Režie:
Steven SpielbergScénář:
David FranzoniKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Morgan Freeman, Nigel Hawthorne, Anthony Hopkins, Djimon Hounsou, Matthew McConaughey, David Paymer, Pete Postlethwaite, Stellan Skarsgård, Razaaq Adoti (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Amistad je jméno lodě převážející v roce 1839 otroky z Kuby do USA. Na cestě se africký kmenový náčelník Cinque postaví do čela vzpoury a zmocní se lodi. Pokračují v plavbě a doufají, že najdou cestu zpět do Afriky. Zvolí ale špatný směr a když doplují do Spojených států, jsou uvězněni jako uprchlí otroci a zdá se, že je čeká smrt za vraždu jejich věznitelů. Pak se ale jistý právník, který je přesvědčený abolicionista, rozhodne, že se jejich případu ujme. Argumentuje tím, že to jsou svobodní občané jiné země, nikoli otroci. Případ se dostane až k nejvyššímu soudu, kde John Quincy Adams přednese plamennou výzvu k jejich propuštění. (Filmbox)
(více)Videa (2)
Recenze (261)
Technicky samozřejmě dokonalé ve všech ohledech, kdy každý jeden záběr funguje přesně tak, jak má. Celkově ale tenhle konstrukt až moc zavání umělou instantní pachutí. Divím se trochu, že snímek zapadl mezi ostatními Spielbergovými díly až tak moc, jeho nevýlučné postavení ale dá rozum. Není to tak atraktivní jako Schindler nebo Ryan, kteří ho chronologicky obklopují, ačkoliv jde v podstatě o něco velmi podobného. Jen bez společenské poptávky po takovém filmu. Tím zakázkověji však paradoxně působí, protože lidé nejsou omámeni tím, že vidí, co chtějí. I když se tomu sám snažím uniknout, i já hodnotím o řád níž. Spielbergova vykonstruovanost tu působí mnohem méně obhajitelně než jinde. Scény jako "černoch poznává křesťanství" jsou někde na hranici snesitelnosti. ()
Spielbergovy tradičně vizuálně velmi pěkné, ale prvoplánovitě symbolické a jednoduché obrazy nedokáží navodit opravdu intenzivní pocit z velké a důležité historické události, nebo snad dokonce silného dramatického příběhu. Spíše připomínají jen relativně bezbolestnou, ale i notně přibarvenou a suchou lekci z dějepisu. 7/10 ()
Amistad je samozřejmě ukázkou režijní suverenity Stevena Spielberga, ale problém může být v tom, že nenavozuje typický zážitek z jeho filmů. Je o něco chladnější, i když rozhodně vypráví zajímavý příběh. Nebudu dávat tři hvězdičky nebo i míň jenom proto, že Spielberg obvykle točí jiné (a občas lepší) filmy. ()
Spielberg je vynikajcí vypravěč, ale tady to přeháněl s těma dialogama, působilo to strašně ukecaně. Navíc jsme viděl nějakou verzi, kde ta černoština nebyla přeložená, takže dobrejch 15% filmu jsem moh proflákat na houpačce a vyšlo by to na stejno. Jinak ano, film je sdělnej, nejlepší slovíčka vložil scénarista do úst panu Hopkinsovi, hereckým (Matt a Djimon) a režisérským talentem se zde taky nešetří, ale jak říkám byly tam věci navíc (viz kolegyně nirvanafan) . ()
Spielberg chcel v roku 1997 zopakovať úspešný kontrastný recept blockbuster a umenie ihneď po sebe, ako sa mu to podarilo s Jurským parkom a Schindlerovým zoznamom štyri roky predtým. No ale niečo také asi nie je v ľudských silách, takže ako sa má Zoznam k Parku, tak sa má kvalitatívne aj Amistad k Stratenému svetu. Čiže približne rovnako. Samozrejme vzhľadom na žánre. Mne by ani nevadila oná kritizovaná sentimentalita, pokiaľ by nebola podporovaná tak vehementne vlezlým hudobným doprovodom, čo vo mne vyvolávalo dojem, že ona je nakoniec nositeľom myšlienok. Prezeranie v biblii a "dajte nám slobodu" by som vystrihol, ale zase treba sa na vec pozerať z pohľadu doby a nie dnešeného cynizmu, o ktorom vtedy nemali ľudia ani páru. Páčila sa mi pripravenosť scenáristu, jeho prieskum dobových reálií bol zrejme dôsledný a som rád, že film nie je zbytočne oscarovo naleštený, jeho exteriéry a interiéry pôsobia prirodzene. Taktiež zobrazenie otrokov a africkej spontánnej mentality vyznieva realisticky, pokiaľ ste rasisti, Hopkinsova reč vás o opaku vášho svetonázoru nepresvedčí. ()
Galerie (80)
Photo © 1997 Dreamworks Pictures
Zajímavosti (15)
- Natočení celého filmu zabralo 31 dní. (HellFire)
- Kameraman Janusz Kaminski sledoval cestu otrokov k slobode tým, že osvetľoval štyri scény na súde znateľne inak. Najprv volil zelené, nejasné osvetlenie a nevýraznú kameru. V záverečnej scéne odohrávajúcej sa na Najvyššom súde pritvrdil výrazným osvetlením a plynulejším pohybom kamery. (Biopler)
- Snímek byl natočen na motivy skutečného příběhu o povstání otroků roku 1830, které se odehrálo na palubě lodi La Amistad u pobřeží Kuby. (Terva)
Reklama