Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Honza zabije draka a získá princeznu a půl království. A tam, kde jiné pohádky končí, naše začíná. Princezně se totiž obyčejný Honza nelíbí, stejně tak jejím královským rodičům. Neumí se totiž chovat, jeho způsoby vzbuzují všeobecné pohoršení a to není nic proti tomu, když se na zámku objeví jeho rodiče. Princezna si zoufá, král s královnou taky, jenže královský slib je královský slib. Na scénu přichází bývalý princeznin nápadník, panovník sousedního království, sobecký král Egon, který princeznu nechal napospas drakovi. Ta se nechá obelstít jeho výmluvami a odpustí mu. Honza má princeznu upřímně rád a když pochopí, jak je z celé situace nešťastná, svatbu zruší a vrátí se do rodné chalupy. Princezna odjíždí s Egonem do jeho království, jenže tam teprve pozná jeho pravou povahu. Když chce utéct, Egon ji uvězní. Naštěstí se podaří uniknout princezninu rádci, učiteli dvorské etikety rytíři Valeriánovi. Ten věří, že jediný, kdo může princeznu zachránit, je Honza. Dokáže se ale Honza naučit dvorské mravy tak, aby mohl nepozorován vniknout na Egonův zámek a už podruhé princeznu zachránit? To je úkol stejně těžký jako zabít draka, zvláště když Egon nenechal nic náhodě a zatykače na Honzu s Valeriánem visí na každém rohu. Autorem originálního a vtipného scénáře je Petr Hudský, pohádku natočil Karel Janák. V hlavních rolích uvidíme Matouše Rumla jako Honzu, Evu Josefíkovou jako princeznu, Jakuba Prachaře jako krále Egona a Marka Ebena v roli rytíře Valeriána. Pohádka se točila v nádherných lokacích hradu Bouzova a na zámcích Hradec nad Moravicí a Hrádek u Nechanic. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

TV spot 1

Recenze (485)

Stanislaus 

všechny recenze uživatele

Princezna a půl království zaujme na první pohled zejména díky nevídanýmu námětu, který otevírá pohádkový příběh tam, kde většina podobných filmů končí. Přičteme-li k tomu vesměs civilní herecké výkony hlavních představitelů, z nichž nejvíce vyčnívají Matouš Ruml a Marek Eben, hezkou výpravu a nejednu humorně laděnou scénu, máme co dočinění s jednou z těch povedenějších pohádek, které se u nás netočí každý rok (loňská koprodukční pohádka O zakletém králi a odvážném Martinovi byla příjemnou výjimkou). S jistotou mohu říct, že si tuto pohádku v budoucnu klidně znovu a rád pustím. ()

easaque 

všechny recenze uživatele

+2* K Vánocům patří pohádky a já se v posledních letech na ně docela těším, i když vím jak to s těmi novými (nejen) televizními dopadá. Tahle zrovna patří do ranku těch, na které se dá koukat (aspoň jednou) a jedná se o pohádku moderní a humornou. Herecké obsazení slušné, teda kromě Ebena, který mi tam prostě nějak nesedl. Potěšili mě natáčecí lokality a netradiční zámek Hradec nad Moravicí, který jsem dosud neznal. Příběh docela nápaditý a netradiční, který pobaví a možná i poučí, ale jinak žádnou přidanou hodnotu pro mě nemá. Mám přísnější hodnocení a tak ode mě dostane známku jen lepší dostatečnou a zapadá do kategorie televizního průměru. [ PŘÍBĚH: 1 /// SMYSL: 1 /// ATMOSFÉRA: 1 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 2 /// NÁLADA: 2 /// ART: 0 /// STYL: 1 /// CASTING: 1 (3*MAX) ] ()

Reklama

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Pohádkový marasmus pokračuje. 1) Příšerné dialogy a děj bez hlavy a paty jsou už typickými atributy většiny moderních českých filmových a televizních pohádek. Bohužel, i zde je zajímavý a originální námět degradován scénáristickou impotencí._____ 2) Jako obvykle se tvůrci snaží vylepšit dojem angažováním populárních tváří: zde je to například 34letý pěkný Matouš Ruml (Honza), 36letý Jakub Prachař v parádní paruce (princ Egon) či 57letá Pavla Tomicová (Honzova máma)._____ 3) Řeka Egónie, Egonova Lhota a Egonův Hradec mě zaujaly. To jsou krásné begónie. Tady u nás jim říkáme egónie, má drahá. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Tahle pohádka na mě působila velmi sympaticky a to i přes to, že díky hudbě docela často lítala mezi příšlišnou veselostí a klasickou pohádkou. Překvapivě kvalitní casting, protože u Evy Josefíkové jsem se bál přehrávání, ale bylo v pohodě, stejně jako zbylé postavy. Dobře si vychutnával svou postavu Jakub Prachař. Sice mě tam chybělo zlý zlo, ale rozhodně je to pohádka, která neurazí. ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Obě společné pohádky scénáristy Hudského a režiséra Janáka alternativním způsobem rozvíjejí známou zápletku, v níž hrdina sice zabil draka, ale vysvobozenou princeznu si má vzít nějaký podvodník. Jak to bylo v Korunním princi, viz v mém komentáři k němu. Zde v Princezně a půl království je výchozí otázka, jak to asi mohlo "doopravdy" být. Hudský si tuto otázku zodpovídá zcela správně: vysvobozená aristokratka se Honzovi poděkuje, počastuje ho nějakou odměnou, ale brát si toho burana za muže? Nepředstavitelné. Takže nápad opět dobrý, jeho provedení oběma herci rovněž dobré. Bohužel nic víc. Ve svém prvním pohádkovém scénáři, byť nikoli dokonalém, rozpracoval Hudský svůj námět natolik rozkošně, že dokonce ani režisér Janákova formátu ho nedokázal zkazit a výsledná pohádka Korunní princ je možná nejlepším filmem, jaký kdy natočil. Žel u tohoto úspěchu zůstalo. Následující Hudského pohádka (s jiným režisérem) byla zoufalá a tato letošní je - nijaká. Janák zůstává Janákem, takže jsme tam, kde jsme byli před Korunním princem. Princezna a půl království sice není tak trapná a pitomá jako třeba Princezna a písař nebo Pravý rytíř, ale na rozdíl od nich je zase zoufale nudná a prázdná. Ale strašně. Což ještě zdůrazňuje impotentní Eben, jemuž nikdo neřekl, že hraje ve filmu a nikoli v televizní soutěži (to ho mám rád, kdysi mi připadal opravdu zábavný a zrovna tato role mu mohla velmi slušet). Podobně nejapný (další můj oblíbenec) Myšička. Většina prostoru, děje a detailů je podřízena - ať to stojí, co to stojí - dvěma přebujelým nápadům: velmi chabě zdůvodněné výuce etikety a postupně stále otravnější Egononanii. Naopak je velmi dobře dějově pojat motiv postav, s jejichž (až nepravděpodobnou) úctou k zákonu je zlý vládce konfrontován (velitel, kněz), to je ale asi jediný kvalitní dílčí prvek. Jen sem tam to má nějaký drajv: celkem nadějný začátek, pak moment, kdy si Honza vezme na Egona kladivo a oddávací jízda v kočáře. Úplně marné nebyly ani scény s Honzovými rodiči. Josefíková s Lexou v pohodě, Kramár jako král slušný, okrajový Maděrič nádherně přesný. Dokonalá Uhlířová chybí v titulcích, což je trapné a pro filmovou "kariéru" této vynikající herečky takřka symbolické. ()

Galerie (79)

Zajímavosti (21)

  • Přestože je celá pohádka založena na znalosti dvorní etikety, na první hradní hostině po Honzově příjezdu je jídlo neustále servírováno zprava, místo zleva. (kinoholik)
  • Pohádkové lokace: království krále Štěpána – hrad Bouzov (exteriér i interiér), království krále Egona – zámek Hradec nad Moravicí (exteriér) a zámek Hrádek u Nechanic (interiér), kostel svatého Egona – kostel sv. Jana Křtitele v Sudicích, město Egonův Hradec – Kolín, vesnice Egonova Lhota – skanzen Betlém v Hlinsku, Honzova vesnice – skanzen Veselý Kopec u Hlinska, hospoda – Hamerská krčma ve Svobodných Hamrech, dračí jeskyně – jeskyně Pekárna, hranice mezi královstvími + cesty + Egonské hory + gloriet v zahradě – zámecký park Veltrusy. (RadimHavl)

Reklama

Reklama