Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Oscarový Paul Newman v americkém filmu z prostředí kulečníkového hazardu. Vyhrávat prachy je lepší než je vydělávat... Zestárlý biliárový šampion Eddie Felson už dávno vzdal svou hráčskou kariéru a věnuje se obchodu s alkoholem. Jednoho dne však narazí na talentovaného mladíka Vincenta, jenž v kulečníku exceluje. Podaří se mu přesvědčit Vincenta a jeho dívku Carmen, aby spolu začali vydělávat peníze v hazardní hře v maloměstských hernách. Cynický Eddie zároveň učí Vincenta, jak se ve hře zdokonalit a hlavně jak klamat tělem. Vincent je nucen učit se i pokoře, protože kvůli sázení je v jejich zájmu hru někdy prohrát. Vztah učitele a žáka nakonec přeroste v konkurenční boj dvou kulečníkových mistrů a především dvou svérázných osobností... Drama režiséra Martina Scorseseho je volným pokračováním snímku Hazardní hráč (The Hustler) z roku 1961. K postavě "Rychlého" Eddieho Felsona se po letech opět vrátil jeho původní představitel Paul Newman. Za tuto roli byl Newman v obou případech nominován na Oscara, avšak až ve Scorseseho filmu se mu podařilo nominaci proměnit. Druhou hlavní roli svěřil režisér Tomu Cruiseovi, jehož v témže roce vyneslo na vrchol popularity drama Top Gun. (Česká televize)

(více)

Recenze (264)

B!shop 

všechny recenze uživatele

Ono se nabizi rict, ze je film tak trochu o nicem, coz je na jednu stranu jiste pravda. Tuctovej pribeh o starym zkusenym co zaucuje mladyho nadejnyho, tentokrat do kulecniku. Takze vetsinu casu vyplnujou nejaky rady a hry. Jenze to by to nesmel bejt Scorsese, aby se nezacal pribeh v druhy polovine stacet trochu jinym a prekvapivym smerem. Takze kdyz uz uz by to zaclo nudit, najednou to zas chytne stavu. Navic to hrani je skvele natoceny, Newman, ackoliv nehraje zadnyho mafiana, jak jsem cekal, tak je hodne charismatickej a skvelej a Cruise je tady sice takovy hovadko, co hraje kulecnik jak kdyby delal kung-fu, ale nicmene ta role mu docela sedla. Z ostatnich bych mozna zminil mladyho Turturra, jinak tu nikdo moc nestoji za rec. Takze nakonec to ale ty 4* da. ()

Vitason 

všechny recenze uživatele

Jednou za čas se vždy v každém oboru objeví ohromný talent, ale takový talent je jako nevybroušený diamant. Každý sportovec vám řekne jedno nesporné moudro: talent je jen polovina úspěchu. Tou druhou polovinou může být odhodlanost, nebo taktika. V takovém případě se sportovce ujme trenér, diamantu brusič, ale kdo se ujme kulečníkového hráče? No přece bookmaker, protože se na tom dají trhnout velký prachy. Tím talentem je sympaticky hrající Tom Cruise a jeho mentorem Paul Newman, který hraje opravdu skvěle (teď už mluvim o herectví a ne o poolu). Příběh mladíka, který si musí ujasnit svůj životní cíl je pod taktovkou génia Scorseseho trošičku ucouraný, ale i tak jsem se u filmu skvěle bavil, protože kulečník je moje nejmilejší hospodská aktivita, teda hned po pití piva, ale na rozdíl od Cruise nejsem mistr v potápění koulí, ale spíše v nechávání jich na stole. Obvzláště musím pochválit kameru. Některé záběry z her jsou úchvatné. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Až do Mysu hrůzy Scorseseho největší komerční úspěch je ve vícero ohledech esenciálně osmdesátkovým filmem. Jakožto pokračování Harzadního hráče zapadá Barva peněz do dobové módy sequelů, druhou největší roli dostal Tom Cruise, tehdy velmi čerstvě proslavený Top Gunem a díky hudbě a kameře jde o velmi cool podívanou. Přesto Barva peněz není typickým, lehko zaměnitelným osmdesátkovým produktem, ale osobitým dílem filmaře s poměrně jasnou vizí. Cool jsou Scorseseho filmy přinejmenším od Špinavých ulic, takže (audio)vizuální styl nebyl reakcí na dobový požadavek vnějškově efektních podívaných – doba naopak konečně dohnala Scorseseho. K mylným závěrům by mohlo vést také obsazení ke hvězdám stoupajícího amerického zlatíčka. Scénář sice nestraní ani jemu, ani Newmanovi, ale rozhodně nejde o tehdy žádanou variaci příběhu, v němž se mladé štěně učí novým kouskům od starého, nepoučitelného psa. Vztah mezi cynickým Eddiem a namachrovaným Vincentem navíc v druhém plánu odráží pohyby ve filmovém průmyslu jako takovém, konkrétně hollywoodské přerozdělování moci: z rukou starých mazáků do tlap dychtivých mladých yuppies. A tak zatímco Newmanovi, jenž nemá příliš kam stoupat (a zároveň nechce nikam spadnou), již prakticky nezbývá, než s nostalgií rekapitulovat svou kariéru a dělat si pořádek v životních prioritách, Cruise, který na začátku výstižně pracuje v hračkářství, s nebetyčnou arogancí a bez jakéhokoli respektu předvádí, že na něj, jak se sám domnívá, nikdo nemá. Zatvrzelí jsou oba, nepoučitelný jenom mladší z nich. Neboť jestli jsem poslední záběr pochopil správně, Eddie se, poté, co zkrachuje jeho plán získat nad svým učněm kontrolu (a jako bonus na něm vydělat nějaké peníze), vrací nejen do hry, ale hlavně ke hře pro hru samotnou. Po dlouhých letech cynického přechytračování druhých a dokazování si bůhvíčeho se konečně stává skutečným biliárovým králem. Co na tom, že má jeho království rozměry zhruba dva metry čtverečné – prohrál a vyhrál na něm nejdůležitější bitvy svého života. Význam tohoto objektu s povrchem barvy peněz pro oba (proti)hráče neustále zdůrazňuje kamera, nacházející se často ve výši stolu a připomínajícími svými prudkými nájezdy na postavy kulečníkové šťouchy. Stejně jako si Newman svým charismatem dokáže během chvilky podmanit scénu, umí takto Scorsese v pár vteřinách navodit potřebnou atmosféru a připravit nás na významnost události, k níž má dojít. Pravdou však je, že jednotlivé scény, jakkoli nápaditě zrežírované jsou si výsledným „feelingem“ dost podobné a po dvou hodinách jsem byl neskonale rád, že můžu z těch zakouřených heren konečně vypadnout. Přesto hodně, hodně stylové pokoukaní s jedním z nejlepších pozdních Newmanových výkonů. 75% Zajímavé komentáře: berg.12, Silas ()

classic 

všechny recenze uživatele

Po Raging Bull a pred mafiánskym spektáklom Goodfellas,a tak medzi tým vznikol filmový počin s oscarovým comebackom pre Paula Newmana,pre ktorého táto téma cudzia nie je,keď bol o niečo starší ako Tom stelesnil postavičku v The Hustler,ktorá bola priekopníkom v tomto povolaní... Martin na odľahčenú tému,keď vymetajú všetky stoly v kraji,aby sa učiteľ a žiak stretli na turnaji,aby si zmerali sily... Tom po Top Gune je veľkou hviezdou,zvláda bravúrne svoj part a nasledujúce roky to potvrdzujú. Mary sekunduje týmto dvom pánom vskutku viac ako obstojne. ()

Silas 

všechny recenze uživatele

Co si budeme nalhávat, typ scénáře a potenciál filmu svádí hodit Barvu peněz mezi další „béčka“, která jdou rovnou na videa a poté do hlavních vysílacích časů komerčních TV. To by ale za kamerou nesměl stát menší chlapík a na židli mít jméno Scorsese, který z tohoto nenápadného filmečku vykřesal úplné maximum. Rychlé nájezdy a zoomy na obličeje u něj mají obrovský význam, skvěle působí obraz v obraze, kdy je Edieho postava mentora a dohlížeče ještě znásobena a posílena do úlohy „vyšší bytosti“. Výborná je i celková skladba (film chytá prvky westernu) a až akční střih při samotném kulečníku. O ukázkovém nasvícení barů a heren nemluvě! Velmi zvláštní vztah se ovšem vyvíjí mezi Vincentem a Ediem. Oba se zpočátku vzájemně obdivují, ale každý trochu jiným způsobem. Vince za ty dvě hodinky projde skutečně velkou změnou, z rebela se stává chytrý člověk, ale Ediemu (jemuž se trochu mění hodnoty) se ne a ne pořádně zavděčit. Marty nezklamal ani tentokrát, vypráví poutavě, děj odsýpá a výkony Cruise a Newmana se nedají neocenit. ()

Galerie (48)

Zajímavosti (17)

  • Ve filmu Eddie říká, že to je už 25 let, co hrál naposledy. Ve skutečnosti uběhlo 25 let od natočení Hazardního hráče (1961). (facojurka)
  • Ve filmu se objevil i režisér Martin Scorsese. Ztvárnil postavu muže, který vede psa v kasínu v Atlantic City. Zvířečí roli čtyřnohého přítele si zahrál Scorseseho vlastní pes, který se ve skutečnosti jmenuje Zoe a je uveden i v závěrečných titulcích. (don corleone)
  • Hlas, který objasňuje pravidla kulečníku v originále, obstaral sám režisér Scorsese. (don corleone)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno