Obsahy(1)
Film je součástí a byl vydán na DVD s názvem Film - náš pomocník.
Rozsáhlá kolekce informačních a osvětových filmů z let 1948 až 1959 reflektuje proměny české společnosti 50. let v jejích pracovních zvyklostech i volnočasových aktivitách.
(Filmexport)
Recenze (34)
Původně to měla být agitka na to, aby se nepil alkohol při jízdě autem nebo na motorce, Břetislav Pojar si to udělal po svém a vznikla tak svělá loutková povídka, pro kterou loutky navrhl Jiří Trnka a do které Břetislav Pojar přidal neskutečnou akci s obrovskou gradací! Jízda opilého motocyklisty temnou nocí je neskutečně výživná, kulisy dodávají snímku perfektní prostředí a celý film je natočen velmi precizně. A jak to asi dopadá, když si dáte v hospodě o skleničku navíc a jdete řídit auto nebo motorku, se dozvíte v tomto neskutečně propracovaném snímku. Výbornou hudbu složil Jan Rychlík. ()
Autoři tohoto filmu znovu naléhavě připomínají všem řidičům motorových vozidel, jak velkým nepřítelem je pro ně alkohol, který si mnozí z nich stále ještě nedovedou odepřít před nastoupením jízdy nebo během ní. Pro půvabné zpracování závažné myšlenky mělo by se dostat tomuto filmu co největšího uplatnění promítáním v závodních klubech, osvětových besedách a podobně. Filmový přehled 35/1954 ()
"O skleničku víc" je ve jménu společenské výchovy ironicky nesmlouvavé loutkové dílko. Je otázkou, nakolik jde o samostatnou práci Břetislava Pojara, neboť na scénáři s ním spolupracoval výtvarník a spisovatel Jiří Brdečka, proslulý svým ironickým a sarkastickým rytmem slov i kroků samotného děje. Brdečka je rovněž autorem textů písní, jež v podání trampské vokální skupiny Settleři přimějí do plzeňské dívky zamilovaného motocyklistu k osudnému kroku. Loutková podoba podle Jiřího Trnky je nesmazatelnou a charakteristickou stopou v československé animované tvorbě, hudba Jana Rychlíka stupňuje euforické nadšení omámeného motocyklisty (a to nejen vokálním zpěvem rozverných písní). Je to půvabně hravá černohumorná anekdota, nesmlouvavá, a přesto rozkošná a důmyslná ve svém provedení i všech drobnostech. ()
Animace se panu režisérovi povedla dokonale a spolu s nádherně vytvořenými loutkami a dalším výtvarnem předkládá divákovi výborný a opravdu napínavý animovaný filmeček, ve kterém uvidíte mimo jiné uhýbat šneky a opilého motocyklistu závodit s vlakem. To, že se jedná o agitaci tehdejšího Ministerstva zdravotnictví ani nevadí - je to agitace za dobrou věc a navíc to film od úvodních titulků přiznává. No a ty loutky jsou opravdu úchvatné. Dnes by film o opilých motorkářích asi vypadal jinak :o). Ještě podotýkám, že současné agitky BESIPu jsou nezajímavým, anti-poučným stupidním plýtváním peněz daňových poplatníků. Srovnávat je snad s tímhle krásným "animákem" je naprosto vyloučeno. ()
První Pojarův skutečně samostatný film poté, co se rozhodl vykročit ze stínu svého studiového šéfa Jiřího Trnky. Ten sice byl výtvarníkem, ale scénář a režie byly plně v kompetenci Pojara. Na svou dobu novátorské a precizní, film sklidil v zahraničí ještě větší ohlas, než doma. Černá groteska o tom, že alkohol v krvi řidiče může nadělat pěknou paseku... Opilecký dojem byl navozován pohybem a rozostřováním kamery, případně kresbou mimiky na hlavičce loutky. Pracný a originální film, který mi moc nesedl stylem - mám přece jen raději Pojarovy poetické snímky... Celkový dojem: 65 %. ()
Reklama