Reklama

Reklama

Nůž ve vodě

  • Polsko Nóż w wodzie (více)
Trailer

Sólo pro dva muže, jednu ženu a plachetnici.  Filmový debut režiséra Romana Polańského se stal po uvedení v roce 1962 pro polskou kinematografii významnou událostí. Psychologické drama z prostředí Mazurských jezer, ve kterém se představí pouze tři postavy, předvádí mužskou ješitnost i morální úpadek, konflikt sobectví finančně zajištěného novináře a pozérství bezejmenného studenta za přihlížení cynické manželky. Příběh začíná v autě během cesty Andrzeje a Krystyny k jezeru, když náhle porazí mladého muže stopujícího uprostřed silnice. Andrzej muži navrhne, aby s nimi jel kus cesty. Později, místo rozloučení, mladíka pozve na společnou jednodenní projížďku na plachetnici. Mladý muž nabídku přijímá, přestože nemá žádné znalosti o plachtění.... Dobře vystavěný scénář, děj situovaný na omezeném prostoru automobilu a lodi, atmosféra, herecké výkony a vynikající kamera (kterou vedl Jerzy Lipman), zůstávají přednostmi filmu. Jeho název odkazuje na důležitou scénu, v níž Andrzej v náznacích popichuje mladíka kapesním nožem, který následně úmyslně upustí do vody. Snímek měl v době svého vzniku silný mezinárodní ohlas, o čemž svědčí nominace na Oscara a řada dalších ocenění. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (128)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Nůž ve vodě je poezií niterné podstaty života nesnesitelné lehkosti bytí. Základní přírodní zákony platí i v prosperitě lidské civilizace, samčí soupeření je povinné prokazovat odvážnou kuráž a je neustále puzeno k činům sebeprosazení ve vidině zdárného dosažení společenské váženosti a vyšší životní úrovně. Boj o samičku patří k nejdůležitějšímu úkolu samotného života. Roman Polanski s jemným ironickým uhranutím útočí do středu nitra, zpřevrací pocity a nemilosrdně je přivádí až do komplexní katarze vzájemných vztahů. Obavy vnitřních světů se přehlušují křikem stupňujícího se napětí hry o získání výsostného dominantního postavení, uvolnění stavu je možné pouze v nárazech větru mezi plachtovím a v nejtěsnějším tělesném objetí. Éros dostal výraz poetické žádostivosti prostřednictvím estetických skladeb obrazů kameramana Jerzyho Lipmana, je okem, vnímající tu prchavou krásu života. Je sice možné spatřovat paralely ohlasů kritiky společnosti, ale tím hlavním posláním je schopnost básníka nahlížet na svět přes vznešenost řeckého ducha, celou podstatu života vložil do omezeného prostoru paluby jachty a se zalíbením pozoruje dualitu vnitřních pocitů. Prvním objektem básníkova zájmu je Andrzej (pozoruhodný Leon Niemczyk), sebevědomý novinář, lpící na dosažených úspěších materiálního zabezpečení a pohodlí. Náhodný společník se zdá být vhodnou obětí k demonstrování vlastních zkušeností a způsobů. Oslava ega si je jistá sama sebou. Druhým objektem básníkova hledání krásy života je Krystyna (velmi příjemná Jolanta Umecka s hlasem Anny Ciepielewské), Andrzejova manželka, již uvyklá na silné mužovo ego. Po svém se vypořádává s obřadem samčího sváru, neboť si díky němu může dovolit i svou čistě soukromou odplatu mužské povýšenosti. Třetím objektem básníkova uhranutí životem je zde mladý student (zajímavý Zygmunt Malanowicz s hlasem Romana Polanskiho), osamělý stopař ve dnech studentského volna. Mládí se tradičně hlásí o slovo a právo na život, nezapomíná při tom poměřovat svou odolnost i neústupnost. Testosteron je skutečným vládcem na palubě a zuřivě cení zuby ve svém skálopevném přesvědčení. Film Nůž ve vodě je poezií svým výrazem, náladou i myšlenkou. Roman Polanski zachytil podstatu lidského života, pronikl do utajené části vnitřních světů a nadšeně zpívá o kráse života. Jedinečný to poetický prožitek! ()

dANo 

všechny recenze uživatele

Roman Polanski už vo svojej prvotine dokázal zaujať, pritom mal k dispozícii len 3 postavy, jednu jachtu a auto... Výborne sa mu podarilo vykresliť psychológiu postáv a poukázať na ješitnosť mužov v situácii, kedy je s nimi nejaká pekná mladá žena. Záver filmu ma takisto veľmi dojal, takže jeho sledovanie sa fakt oplatí. ()

Reklama

viperblade 

všechny recenze uživatele

Polsko je zajímavá země. Někoho málem přejedete, ale místo, abyste se omluvil, tak ho svezete a dokonce ho pozvete i na loď a to vše jen proto, abyste tomu dotyčnému dokázal, kdo je tady kapitán… :-) Ne, teď chvíli vážně. Mé racionální já, toužící po odpovědích, se neustále ptalo, jaký tohle má smysl? Ale potom jsem pochopil, že to vlastně žádný smysl nemá. Stejně jako v životě jdeme jen proto, abychom šli, plujeme jen proto, abychom pluli… ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

Dva muži, jedna žena a plachetnice. Na tomto skvělém Polańskeho debutu mě v první řadě uchvátila precizní kamera (s řadou zajímavých záběrů - tu se shora dolů, tu opačně ze zdola nahoru, tu záběr do dáli, tu hezký detail z blízka). Ale skvělé byly i herecké výkony všech tří protagonistů. A k tomu úžasný doprovodný jazzík. Akorát se chystám s přáteli ze skautu na jachty na Mazurská jezera, tak to byl pro mě takový hezký prolog před naší plavbou. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Neskorší hanekeovský princíp hry, kolidujúcich hier a snahy o ovládnutie ich pravidiel v prvom a poslednom Polanského poľskom filme. Rebelujúca mládež x dospelí príslušníci vyššej vrstvy (tento motív sa ďalej zaplieta v modele manželstva, ktoré je už od úvodnej scény príjazdu auta, kedy len vidíme, ale nepočujeme hádku, prezentované nepokojne ako hladina jazera počas búrky), pomalé tempo rozprávania a krásna kamera. To všetko za sprievodu Komedovej príjemnej hudby úhľadné zabalené do podoby komornej čiernobielej drámy. Len škoda, že toľko trvá dostať sa k záverečnej sérii zvratov, čo je vlastne moja jediná väčšia výčitka. Nepríliš lichotivý obraz doby a zároveň produkčne náročný film, pri ktorom bol Polanski kvôli nezhodám nútený vymeniť scenáristu, ktorého text bol i tak 4-krát odstavený z produkcie, až napokon hneď po svojom debute Polanski Poľsko definitívne opustil a začal natáčať v zahraničí. Inu, aj také sú príbehy veľkých režisérov. 75% POZNÁMKA: Zhliadnuté v rámci semináru o poľskom filme. ()

Galerie (28)

Zajímavosti (14)

  • Jedná se o první film, který nadabovala Brněnská televize. (sator)
  • Polanski chtěl původně natočit kriminální příběh o páru, který vezme na loď mladého stopaře, který na konci filmu zemře za nejasných okolností. (Kulmon)
  • Jachta užitá ve filmu původně patřila nacistickému pohlavárovi Hermannu Göringovi, který měl ve zvyku trávit léto v Sztynortu, kousek od místa, kde se filmovalo. (Kulmon)

Reklama

Reklama