Režie:
Peter BogdanovichScénář:
Alvin SargentKamera:
László KovácsHrají:
Ryan O'Neal, Tatum O'Neal, Madeline Kahn, John Hillerman, P.J. Johnson, Noble Willingham, Randy Quaid, Art Ellison, Hugh Gillin, Burton Gilliam (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Třicátá léta. Právě osiřelá devítiletá Addie (Tatum O'Nealová) se přidá k matčinu dávnému příteli, podvodníčkovi Mozesu Prayovi (Ryan O'Neal). Ten se živí podomním prodejem biblí, které svým zákazníkům rafinovaně vnucuje. Mozes má Addii jen odvézt k její tetě ve vzdáleném městě, avšak po cestě zjistí, že svérázná dívenka má kromobyčejný talent zapůsobit na jeho zákazníky. Ostatně není vyloučeno, že Mozes je Addiiným otcem. A tak se po cestě z obou stane sehraná podvodnická dvojka, která se kromě podomního prodeje živí i různými jinými podvůdky, například fintami při rozměňování peněz. Jednoho dne si však oba vezmou větší sousto, než jaké umí spolknout: pokusí se podvést nelegálního prodejce alkoholu...
Vynikající černobílá retrokomedie režiséra Petera Bogdanoviche, natočená podle románu Joea Davida Browna, vynesla Oscara pro dětskou herečku Tatum O'Nealovou, která se stala nejmladší držitelkou tohoto ocenění v soutěžní kategorii (tj. nepočítaje Zvláštní cenu pro šestiletou Shirley Templeovou v roce 1935). Kromě toho měl film tři oscarové nominace: pro herečku ve vedlejší roli (Madeline Kahnová), nejlepší scénář podle předlohy a zvuk.
(Česká televize)
Videa (1)
Recenze (93)
S Petrom Bogdanovichom sa mi v mysli spájajú nielen jeho filmy Maska a A čo ďalej, doktor?, ale najmä Posledné filmové predstavenie, ktoré má aj veľmi podobnú atmosféru ako Papierový mesiac. Zábavná road movie dvoch podvodníčkov, ktorí veľmi rýchlo zistia, že vo dvojici sa im darí lepšie, nie je nijakým prelomovým filmom. Je to však film, na ktorý sa dobre pozerá, ktorý nikoho neurazí a pri ktorom človek pookreje. A takých filmov nikdy nie je nadbytok. ()
… a jsem v pokušení přihodit i pátou, tahle tak trochu variace na Chaplinova Kida je totiž roztomilost sama a jestli jsem u prvního Bogdanovichova filmu váhal, co mi vlastně chce říct, a z druhého chytl takovou depku, že už se mi k němu nechce vracet, Paper Moon jsem si naopak okamžitě zařadil do škatulky opakovaně použitelných psychických povzbuzovadel a už teď se těším, komu všemu ho pustím a jak mu taky udělá dobře. Láskyplnou retro stylizací „předstařený“ biják, který už tím pádem snad ani dál stárnout nemůže – dneska by se nedal natočit o nic moderněji – má možná jedinou paradoxní vadu na kráse, a sice že ta idylka je snad až moc idylická; každé potenciální větší drama nebo silnější emoce se hned obrátí v žert, tíživá realita hospodářské krize je tu sice v náznacích přítomná, ale jen jako rozostřené pozadí a odrazový můstek k dalším duchaplnostem, jako ta rodina s porouchaným autem, kterou ústřední dvojice míjí na silnici. Zmíněný Chaplin tyhle věci myslím dokázal bez újmy na roztomilosti vyvážit o něco líp. ()
31. Zlatý Glóbus za rok 1973 - cena (1) - *Objev roku (herečka) - Tatum O'Neal + nominace (5) - Nejlepší film (komedie / muzikál), Nejlepší herečka (komedie / muzikál) - Tatum O'Neal, Nejlepší herec (komedie / muzikál) - Ryan O'Neal, Nejlepší herečka ve vedlejší roli - Madeline Kahn, Nejlepší režie - Peter Bogdanovich ()
Scénář: Alvin Sargent .. Otec s dcerou na cestě vstříc lepším zítřkům hospodářské krize. Obsahově příjemná road movie, stojící na výborném scénáři, plném lehkého humoru a laskavých momentů. K tomu excelentní Tatum O'Neal, která zastíní celou řadu obdobně drze inteligentních slečen, včetně Mattie Ross. ()
Príbeh otca a dcéry - herca a herečky O'Nealovcov, odráža príbeh v príbehu muža a malého dievčatka na ceste. Áno sú podvodníci, ale robia to s relatívnou nevinnosťou a sú dokonale rozkošní. Čaro medzi nimi je čiastočne dobré písanie a čiastočne ľahkosť, ktorú majú spolu. A je natočený s nostalgickou čiernobielou čistotou, dokonalým spôsobom pre éru veľkej hospodárskej krízy. Nie je to nič očividne hlboké, ale predsa sa to vryje do mysle viac než si myslíte. 8/10 ()
Galerie (102)
Zajímavosti (15)
- Když si Peter Bogdanovich nebyl jistý ohledně názvu filmu, obrátil se na Orsona Wellese, který na adresu titulu Papírový měsíc údajně pronesl: "Je tak dobrý, že bys ani nemusel natáčet film, stačilo by uvést název". (Matty)
- Natáčení scény v autě, během které Moses a Addie řeší nedostatek Biblí, zabralo 2 dny - úspěšný byl teprve záběr číslo 39. (Matty)
- Režisérovi Bogdanovichovi doporučila jeho bývalá žena, producentka Polly Pratt, aby román Addie Pray sfilmoval. Tiež mu poradila, aby do role Addie obsadil malú Tatum O'Neal, hoci vtedy 8-ročné dievča nemalo žiadne herecké skúsenosti. (classic)
Reklama