Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nechvalně známý bandita se přiznává ke znásilnění a vraždě a zdá se, že spravedlnosti bude dán rychlý průchod. Ale moment: hlásí se svědkové zločinu a každý z nich nabízí odlišnou verzi událostí. Vidí divák pravdu nebo lež? Rok po filmu Hud se jeho hvězda Paul Newman a režisér Martin Ritt znovu sešli, aby přenesli japonskou klasiku Rašomon na Divoký Západ a vytvořili “řízné a provokativní drama, na hony vzdálené běžnému filmovému průměru.” (A. H. Weiler, The New York Times). Paul Newman sahá hluboko do studnice svého talentu a představuje bezostyšného desperáta, stojícího ve středu protichůdných událostí. Oporami v tomto příběhu o hledání pravdy, a lidskosti i nelidskosti v pozadí, jsou mu mimořádné vedlejší výkony Laurence Harveyho, Claire Bloom, Edwarda G. Robinsona a Williama Shatnera. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (26)

Aky 

všechny recenze uživatele

Paul Newman jako černovlasý bídák je stejně dobrý jako blonďatý klaďas. Ne, nepřehrává, jeho postava je zahraná přesně tak, jak být měla. Celkově se jedná o nedoceněný a přehlížený film se základní ideou, že každá událost má tolik příběhů, kolik vypravěčů. Možná někteří lžou, a možná to jen vidí jinak. Pídit se však po pravdě je vcelku bláhová snaha. ()

Rocky62 

všechny recenze uživatele

Velmi nevšední western, který zaujme především svým retrospektivním vyprávěním odehrávajícím se ve třech etapách. Paul Newman se svým mexickým přízvukem je jednoduše fantastický a fakt, že nebyl nominován na žádnou cenu mě dosti zaráží. Rittův charakteristický rukopis, který nadevše zbožňuji, je i zde patrný a má velkou zásluhu na poutavosti tohoto díla. Co se týče příběhu, tak jednoznačně souhlasím s Kimonem. Jakmile film skončil, ihned jsem si uvědomil, že je marné, přemýšlet na osudem všech postav, protože účel filmu byl poněkud jiný. Účelem bylo uvědomit, si, že člověk může věřit jedině sobě a nikomu jinému. Ritt s Newmanem měli hodně společného a především to, že věděli jak chytře zaujmout diváka. Čest jejich významné kvalitní práci. 75% ()

Reklama

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

*** No páni drazí, klobouky dolů. Podobenství jako Hemingwayův Stařec a moře, kdyby ho napsal Dürrenmatt. Fraškovité divadlo na divadle, jako od Shakespearea Toma Stopparda. Deadman, kdyby William Blake měl sžíravý ostrovtip Josepha Hellera. Skrz naskrz prosáklé romány Thomase Hardyho z pera Jaroslava Haška. Etc. *** Paul Newman mě čerstvě po Paris Blues nanovo rozsekal, a to jsem si myslela, že už jsem viděla všechno, co dokáže. Jak se tu variabilně šklebí, jak intonuje, válí mexikánskou angličtinou, ohrnuje pysky, a jak smyslně vede koně proti té vyděšené holubičce, hravé šelmičce, prohnané lasičce, jako by tančili paso doble. *** Geniální kamera. Fyzično, prašno, hmatatelné dobývání scény, surová, tělesná realita, se kterou se v řeči a skrze lidské slabosti, ješitnosti a malichernosti provádějí nejrůznější čachry. Když ale například mrtvý muž líčí svou sebevraždu, a vy později zjistíte, že to není zahanbená konfese, ale hrdé překrývání mnohem ubožejší varianty, zamrazí. *** Od v nejjemnějším žertu vycizelovaných náznaků, že se manipuluje s vyprávěním, s narůstajícím počtem vypravěčů se příběh převléká přes hořkou ironii a výsměšný sarkasmus až do sžíravé burlesky, a na samém konci moralitka jako třešnička na dortu. *** Na výsost. *** A také hudba! *** Myslím, že dnes jsem objevila nejpřehlíženější majstrštyk století. ***A mimochodem, když se sami sebe zeptáte, kde se tam vzalo to dítě, dojde vám, že tahle story má přinejmenším ještě pátého vypravěče. Kněz má také svoji verzi příběhu. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

"Ano, zabil som toho muža, ale nezavraždil! To je rozdiel..." Ďalšia skvelá spolupráca Newmana a Ritta. Nechápem ,ale film mi pripadá mimoriadne vyspelý na svoju dobu vzniku a tu na csfd je výrazne podhodnotený i vzhľadom na malý počet hodnotiacich. Je tu zaujímavý príbeh a mix súdnej drámy a westernu, v ktorom sa prelínajú, dopĺňajú a navzájom vyvracajú až 4 rôzne verzie vraždy a znásilnenia, ktoré má vraj na svedomí známy mexický bandita Carassco. Toho úplne bravúrne zahral P. Newman. Jeho nedokonalú angličtinu miešanú s mexickým slovníkom si vychutnáte iba v pôvodnom znení. Film je majstrovsky zrežírovaný, každá verzia príbehu je zaujímavá a je veľká škoda, že sa tu Newman neobjavuje častejšie. Škoda trochu unáhleného záveru, rád by som videl Newmana s nejakým posledným slovom, prípadne vynesenie rozsudku. Chýbalo mi to tam, inak by som možno dal i plný počet. Film 80%. Newman 100%. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Ja si myslím, že remaky klasických originálov nevznikajú kvôli tomu, aby sme ich neustále porovnávali a hádali sa, ktorý je lepší a rozčulovali sa nad zmyslom dvakrát videného. Remake Rashomona Zneuctenie rátal s tým, že divák pôvodný film nevidel a Ritt mu chcel tento zaujímavý príbeh o hľadaní pravdy ponúknuť. Ďalším dôvodom vzniku prerábok je pridávanie nových myšlienok a motívov, ktoré sú špecifické iba pre daný kraj, v ktorom sa staronový príbeh odohráva. Preto má Zneuctenie svoje opodstatnenie, i keď stále pre mnohých milovníkov originálu pochybné. V tomto prípade nám tu pribúdajú kresťanské hodnoty a westernový záver (ten v rozprávaní), ktorý ukazuje postavy v trocha odlišnom svetle ako originál a je jedným z filmov, ktoré demytizujú klasických hrdinov žánru a nakoniec všetky postavy príbehu. Nedáva im však ani čisto negatívnu rolu. Ritt dokázal, že Kurosawov príbeh je maximálne univerzálny a tak ospravedlňuje vznik svojej verzie. Významný posun vidím vo výprave oboch diel. Zatiaľ čo Rashomon sa odohráva celý v lese, čiže v uzavretom prostredí a svetlo preniká iba pomocou slnečných lúčov v podobe šípov, Zneuctenie má svoju divadelnú uzavretú scénu iba na mieste činu, vzhľadom na žáner sa ocitáme často v otvorenej šírej westernovej krajine. ()

Galerie (127)

Zajímavosti (1)

  • Newman se na roli pečlivě připravoval a strávil dva týdny v Mexiku, aby se naučil místní přízvuk a pochytil něco z atmosféry. (Mikino00)

Reklama

Reklama