Režie:
Martin ScorseseScénář:
Paul D. ZimmermanKamera:
Fred SchulerHudba:
Robbie RobertsonHrají:
Robert De Niro, Jerry Lewis, Diahnne Abbott, Sandra Bernhard, Shelley Hack, Catherine Scorsese, Liza Minnelli, Mary Elizabeth Mastrantonio (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Rupert Pupkin (Robert De Niro) je komik, který je přesvědčený o genialitě svého talentu, přestože nikdy nevystupoval a názor na jeho talent s ním nikdo nesdílí. Rupert je posedlý myšlenkou vystupovat v televizi. Když se seznámí se slavným komikem Jerrym Langfordem (Jerry Lewis) nabude přesvědčení, že mu tato hvězda dopomůže ke slávě. Jerry Ruperta odmítá, a tím pro něj začíná noční můra, neboť Rupert se neštítí ničeho na cestě ke svému cíli. Začíná Rupertova bezohledná hra pronásledování, vydírání a nakonec i únos... (Fine Production)
(více)Recenze (228)
Martin Scorsese nečekaně vyměnil mafiány a organizovaný zločin za svět estrádních bavičů a televizních show. Do hlavní role obsadil opět tradičně excelentního Roberta De Nira a zrodil se tragikomický příběh Ruperta Pupkina. Člověka, který se pro uskutečnění velkého snu neváhá opakovaně ztrapňovat, ponižovat a v zoufalství se neostýchá vzít osud do svých rukou a stát se třeba i únoscem. Legendární a dlouho nerozlučný tandem Scorsese/De Niro mě opět nezklamal a ukázal, že umí i filmy bez nadávek, pěstních soubojů a revolverů. I když si vzpomínám, že jedna pistole se ve filmu přece jen objevila, ale to byla myslím "špuntovka" :-) ()
Scénář: Paul D. Zimmerman .. Nesmál jsem se komediálnímu Veličenstvu, což však rozhodně nebyl cíl filmu, ale bavil jsem se slušně. K vyšším metám mi však příliš vadila postava, kterou hrála Sandra Bernhard, byla v podstatě zbytečná a neskutečně otravná. Také únos mi přišel celkem přehnaný a moc jsem tomu aktu nevěřil, ovšem do výsledné myšlenky nakonec jaksi taksi zapadl. A ta myšlenka nebyla vůbec špatná, jen mohla být lépe/jinak podána. ()
Velmi vizionarske a velmi presne. V dnesni dobe, kdy se celebritami stavaji nejen nedomrle pop hvezdicky (viz Tokio Hotel), ale take zlocinci (viz Jeffrey Dahmer) ci jejich obeti (viz Natascha Kampusch) se jevi Pupkinuv pripad jako pomerne usmevny, presto je Scorseseho film velmi dobrou studii vsemoznych typu psychoz souvisejich se star systemem. Ten reprezentuje celou dobu spolehlive odevzdany Jerry Lee Lewis hrajici vlastni alter ego Jerryho Langforda. Pupkin pak behem filmu prochazi zvalstnim vyvojem - od chorobne touhy byt v kontaktu s celebritou pres chorobnou touhu byt celebritou, po byti celebritou. Zaver filmu od nehoz vedou stopy k Zuricimu bykovi (a dale pak k posledni scene Boogie nights) je dokonale ironicky a prevraci cely film naruby. Stejne tak rozbiji zamorsky mytus o selmademanstvi a americkem snu. Uz proto stoji Kral komedie za videni... ()
Ani z Hannibala Lectera jsem neměl tak mrazivý pocit jako chvílemi z Ruperta Pupkina, člověka zcela vytrženého z reality, neschopného začlenit se a komumunikovat s okolím. Jako se to děje často u filmů s mediální tématikou (Truman Show, Network, Muž na Měsíci), diváci se soustředí na kritiku médií tak úpěnlivě, že si nevšímají, o čem ty filmy ve skutečnosti jsou... že jejich téma je mnohem obsáhlejší. Král komedie skutečně neukazuje o nic méně o stavu společnosti než Taxikář či Zuřící býk, jen zabaleno je to v trochu odlišném papíře. Jediné, co bych mohl vytknout, že se vlastně Král dějem Taxikáři dost podobá - včetně happy endu, který vlastně vůbec nemusí být happy end. Ale nevadilo mi to zas tak moc. ()
Zábavná postavička Roberta Pupkina v podaní jedinečného R. De Nira ma proste bavila. Humor tu ťaží hlavne z neutíchajúceho entuziazmu hlavnej postavy a jej karikatúrneho pološialeného vplyvu na okolie. Nuž, nie všetci vnímame realitu rovnako... A R. De Niro bol v tejto úlohe geniálny, to treba uznať. Na prvý pohľad možno jednoduchá, úsmevná komédia o chlapíkovi, ktorý sa stoj čo stoj chce stať slávnym, ale to je naozaj len veľmi povrchný pohľad. To by nebol Scorsese, keby ústredný motív nerezonoval niekde v pozadí - satira na zábavný priemysel spolu s kritikou hlúpej zábavy. Môžem len odporučiť. 75/100 ()
Galerie (86)
Photo © Twentieth Century-Fox Film Corporation
Zajímavosti (33)
- Když Rupert mluví v restauraci k Ritě, muž v pozadí imituje Rupertova gesta rukou. (Kulmon)
- Victor Borge, ktorý sa objavil vo "svadobnej" scéne, bol sám veľmi slávnym komikom, klaviristom a popularizátorom klasickej hudby prostredníctvom hudobných gagov. (lemonova)
Reklama