Reklama

Reklama

Smrt obchodního cestujícího

(TV film)
  • USA Death of a Salesman (více)

V roce 1984 exceloval herec Dustin Hoffman v hlavní roli kritikou uznávané obnovené broadwayské premiéry nejslavnější divadelní hry Arthura Millera s názvem Smrt obchodního cestujícího, ověnčené Pulitzerovou cenou. O rok později zazářil Hoffman i většina dalších členů hereckého obsazení v této filmové verzi. Hoffman hraje hlavní roli Willyho Lomana, stárnoucího obchodního cestujícího, který kvůli své nastupující senilitě přijde o práci a je nyní nucen vyžít z almužen od svého kamaráda Charleyho (Charles Durning). Willyho celoživotní iluze o tom, že úspěch a sláva čekají na něj i jeho rodinu za rohem, je nenávratně otřesena a on uvažuje o sebevraždě. Zatímco přemítá o svém životě i promarněných příležitostech svých synů Biffa (John Malkovich) a Happyho (Stephen Lang), Willy konečně stane tváří v tvář nepříjemným pravdám o obou svých synech, především pak o Biffovi, někdejším sportovci, z něhož se stal kleptoman. Jedna z nejlepších zfilmovaných verzí Millerova klíčového díla Smrt obchodního cestujícího z roku 1985 získala několik cen včetně Zlatého glóbu a Emmy za Hoffmanův výkon. (Cinemax)

(více)

Recenze (31)

nascendi 

všechny recenze uživatele

Po dlhej dobe opäť jeden veľký zážitok. Ten zážitok má meno Dustin Hoffman. Videl som s ním 22 filmov a vo viacerých z nich zažiaril svojim majstrovstvom. Bezprostredne po zhliadnutí filmu si myslím, že práve toto bola jeho životná úloha. Hral v nej aj v divadle a podarilo sa mu ju vycizelovať do dokonalosti, akú dosahoval Biff pri leštení jeho auta. Z diela Arthura Millera poznám iba Mustangov, ale aj keby nenapísal nič viac, budem sa skláňať pred jeho majstrovstvom. Režiséra Volkera Schlöndorffa nepoznám vôbec, ale po záverečných titulkoch som presvedčený, že svojmu remeslu rozumie. Ešte dlho mi pobežia v hlave obrazy z filmu, v ktorom sa silený americký optimizmus značky Keep Smiling mení na desivý škleb. ()

BoredSeal 

všechny recenze uživatele

Zdařilá inscenace slavné divadelní hry o iluzi amerického snu může vedle nízkorozpočtové hravosti s kulisami a prolínačkami těžkotonážní herecké výkony, které suverénně táhnou celý děj. Dustin Hoffman a vlasatý Malkovich vyždímali finále na max, že to skoro bylo na potlesk vestoje v obýváku. Na americký sen už v dnešní podobě kapitalismu zřejmě už moc Američanů nevěří, ale stojí za to si tímto dobovým vystřízlivěním tuto éru připomenout. ()

Reklama

Šakalík 

všechny recenze uživatele

Původně jsem to hodnotil pouze třemi hvězdami, ale když mi ani po týdnu nešel tenhle film z hlavy, musel jsem přece jenom přidat. Předně je tenhle film jedno velké galapředstavení mimořádného hereckého talentu Dustina Hoffmana a když mu navíc stejně zdatně sekunduje mladičký John Malkovich, nelze tenhle snímek po umělecké stránce hodnotit jinak než v superlativech. Jenomže především zpočátku se to neskutečně táhne a hlavně ta Hoffmanova postava mi lezla tou svou naivitou a sebeklamem STRAŠNĚ na nervy. Ke konci filmu jsem už zuřivě poskakoval v křesle a křičel na obrazovku: "Proboha živého, probuď se už konečně!". Jenomže ono nic. Manželka a starší syn se tvářili, že tatíček má ve všem pravdu, i když věděli své, a jediný Malkovich měl odvahu to říct svému otci do očí, čímž vypukla okamžitě hádka. No je to každopádně pro diváka těžké pokoukání (jako ostatně většina Hoffmanových filmů). Mimořádná herecká kreativita všech zúčastněných zaručuje nezapomenutelný zážitek, který ale pro svou náročnost nejspíš nebudu chtít jen tak zopakovat. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Snít svůj sen. Ten krásný American Dream. Mít svoji práci, kde si vás všichni váží. Být respektovanou a oblíbenou osobností na všech frontách. Být otcem dvou krásných, silných, úspěšných synů, kteří dělají rodnému jménu všechnu čest. A mít slavný pohřeb, na nějž přijedou stovky kolegů i zákazníků, kteří pro vás budou ještě týdny truchlit. Tomu se říká ideál nejen amerického života naší naší doby. Existuje ale vůbec něco takového? Mistrovství Dustina Hoffmana takřka a capella, divadelně zrežírované - o to hutnější a citlivější. Schlöndorff své práci rozumí a rozhodně se nebojí experimentovat. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Kvalita, kterou neumím docenit. 1) Na můj vkus příliš divadelní. Jasně, že vím, že je to divadelní hra. Její televizní zpracování to nejen neskrývá, ale naopak na tom i staví. 2) Na můj vkus příliš americké. Jasně, že vím, že Arthur Miller je Američan (s polskými předky). 3) Na můj vkus příliš atmosféry padesátých let. Autor napsal hru v roce 1949 a věru, je to na ní znát. 4) Na můj vkus příliš depresivní. 5) Vynikající herecký výkon 48letého Dustina Hoffmana uvedené charakteristiky umocňuje, což je v mých očích další mínus. 6) 32letému Johnu Malkovichovi účes s patkou slušel. ()

Galerie (17)

Reklama

Reklama