Ligockou, které chodívala po Krakově v červeném kabátu, a která ve svých pěti letech přežila vyhlazení gheta. Ve filmu ji ztvárnila čtyřletá Oliwia Dabrowska, které Spielberg poradil, aby se na film podívala, až bude dospělá. Oliwia ho neposlechla, viděla film v jedenácti a byla zhrozena. Plně ho ocenila až o dalších sedm let později. (Jirka_Šč)
  • Oskar Schindler ve filmové scéně kupuje za diamanty zpět svoje židovky od velitele tábora Osvětim Birkenau. Postava velitele je v závěrečných titulcích označena jako Rudolf Höss (Hans-Michael Rehberg). Důstojník má na uniformě límcové označení SS-Obersturmbannführer, což odpovídá hodnosti Rudolfa Hösse. Höss však byl velitelem Osvětimi pouze do konce listopadu 1943, posléze se stal vedoucím odboru v nadřízené Inspekci koncentračních táborů. Na podzim 1944, kdy se filmová scéna odehrává, byl velitelem tábora Osvětim SS-Sturmbannführer Richard Baer, a velitelem Osvětim II Birkenau SS-Hauptsturmführer Joseph Kramer. Höss a Kramer byli po válce popraveni, Baer zemřel ve vězení na infarkt. (heavy66)
  • Celosvětová premiéra proběhla 30. listopadu 1993 ve Washingtonu D.C. (Varan)

Související novinky

Spielberg se vrátí do druhé světové?

Spielberg se vrátí do druhé světové?

19.04.2018

Steven Spielberg nám v březnu dodal Ready Player One a momentálně chystá pátého Indiana Jonese. Po Indym, jehož comeback proběhne 9. července 2020, se režisérská legenda vrhne na remake West Side… (více)

SOUNDTRACK Poděbrady - 27. srpna

SOUNDTRACK Poděbrady - 27. srpna

01.08.2016

David Koller, Dasha, Michael Kocáb, Michal Pavlíček, Ondřej Ruml, Michal Dvořák a další hvězdy v sobotu 27. srpna vystoupí na velkolepém multimediálním koncertu filmové hudby pod poděbradským zámkem… (více)

Star Wars koncertní show míří do Rudolfina

Star Wars koncertní show míří do Rudolfina

08.12.2015

Pražské Rudolfinum bude 22. prosince hostit ojedinělý koncertní projekt s názvem STAR WARS: a musical show. Jedná se o koncert orchestrální hudby z šesti dosud uvedených filmů z prostředí slavných… (více)

Dva koncerty filmové hudby

Dva koncerty filmové hudby

01.09.2012

Pražský filmový orchestr zve všechny příznivce filmové hudby na své další dva velké koncerty. První z nich se koná v neděli 14. října v 19.30 ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Diváci budou mít… (více)

Reklama

Reklama