Režie:
Joel SchumacherScénář:
Andrew Kevin WalkerKamera:
Robert ElswitHudba:
Mychael DannaHrají:
Nicolas Cage, Joaquin Phoenix, James Gandolfini, Peter Stormare, Anthony Heald, Chris Bauer, Catherine Keener, Jack Betts, Amy Morton, Norman Reedus (více)Obsahy(1)
Soukromý detektiv Tom Welles (Nicolas Cage) vede se svou manželkou (Catherine Keenerová) a novorozenou dcerou poklidný život v pensylvánském Harrisburgu, kde tráví většinu času nad rutinními případy nevěrných manželů. Když je však pověřen úkolem, který se týká malého, neškodně vyhlížejícího 8mm filmu, zabředne do nejtemnějších zákoutí lidské společnosti. Neúnavné pátrání po osudech nezvěstné dívky z filmu, která zcela pohltí jeho mysl, jej zavádí přes chodníky slávy v Hollywoodu až do newyorské čtvrti Meatpacking district. Posedlý Welles, jemuž pomáhá protřelý prodavač knih pro dospělé v podání Joaquina Phoenixe, opustí rodinu i svůj dosavadní život poté, co si uvědomí, jak smrtící může být jeden osmimilimetrový film. (HBO Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (730)
Soundtrack Mychael Danna: 1. The Projector [1:20] ,2. The House [2:05] ,3. The Call [1:44] ,4. The Film [1:09] ,5. Cindy [0:56] ,6. Missing Persons [4:46] ,7. What Would You Choose [3:11] ,8. Hollywood [2:51] ,9. Unsee [1:19] ,10. Dance With The Devil [5:36] ,11. The Third Man [1:14] ,12. Loft [1:56] ,13. No Answer [1:47] ,14. I Know All About... [1:41] ,15. 366 Hoyt Ave. [1:46] ,16. Scene Of The Crime [5:53] ,17. Machine [3:30] ,18. Rainstorm [3:49] ,19. Home [1:32] ,20. Dear Mr. Wells [1:53], ()
Je zbytečné hodnotit ten film jako průnik do světa snuffu, nebo dokonce jako nějaký sebereflexivní film o filmu, o touze se dívat, o touze manipulovat, o tom, že pohledy vraždí, že soukromé filmy jsou smrtí kina a kinematografie obecně, že perverznost vychází z mechaničnosti rituálů atd. ____ Ne, tento film je v tom nejlepším duchu dědicem noirové školy, která se řídí morálním pravidlem "je třeba něco udělat", ale když už se necháte do případu zaplést osobně, tak už nikdy nebudete stejný jako předtím. Nejde o žádnou jednoduchou moralitu, ani strašení počestných občanů ošklivým pornem. _____ Tenhle snímek je svým způsobem religiózní, ale ne pánbíčářský. Jeho religióznost spočívá v momentu posvěcení, které vyžaduje detektiv Tom Welles po matce zemřelé dívky. "Řekněte, že toho parchanta můžu zabít." V této scéně se ukrývá síla celého díla. Poznání o banalitě zla a nejednoznačnosti toho konat dobro jsou už jen vyústěním vykonané akce, v níž nám násilí neumožní prožít si satisfakci. ___________ 8 MM není tak dokonalý počin jako Volný pád, ale rozhodně jde o mistrovký kousek Joela Schumachera. Kromě skvělé kamery, vyniká především úchvatná huba Mychala Danny, dvorního spolupracovníka Atoma Egoyana. Vřele doporučuji srovnat jeho práci na filmu Exotica s 8 MM. ______ Do srovnání s tematicky podobnými snímky Thesis a Hardcore bych se (narozdíl od jiných uživatelů) nepouštěl, protože ty podobnosti jsou příliš povrchní. ()
Na rozdíl od některých komentářů si nemyslím, že Joel Schumacher chtěl natočit film o snuffu, nýbrž film o fascinaci a posedlosti smrtí i její brutalitou. Snuffový osmimilimetrák s vraždou neznámé dívky, jejíž totožnost se soukromý detektiv Tom Welles vydává vyšetřit, je jen prostředkem sestupu do nejtemnějších zákoutí lidské duše, do pekla brutality a nelidskosti, která nakonec na moment zcela pohltí i toho, kdo přichází jako vyslanec práva. Nicholas Cage je úžasný, přerod ze zvědavého vyšetřovatele do posedlého a posléze smyslu zbaveného mstitele je provedená mistrovsky. Nakonec se kladný hrdina ocitne před neodvratnou otázkami "proč to dělají?", "co se jim na to líbí", které, ač jsou mířeny proti vrahům, mají osvětlit zejména rostoucí temnotu v jeho duši. Cosi, co máme všichni v sobě. Schumacher je výtečný režisér, vystačí si bez zbytečné explicitnosti a viditelné brutality, přesto je atmosféra 8 MM jen o málo méně hustá a syrová než ve Fincherově Sedm a s blížícím se koncem se stupňuje. Jako divák jsem se ocitl v kůži Toma Wellese, který je zhnusen, zhrozen, ale nedokáže přestat. Otázka "proč" je až příliš sžíravá... Tenhle film prostě není dokumentem o jednom z nejděsivějších filmových žánrů, ale ztělesněním onoho proč se všemi důsledky. Výtečným ztělesněním... Nedává odpověď, ale je podkladem pro (sebe)analýzu. ()
Naprosto spickovej thriller a jeden z nejlepsich Schumacherovo filmu. Film nespoleha na nejakej sokujici konec, ale celou dobu se deje neco napinavyho, ma to paradne temnou atmosferu, vygradovanej konec a i pribeh je celkem originalni, snuff se v moc filmech neresi. Navic zaporaci v podani Gandolfiniho a Stormarea jsou naprosto libovy. Taky me potesil uchylackej potetovanej Phoenix. Co se tyce Cage, ten rozhodne hraje nadprumerne, i kdyz za oskarovej vykon se to fakt oznacit neda. Mam k nemu jen jednu drobnost, kdyz poprve sleduje snuff, tak se tvari, jak kdyby ho nekdo mlatil do kouli. Pak mam jeste jednu vytku a ta se tyka postavy Catherine Keener, zatimco ze zacatku jsou jeji dialogy s Cagem lehce pripitomneli a je to furt dokola ve stylu miluju te a podobne, v druhy puli filmu najednou otoci a zacne vyhrozovat, ze utece a podobny kecy, protoze ji nezavolal nebo co, fakt sem doufal, ze ji Cage propleskne. Celkove krome techhle dvou malinkejch vytek jsem u filmu jinej problem nenasel a celou dobu jsem byl paradne napnutej, takze jasnejch 5*. ()
Temný, drsný a špinavý thriller s neopakovatelně ponurou atmosférou, který ve svém žebříčku stavím ještě výše, než Sedm. Díky chytrému scénáři a skvělé režii (Joel Schumacher si vybral jednu ze svých nejsilnějších chvilek) film nenudí ani chvilku, charismatický Nicolas Cage předvádí nejspíš svůj životní výkon a spoustu scén se těžko rozdýchává - za všechny drsný závěr na hřbitově za hustého deště. 95%. ()
Galerie (33)
Zajímavosti (24)
- Filmu byla občas vytýkána až příliš velká podobnost s filmem Hardcore (1979). V něm si muž najme soukromého detektiva, aby našel dceru, která utekla z domu a byla viděna v 8 mm pornofilmu. (don corleone)
- V severoamerických kinech film nastřádal 36,7 milionu dolarů, součet celosvětových tržeb byl 96,6 mil. (NIRO)
- Auto, které vlastní Eddie Poole (James Gandolfini), je Stutz Blackhawk, velká sběratelská rarita ze 70.-80. let, kterou vlastnil například i Elvis Presley. (don corleone)
Reklama