Reklama

Reklama

Bratři

Trailer 1
Česko / Slovensko, 2023, 135 min

Obsahy(1)

Film Bratři vypráví jeden z největších příběhů studené války o odbojové skupině bratrů Josefa (Oskar Hes) a Ctirada Mašínových (Jan Nedbal). Rodina Mašínových se v komunisty ovládaném Československu stává terčem pronásledování a bratři věří, že po vzoru otce, hrdiny protinacistického odboje, lze proti diktatuře bojovat jedině se zbraní v ruce. Zároveň si jsou vědomi odpovědnosti vůči mámě (Tatiana Dyková Vilhelmová) a sestře (Karolína Lea Nováková). Zakládají odbojovou skupinu, která má na svědomí řadu násilných činů, jejichž vyšetřováním je pověřen kapitán Státní bezpečnosti Koller (Stefan Konarske). Mašínové se stávají nejhledanějšími muži v zemi. Pokusí se o útěk do Západního Berlína, kde plánují vstoupit do americké armády s cílem osvobodit Československo. Pátrání po pětici členů odbojové skupiny pokračuje ve východním Německu, kde začíná jeden z největších honů na lidi v novodobé historii. Jen málokteré téma české historie vzbuzuje tolik emocí jako příběh snímku Bratři. (Cinemart)

(více)

Videa (5)

Trailer 1

Recenze (305)

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Nezbývá než po letech zvolat: Sláva - KONEČNĚ!. Ano, konečně se našel někdo, kdo téměř po čtvrt století od pádu zločinného komunistického režimu  natočil příběh bratří Mašínů. Proč tak dlouho to trvalo? Bylo to kvůli tomu, že se nenašel dost odvážný režisér, který by se látky ujal? Skoro si myslím, že ano, protože názor na bratry Mašíny nemá národ rozhodně jednotný. V podstatě by se dal rozdělit na tři názorové skupinky. Ti co znají plně kontext padesátých let, nemají s bratry Mašíny problém a jsou to pro ně hrdinové. Pak je tu skupinka, která by jim kupodivu uznala i sem tam nějakou tu přestřelku v NDR, ale akce proti místním odsuzují jako zbytečné či dokonce zavrženíhodné. No a třetí skupinka z nich dělá rovnou vrahy, lupiče a její názory plně korespondují s komunistickou propagandou po jejich útěku (páč zostuzeným soudruhům nezbylo nic jiného, než je zobrazit jako lidské zrůdy). Vezmu-li v úvahu, že se tak děje i po 70 letech je to poněkud děsivé a nemám z těchto spoluobčanů úplně dobrý pocit...  Já patřím k té první skupince. O Mašínech jsem lecos četl, ale hlavně jsem četl lecos (hromady autobiografií perzekuovaných) o padesátých letech, kdy rudý vrah Gottwald rozséval teror a likvidoval elitu našeho národa. Letce, západní odboj, duchovní, sedláky, intelingenci, majitele továren... Degradace, propadnutí majetku, zbavení občanských práv, stěhování do naprostých pastoušek mnohdy na druhý konec republiky, brutální výslechy, soudy, popravy, mučení, lágry, uranové doly, živoření s důchody z nichž nešlo vyžít... To byla ta budovatelská padesátá léta. Nová vlna teroru, jen se mu neříkalo nacistický. Lidi věřili, že s válkou a 5 lety krvavé lázně vše skončilo. Ale najednou tu byl další boj, boj proti třídnímu nepříteli jak vyhlásili komunisté. A teď si představte, že žijete v rodině a za tátu máte jednoho ze Tří králů! Jablka nepadají daleko od stromu. Těžko mohli bratři Mašínové podepisovat odsuzující letáky žádající pro zrádce režimu nejpřísnější tresty a na brigádách překračovat plán... Naopak. Ihned věděli, že tomuto teroru je třeba se postavit. A to do doby než dorazí Američané. Mašínové si totiž mysleli, že nebude daleko doba, kdy se do sebe zakousne SSSR a USA. Komu to připadá dneska z gauče absurdní, tak ať si o té době něco přečte a mimochodem sám velký Patton se už v roce 1945 v Plzni chystal na Rusy a vůbec nepochyboval, že k další válce dojde hned jak padne Berlín. Mašíni v té době zapalovali stohy (ve filmu o tom nepadne ani zmínka) a někde jsem četl, že snad i dávali výbušniny do uhlí, aby sabotovali provoz na železnicích. Pokud je toto pravda, pak v tomto bodě ani já s jejich konáním nesouhlasím. Ovšem škodění družstevníkům co ukradli sedlákům majetky je zcela v souladu s bojem proti třídnímu nepříteli, když už tedy použijeme komunistickou terminologii. A pro ně komunisté třídním nepřítelem byli. Chovali se úplně stejně jako jejich otec v boji proti nacismu. Bohužel, film jejich pohnutky prakticky neřeší a pokud se tak děje je to spíše prostřednictvím jejich matky. A tady já vidím hlavní kámen úrazu tohoto filmu. Byla zmařena opravdu obrovská možnost dát národu pochopit myšlenky bratří Mašínů. Protože kdy zase přijde ta možnost a někdo o nich něco natočí? Mohla tam být mnohem krutěji ukázána ta padesátá léta. Film mohl začít třeba nějakou tou komunistickou popravou škrcením třeba generála Heliodora Píky, případně Milady Horákové... Ono když se to řekne ve filmu v  rozhlase, tak člověk to tak nějak přejde, ale přestavte si, že se škrtíte 15 minut na špagátu jako Milada Horáková.... 15 minut je sakra dlouho jen když sedíte v čekárně u zubaře, ale 15 minut viset vlastní vahou za krk, dusit se a stále žít... Brrr... Film je jinak skvěle řemeslně natočen, Nedbal i Hes jsou super. Hes už u mne získal ostruhy v seriálu Král Šumavy a mám jeho herectví rád. V úvodních titulcích jsem si povzdechl ach jo, zase Dyková. Dnes ve všech  filmech účinkuje  buď ona, nebo Geislerová. Ale nakonec musím uznat, že matku bratrů dala opravdu skvěle! Nedávno jsem slyšel rozhovor s Tomášem Mašínem a ten v něm řekl, že velký dopad jejich útěku byl hlavně na ženskou část rodiny. Na jejich matku, malou sestru a že chtěl, aby tento film na tu jejich nechtěnou  neskutečnou oběť i výdrž poukázal. A je já jsem za to opravdu rád a tleskám za tento nápad. Obě si tu poctu zaslouží. Komunisté se totiž vždy krutě mstili na těch, co jim zůstali v moci a byli proti nim bezbranní.  Sám útěk byl natočen skvěle a není nic co bych vytknul. Mrzí mne ale, že film znovu v podstatě odříkal známá fakta včetně předu sanitky a vozu s výplatami i ono kontroverzní podříznutí příslušníka SNB na stanici. Ale co my víme... Co když se začal probírat? Pro Mašíny jeho uniforma byla uniformou podobného nepřítele jako byla polní šedá pro jejich otce.  Je zbabělé podříznout svázaného říkají někteří. Milada Horáková měla také svázané ruce, když ji kat vytahoval na hák....  Neobhajuji, jen tvrdím, že udělat z někoho banditu je snadné. Navíc k tomu mládí a jistě neskutečná míra stresu...  Je tedy škoda, že film nešel psychologicky mnohem více do hloubky, Tomáš Mašín měl vskutku ideální možnost ukázat ten příběh optikou té doby. A že ho pečlivě nastudovaný měl, o tom nepochybuji už jen z toho jeho rozhovoru.  Takto je to za mne bohužel jen velmi zdařilá rekonstrukce obecně známých skutečností, byť pěkně zabalena do dobového hávu hnusných padesátek.  Kladu si otázku, zda to nebyl tak trochu ústupek, zbabělý záměr, nebo něčí nařízení, aby se na tento ,,kontroverzní,, film vůbec daly sehnat peníze ? Za mne Mašíni hrdinové jsou už jen z toho důvodu, že Němcům se postavila velká část národa. Komunistům jen hrstka a se zbraněmi v rukou jen minimum  lidí. Dávám do kapsy 4 zásobníky do parabelum. * * * * () (méně) (více)

sator 

všechny recenze uživatele

Na téma Mašínů jsem přečetl a viděl co se dalo, přemýšlím za co film pochválit ale nic mě nenapadá.. Nevím jestli by pomohlo příběh natáhnout alespoň do dvou dílů protože příběh je to hutný... --------Zbyněk Roušar (Matěj Hádek) byl po odsouzení na doživotí propuštěn po deseti letech, tj. v září 1965, v roce 1979 zemřel. Vladimír Hradec (Petr Uhlík) byl odsouzen na 22 let (jeho rodiče dostali 18 let a bratr 16 let vězení). Propuštěn byl po deseti letech v roce 1964 a umírá v roce 2020. Sestra Mašínová (Karolina Lea Novakova) strávila několik měsíců na samotce ve věznicích v Olomouci a Praze-Ruzyni, kde byla téměř denně podrobována výslechům. Na jaře 1954 ji propustili na svobodu, ale StB ji i nadále bedlivě sledovala až do roku 1965. Ostatky popravených: Václava Švédy (Adam Ernest), Zbyňka Janaty (Tony Masek) Ctibora Nováka (Václav Neužil) byly hozeny do šachty hromadného hrobu Ďáblického hřbitova, do stejných míst kde nacisté pohřbívali české oběti.----------- ()

Reklama

Marigold 

všechny recenze uživatele

Opatrné a selektivní heslo z Wikipedie, které psychologizuji nahrazuje patetickými vnějškovými "obrazy z dějin". Nejvíc se mu daří tam, kde opustí svoje jednoduché morální univerzum a soustředí se jen a jen na přežití a vůli, která oba Mašíny v tomhle filmu definuje asi nejvíc. Není to tak upocené jako jiné české pokusy o reflexi zlých padesátých, byť to trpí podobnými neduhy v charakterizaci doby a služebníků režimu. Na to, aby Bratři skutečně něco vypověděli o ožehavém tématu násilného odboje a morálních voleb, až moc pietně kličkují a schovávají se za klavír a něco, co by se dalo definovat jako "dějinná nutnost". Solidní režii, kameru, střih a herecké výkony jim nicméně nikdo neupře. ()

Lischai 

všechny recenze uživatele

Nepotěší, neurazí. Film se na míli vyhne nějaké morální nejednoznačnosti a místo, abychom čas trávili přemýšlením nad tím, jak v pohodě je zastřelit nějakého random pantátu jen protože brání našemu odporu proti režimu (což mi přijde zajmavý), tak didakticky sledujeme momenty z života z Mašínů (což si můžu přečíst na Wiki). A trochu už se mi taky nějak začíná zajídat černobílé zobrazení komunistů jako ufuněných prasolidí, co říkají věci jako "vaše dítě nepůjde na školu, hehehe." Je to rámcově fajn, ale nějak... už viděné, no. ()

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Hmm tak za mě bohužel nakonec zklamání. Vzhledem k tématu a slibně vypadajícím trailerům jsem se na to těšil a bral jsem to jako po dlouhé době domácí film na který má smysl vyrazit do kina a jako neříkám, že bych toho vysloveně litoval nebo se během projekce nějak výrazně nudil, ale očekávání byla nastavena výš. Musím bohužel souhlasit s většinou těch objektivních komentářů tady (nepočítám ty jednorozměrně fanatické ať už z té nebo oné strany) že po stránce filmařského řemesla šlape tenhle snímek na naše poměry docela slušně i když tu rozostřenou klepající se kameru ve většině akčních scén si mohli odpustit, ale problém je v absolutní povrchnosti postav a jejich motivaci která je tu naprosto minimalisticky zobrazena. Film jde pořád kupředu a na řešení ničeho zásadního není čas. Dění se pak většinou zaměřuje na hlavní dvojici postav obou bratrů přičemž o některých důležitých dalších aktérech jako byli Paumer Janata nebo Švéda se nedozvíme prakticky zhola nic. Já chápu, že na pořádný rozvinutí toho všeho by tenhle film musel mít dvojnásobnou stopáž a to by nikoho nebavilo, ale takto zkratkovitě to prostě nejde. Nemluvě o ignorování nebo minimálnímu zobrazení některých kontroverzních momentů díky kterým film v podstatě odbourává jakékoliv pochybnosti o jednání hlavních postav. V podstatě nic jako hlubší rozpory nebo morální dilemata tu prakticky neexistují. Prostě támhle bylo jednorozměrné zlo a proti němu bojovali jednorozměrní hrdinové kteří neměli na výběr a, protože žádný vývin jejich postav ve filmu není vidět a jednají jen podle historické posloupnosti událostí tak to vlastně tak trochu celý působí jako film natočený pro debily kteří třeba neví o daných událostech vůbec nic, ale tohle je celé natočené tak jednoduše aby to prostě pochopily a nedumaly o nějakém hlubším smyslu. Každopádně když si vezmu na přetřes zdejší hereckou sestavu tak mi z toho nejlíp vychází Stefan Konarske jako člověk který je v rámci svého osobního blahobytu schopný pracovat s jakýmkoliv režimem v jakékoliv době a je to jediná postava která má aspoň nějaký zajímavý rozměr zatím co ty zbývající jednají přesně v souladu s už zmíněným celkovým nastavením tohohle filmu tak aby byl jednodušší divák s tím výsledným produktem spokojen a detaily prostě neřešil. Jo a souhlasím s tím, že posílat tohle na Oskary je fakt úlet. Nejenom kvůli těm chybám který jsem v komentáři zmínil, ale především z titulu toho, že osud nějakých Československých protikomunistických bojovníků z padesátých let minulýho století je v současný Americe každýmu u prdele. Sorry bez urážky, ale je to tak.50% ()

Galerie (28)

Zajímavosti (18)

  • V záběru, kdy je vidět autobusová zastávka, leckoho zaskočí označníky ČSAD (tzv. sluníčko) na sloupku typu „mikulášská hůl“. Tyto označníky (žlutý sloupek s kulatou smaltovnou cedulí a logem ČSAD) se však začaly používat již od roku 1949 a staly se postupně symbolem meziměstské a příměstské dopravy po několik desetiletí. (tommahol)
  • Zbyněk Roušar (Matěj Hádek) byl po odsouzení na doživotí propuštěn po deseti letech, tj. v září 1965. V roce 1979 zemřel. Vladimír Hradec (Petr Uhlík) byl odsouzen na 22 let (jeho rodiče dostali 18 let a bratr 16 let vězení). Propuštěn byl po deseti letech v roce 1964 a umírá v roce 2020. Sestra Mašínová (Karolina Lea Novakova) strávila několik měsíců na samotce ve věznicích v Olomouci a Praze-Ruzyni, kde byla téměř denně podrobována výslechům. Na jaře 1954 ji propustili na svobodu, ale StB ji i nadále bedlivě sledovala až do roku 1965. Ostatky popravených Václava Švédy (Adam Ernest), Zbyňka Janaty (Tony Masek) a Ctibora Nováka (Václav Neužil) byly hozeny do šachty hromadného hrobu Ďáblického hřbitova, do stejných míst, kde nacisté pohřbívali české oběti. (sator)

Související novinky

31. Český lev - výsledky

31. Český lev - výsledky

09.03.2024

Tradičně v pražském Rudolfinu se v sobotní večer 9.3. 2024 odehrál slavnostní ceremoniál, při kterém byli předáni Čeští lvi za ty nejpovedenější bijáky, jež jsme mohli v našich končinách na plátnech… (více)

Cenu filmových fanoušků získal Bod obnovy

Cenu filmových fanoušků získal Bod obnovy

15.01.2024

V pondělí 15. ledna 2024 dopoledne byly na tiskové konferenci České filmové a televizní akademie (ČFTA) odhaleny nominace v rámci 31. ročníku předávání cen Český lev. Na začátku tohoto ceremoniálu… (více)

Nezlomní a obětovaní - festival plný premiér

Nezlomní a obětovaní - festival plný premiér

23.10.2023

Proti nacismu ano, proti komunismu ne? Některé rodiny se postavily oběma totalitním režimům. Třeba Mašínovi. Tématem čtvrtého ročníku festivalu filmů o XX. století je protikomunistický odboj, a to v… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno