Reklama

Reklama

Obsahy(1)

S kapitánem Exnerem, pověstným elegánem mezi českými kriminalisty, se mohou diváci setkat opět, a sice ve filmu Smrt talentovaného ševce. Přepisu detektivního románu Václava Erbena se v roce 1982 chopil režisér Jan Schmidt a roli šaramantního a inteligentního vyšetřovatele svěřil Jiřímu Kodetovi. Exner tentokrát pátrá po vrahovi obuvníka Rambouska, proslaveného (a také majetného) naivního malíře. Řeší však celou řadu záhad, k nimž dochází na starém zámku. Postupně odhaluje přediva vztahů v městečku Opolná, kde právě tráví dovolenou. Exteriéry filmu se natáčely v krásném okolí zámku Opočno. Vedle Jiřího Kodeta ve filmu uvidíte Antonína Hardta, Janu Bouškovou, Miroslava Zounara, Vladimíra Kratinu a Karla Augustu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (126)

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Kodet alias kapitán Exner mi typově vůbec nevadil. Jeho projev mám rád a třeba jeho závěrečná řeč před vrahem o zavražděném uměci byla prostě skvělá. Tohle nebyla klasická kriminálka na které jsme zvyklí i v rámci podobných snímků ze stejného období. Přesto mi vyprávění děje krapet jinou formou nijak zásadně nevadilo. * * * ()

Peabody 

všechny recenze uživatele

Dodnes považuji sérii detektivek s Michalem Exnerem za jednu z nejlepších, která v české literatuře vůbec vznikla. Filmový osud je docela zvláštní, ačkoli to volá po sérii, nikdo nikdy nehrál Exnera dvakrát. Celkem vím o pěti zpracování s pěti herci ani v TV nevznikl seriál Exner (Oprava, v tomto století ano, v Michalem Dlouhým, který není špatný Exner). Jiří Vala to začal docela slušně v Pokladu byzantského kupce (1966, režie Ivo Novák), sice mu trochu podle mne schází Exnerova elegance, ale jinak jde a Gabi Vránová tam střihla rozkošnou blběnku a mezi ní a Exnerem to jiskří slušně, to se v šedesátých smělo. Následovala televizní Bláznova smrt, kde Exnera hraje typově podle mne také dobře Petr Kostka, elegance by být mohla, ale pan režiisér Zdeněk Kubeček z toho udělal neuvěřitelně utahanou záležitost, která navíc v roce 1973, velmi tuhé normalizace, nemohla mít žádné sexuální náznaky (ostatně nápadně elegantní oblečení taky ne), že by soudruh kapitán vyjížděl po Táně Fischeorvé nepřipadalo v úvahu a Regina Rázlová taky nic nezachránila. Navíc obsazení nejtužšího stranického jádra Prokoš Vicena Švorc poněkud sráží atmosféru. Pak je opět filmový Čas pracuje pro vraha, 1979, kde herecky skvěle i typově slušně (jenom mu chybí exnerovská chuť po hezkých dívkách) Exnera zahrál František Němec, ovšem jednak režíroval Jiří Hanibal, což nedává mnoho šanci, ale zejména Exner se ze zcela nepochopitelných důvodů jmenuje Marha (také kapitán). Asi by to chtělo nějakého pamětníka, protože to je zjevný produkt schvalovacích barrandovských šibřinek té doby. Zřejmě se Exner nehodil (ostatně on nikdy nebyl dost socialisticko kriminalistický jako hoši příslušníci ze seriálů nebo jako Slávek Jandák. Jiří Kodet mi osobně sedí jako Exner nejlépe (zejména elegance, tak ty dívenky, to se obojí v roce 1982 už mohlo), ale režijně je to utahané až běda a hlavně kolem Kodeta chybí herci partneři. Jan Schmidt obsadil sice stranicky ukázněnou partu (Zounar, Čáp, Mareš, Hardt), jenže oni šmrnc nemají. Karel Augusta už to nezachrání, Nicméně exnerovské hlášky tu jsou "Panebože, on to našel! To s ním zase nebude k vydržení!" "Tak si to shrneme". Poslední mně známý Exner pak je Karel Heřmánek v režii Jana Prokopa, 1985, ale to je zatím někde v TV archivech, moc sháním Dialogy pro klarinet, cimbál a bicí. No sehnal jsem je a je to hrozně špatné, jakkoli KH by mohl být Exner docela zajímavý. ()

Reklama

gotham 

všechny recenze uživatele

Jiří Kodet jako detektiv vyšetřující záhadnou vraždu, to na mě působilo vábivě, ale realita byla děsivá. Přišlo mi to, jako by mi někdo pustil totálně průměrný a nezáživný film a navíc ještě s 50% zpomalením. Představit si kapitána Exnera s nějakými emocemi či dokonce něčím, co by se alespoň vzdáleně dalo nazývat rychlostí, to ani nejde. Další postavy absolutně nezáživné, ani Boušková jako kráska ze vsi se mi vůbec nezamlouvala. Ale pokud má někdo problém s usínáním, tak vřele doporučuji místo prášků na spaní. 30% ()

PhillM. 

všechny recenze uživatele

Tak předně. Chca nechca, člověk se nevyhne srovnání s předchozím filmovým Exnerem, Pokladem byzantského kupce (1966). A Jana Boušková prostě není žádná Bondgirl, dokonce ani Exnergirl. Ve srovnání s mladou Gabrielovou Vránovou prostě... bohužel. To stejné se dá říct o celém filmu, Bugatkou se zde taky nejezdí, Karel Augusta jako by vypadl z nějakého dílu Malého pitavalu, ostatně stejně jako Vladimír Kratina... Ani ten oblek s károvanou vázankou asi není úplně trefený a vedle elegantní černé košile Jiřího Valy prostě neobstojí. O úroveň níže než Exner z roku 66, avšak stále snesitelné... průměrné a televizní, ale přesto snesitelné... ()

Adiemus 

všechny recenze uživatele

Co se mi nelíbí: 1) příšerná hudba počínaje úvodní písní (nic proti Petře Janů).  2) Casting: Kodet se snaží, ale není to Exner (Vala i M. Dlouhý se do role hodí víc). Boušková se snaží, ale Steinmasslová by se do role Lídy hodila daleko víc. Obsazení rolí Vlčka a Beránka je daleko lepší v novější verzi s M. Dlouhým.  3) Kostýmy: TAKHLE se knižní Exner vážně neobléká Co se mi líbí: Opočno. Co jsem postrádala (nebo jen přeslechla): nezapomenutelnou Exnerovu hlášku "To ví jen Bůh a svatý Václav". ()

Galerie (12)

Zajímavosti (11)

  • Scéna, ve které jdou policisté s kosami a hráběmi kosit louku, byla zcenzurovaná, protože prý zostuzovala Veřejnou bezpečnost. [Zdroj: Aha] (carott)
  • Natáčení bylo těžké pro Janu Bouškovou, která ve filmu hrála postavu průvodkyně Lídy Muršové. V květnu 1982 totiž tragicky zahynul její manžel, herec Petr Svojtka. Celý štáb se k ní ale choval nesmírně ohleduplně a sama herečka při jedné příležitosti zmínila, že od všech kolegů cítila velkou psychickou podporu. (HawkeyP)

Reklama

Reklama