Režie:
Martin ScorseseScénář:
Paul D. ZimmermanKamera:
Fred SchulerHudba:
Robbie RobertsonHrají:
Robert De Niro, Jerry Lewis, Diahnne Abbott, Sandra Bernhard, Shelley Hack, Catherine Scorsese, Liza Minnelli, Mary Elizabeth Mastrantonio (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Rupert Pupkin (Robert De Niro) je komik, který je přesvědčený o genialitě svého talentu, přestože nikdy nevystupoval a názor na jeho talent s ním nikdo nesdílí. Rupert je posedlý myšlenkou vystupovat v televizi. Když se seznámí se slavným komikem Jerrym Langfordem (Jerry Lewis) nabude přesvědčení, že mu tato hvězda dopomůže ke slávě. Jerry Ruperta odmítá, a tím pro něj začíná noční můra, neboť Rupert se neštítí ničeho na cestě ke svému cíli. Začíná Rupertova bezohledná hra pronásledování, vydírání a nakonec i únos... (Fine Production)
(více)Recenze (228)
Pumpkin? Pipkin? Putkin? Papkin? Robert Pupkin. Muž, který chce být slavný. Komická figurka, ze které mrazí. Scorseseho první výlet do komediálního žánru končí dříve, než se ke komedii vůbec dostane. Jedině tak může na život ve stínu amerického showbusinessu hledět s nezlehčujícím satirickým odstupem a vlastně brát komedii podobně vážně jako Pupkin. Neexistence odstupu, schopnosti nahlédnout své chování zvenčí, na druhou stranu představuje Pupkinův hlavní hendikep. Je příliš pohlcen svou rolí a veškerou realitu vnímá jako televizní show, v jejímž středu pochopitelně stojí on sám. Téměř až do kriminálního dramatu, ale stále s mimořádným citem pro starý dobrý slapstick (jehož styl ocení zejména fanoušci Jerryho Lewise), je situace vyhrocena poté, co Pupkin začne do svých vzdušných zámků zatahovat také druhé. Neodhadnutelnost jeho chování tím přechází od své komediální funkce k funkci thrillerové, namísto humoru vytváří napětí. K prolnutí obojího dochází během Pupkinova královského večera – jeho komediální vystoupení je ve skutečnosti přetavením velmi traumatizujících zážitků z dětství do líbivější podoby (podobně terapeutickou úlohu plní stand-up výstupy Jakea La Motty v Zuřícím býkovi). Chtěl nám Scorsese sdělit, že na tomtéž, na skrývání vážného za frašku, stojí celý televizní průmysl? Nebo ho zaujal především příběh muže tak silně toužícího dostat se na seznam, že mu nakonec nezáleží, bude-li na něm navždy zapsán jako cvok? Muže, který se definuje skrze hvězdy a vlastní identitu tím ztrácí? Odpovědi bych hledal hlouběji pod povrchem než ve filmech, které z legrace vědu nedělají. 85% Zajímavé komentáře: Pohrobek, Djkoma, Oskar, Legas, dzej dzej ()
Mojí mámu chytla policie, když jela 60. No jo, jenže ona byla v garáži! Totální De Nirova exibice. Ten člověk prostě nevydechne a v Králi komedie poletuje jako střelenej. Všude je, všemu se směje a hlavně neskutečně máchá rukama. A když došlo na jeho závěrečné vystoupení, minimálně 5 minut trvající, nemohl jsem od toho chlapa oči odlepit. V tom momentě mě napadlo jen jedno: a to, že svým výkonem převyšuje pojem -herecká genialita-. Nekecám, lidi, je to tak....... A pokud po závěrečných titulcích nebudete mít optimistickou náladu, je s váma amen. ()
Martin Scorsese nečekaně vyměnil mafiány a organizovaný zločin za svět estrádních bavičů a televizních show. Do hlavní role obsadil opět tradičně excelentního Roberta De Nira a zrodil se tragikomický příběh Ruperta Pupkina. Člověka, který se pro uskutečnění velkého snu neváhá opakovaně ztrapňovat, ponižovat a v zoufalství se neostýchá vzít osud do svých rukou a stát se třeba i únoscem. Legendární a dlouho nerozlučný tandem Scorsese/De Niro mě opět nezklamal a ukázal, že umí i filmy bez nadávek, pěstních soubojů a revolverů. I když si vzpomínám, že jedna pistole se ve filmu přece jen objevila, ale to byla myslím "špuntovka" :-) ()
První polovina filmu se nikam nežene, ale hlavně, že vůbec někam směřuje (za toto geniální slovní spojení děkuji uživateli TheRaven). Král komedie je zpočátku poměrně vlažný, už už se zdá, že napíná divácká očekávání až za únosnou mez, ale když poté přijde zlom a hlavně vynikající pointa, je hned jasno, oč tu kráčí. Král komedie má veskrze geniální myšlenku, která přesně charakterizuje showbusiness (nejen) v Hollywoodu. Je to tak absurdní, černohumorné a přitom vlastně pravdivé a ani ne tolik přikreslené. Líbí se mi, že režisér nemoralizuje a nepokouší se v závěru o nějakou katarzi spravedlnosti. Ne, ne, tohle je hollywood a ten někdy přeje i šílencům. :) 7/10 ()
U tehle "komedie" jsem se tedy moc nezasmala... Mozna proto, ze na rozdil od vetsiny hodnoticich jsem film jako komedii jednoduse nechapala :) V Krali komedie vidim spis sondu do duse prumerneho cloveka, ktery dela prumerne vtipy, ale strasne moc by chtel byt geniem. Jenze jediny zpusob, jak se z prumernosti vymanit, je neco sileneho. Hlavniho hrdiny je vam lito, ale zaroven je i desivy kvuli svym pomatenym predstavam. Konec tak vubec nechapu jako nejaky "happy-end". Je spravne, kdyz de facto blaznovi takova vec projde a davy ho zboznuji? A nesedi ve skutecnosti nekde za mrizemi a dal nesni? ()
Galerie (86)
Photo © Twentieth Century-Fox Film Corporation
Zajímavosti (33)
- Ve svém monologu říká Rupert Pupkin, že pochází z Cliftonu ve státě New Jersey. To je patrně narážka na alter ego komika Andy Kaufmana - Tony Cliftona, kterému je Pupkin napadně podobný. (Kulmon)
- Ve scéně, kdy se Rupert (Robert De Niro) a Masha (Sandra Bernhard) hádají na ulici, jsou tři z „pouliční spodiny“, která se Mashe vysmívá, Mick Jones, Joe Strummer a Paul Simonon, členové britské punkrockové skupiny The Clash. (KGBelik)
Reklama