Režie:
John SchlesingerScénář:
William GoldmanKamera:
Conrad L. HallHudba:
Michael SmallHrají:
Dustin Hoffman, Laurence Olivier, Roy Scheider, William Devane, Marthe Keller, Fritz Weaver, Richard Bright, Marc Lawrence, Allen Joseph, Lou Gilbert (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Student newyorské univerzity Tom Levy, toužící jednou zvítězit v maratónském běhu, je najednou proti své vůli vtažen do nebezpečné hry, o níž na počátku vůbec nic netuší. Bývalý nacistický lékař a agent Christian Szell, ukrývající se v USA, jej totiž podezírá z toho, že odhalil jeho totožnost. A s pomocí mučení chce vyzvědět na Tomovi pravdu. Tak se z nich stávají nepřátelé na život a smrt… Dnes již legendární, na síle neztrácející mistrovský thriller s protiválečným a protirasistickým vyzněním natočil významný režisér John Schlesinger (Drahoušek, Daleko od hlučícího davu, Půlnoční kovboj, Den kobylek). Ve filmu herecky exceluje Dustin Hoffman (v úloze studenta Toma), jeho protihráčem je britský herec Laurence Olivier (v roli sadistického agenta Szella). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (372)
Filmový maraton proti tyranii. Temná stránka moderní společnosti (strach na ulicích, paranoia), doprovázená možnostmi tyranie(jedinec, skupina i následně veřejné lynčování viníka) a s jedinou možností, útěkem od všeho špatného (motiv běžce). Ať už jede nacista s židem jednou ulicí nebo se dva běžci předhánějí, jsou to lidské vlastnosti, které vše způsobují. Dvě hodiny naplněné precizním napětím a atmosférou, v které se divák nenudí a s chutí sleduje osudy postav. Krom je Maratónec také jedna z nejzajímavějším procházek slavnými i temnými zákoutími New Yorku. Osobně jsem určitě nečekal, že se dvě hodiny nebudu moct odlepit od televize a budu fandit Dustinovi tak okázale. Možná je to tématem (pro nacisty mám slabost), možná je to vynikajícím obsazením nebo výborně natočeným celkem, v kterém mi překáželi snad jen občas ostré střihy/přechody. Jinak velmi působivé. PS: Ano, je to bezpečné. ()
Docela fajn atmosféra New Yorku jako pekla na zemi ve kterém existují v podstatě jen zloději, vrazi, špioni, a přeživší holokaustu, a Roye Scheidera uvidím rád v čemkoli, ale ten příběh je zmatený a za vlasy přitažený nonsens. Zvlášť to finále je bolestivě debilní. Kvalitnějších sedmdesátkových thrillerů by se našly desítky. 5/10 ()
"Je to bezpečné" pozrieť si po tridsiatich rokoch film, ktorého literárna predloha vás pred rovnakou dobou zaujala? Nie je to bezpečné. Film na to doplatil jednou hviezdičkou z predchádzajúceho hodnotenia a ja som si uvedomil, že asociácia Maratónec-zubár je vďaka nemu síce večná, ale jedna scéna film netvorí (okrem toho pri jej opise v knihe som mal oveľa intenzívnejší zážitok, ako pri jej stvárnení vo filme). A okrem slávnej scény je tu už iba slušná réžia a kamera, výborný Laurence Olivier, štandardne dobrý Dustin Hoffman a potom dlho dlho nič. Celkovo to síce hodí mierne nadpriemerný zážitok, ale oproti knihe a spomienkam ide predsa len o sklamanie. ()
Nedávno jsem psal komentář ke snímku Taxikář a obdivoval jsem, jak film zůstává pořád aktuální a působivý i s odstupem několika dekád. Maratónec vznikl v téže době, ale vyvolává opačný dojem - zatuchlina je z něj cítit na dálku. Za zmínku v jeho případě stojí něco jiného. Silná herecká sestava v čele se slavným Laurencem Olivierem a mladým Dustinem Hoffmanem, kteří jsou obvykle spojováni s umělecky ambiciózními projekty, tady zabraňuje vidět skutečný stav věcí. I ti nemnozí, kteří projevují ve svých komentářích výhrady, činí tak se sebekritikou hodnou příslušníka sekty, který se kaje kvůli nedostatku víry. Maratónec ve skutečnosti patřil k běžnému komerčnímu zboží natočenému k okamžité spotřebě. Němečtí váleční zločinci hráli tutéž roli, jakou v dnešní době zastávají islámští teroristé. John Schlesinger sice nemůže Maratónce považovat za zlatý hřeb své kariéry, nicméně řemeslo je to stále solidní. Zásadní slabina ale spočívá ve scénáři, který místy film stahuje až někam k hranici parodie. Kupříkladu když se smrtelně zraněný bratr plazí městem, aby zemřel hrdinovi v náručí. Motivace postav a jejich duševní pochody u mě často vyvolávaly krčení ramen a kroucení hlavou. Tohle si podle mého zasloužilo 3* v 70. letech. Dnes už musím nevyhnutelně jít níž. Celkový dojem: 40 %. ()
Hodne dobrej, hodne drsnej a hodne pomalej thriller. Schlesinger nikam nepospicha, postupne predstavuje jednotlivy postavy a pomalicku odhaluje o co ve filmu pujde, takze prvni pulku neni vubec jasny, o co ze to tu jde. Nehraje moc hudba, vsechno pomalu plyne a pritom si to stale dokaze udrzet napeti, ktery perfektne graduje. Navic se tu sesla fakt lahudkova sestava, mladej Hoffman tradicne paradni a hodne me potesil zaporak Olivier, toho sem zas v tolika filmech nevidel a je tady fakt skvelej. Mozna bych sel i do ty paty hvezdicky, ale misty je to tempo ve spojeni s zbytecnou delkou filmu fakt uz moc pomaly a film ma tak par hluchejch mist. ()
Galerie (201)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (23)
- Jeden den natáčení navštívil Laurence Olivier Dustina Hoffmana u něho doma a přinesl mu kompletní sbírku Williama Shakespeara jako dárek. Na přání Dustina mu také musel odrecitovat několik pasáží ze Shakespearových her. (Javert)
- Přestože hrál Dustin Hoffman doktoranda, bylo mu v době natáčení 38 let. (Kulmon)
- Hlavní roli měl hrát původně Al Pacino. (Kulmon)
Reklama