Reklama

Reklama

Tylko nie mów nikomu

  • USA Tell No One
Polsko, 2019, 121 min

Obsahy(1)

Dokument investigativního novináře Tomasze Sekielskeho Tylko nie mów nikomu nabízí dvouhodinovou sondáž do světa devíti katolických kněží, kteří se během vykonávání Božího poslání dopustili trestného činu pohlavního zneužívání dětí. Film nabízí rovněž nespočet rozhovorů s oběťmi těchto zrůdností a následné reciproční rozhovory s pachateli z řad Římskokatolického kostela. (Endavour)

(více)

Recenze (36)

sator 

všechny recenze uživatele

Už ze závazku a slibu na začátku filmu je mi nevolno...To je upsání se ďáblu.Každá instituce má jediný zájem mocenský a finanční, církev v tom není žádnou vyjímkou...Vnímám pozitivně dobu v které se všechno co bylo ututlané zvolna nasvětluje poznáním...Samozřejmě jsem čekal že pro ovečky to neznamenalo rozloučení s církví, ovečka zůstává ovečkou... A a co když to není nedopatření ale program... ()

desade 

všechny recenze uživatele

Tak som to konečne na tretí raz dopozeral. Obdivujem odvahu obetí postaviť sa pred kameru. Jedna z obetí to tam presne pomenovala. Celá tá cirkevná verchuška (a nie len poľská)... jedna veľká dvojitá morálka. Nepochybujem, že aj u nás je takýchto obetí hodne. Ale mám dojem, že tá naša (teda... moja nie) cirkevná verchuška má ešte dvojitejšiu morálku (viď napr. jalové reči o odluke cirkvi od štátu, kšefty s pozemkami, nedávno hrkútanie si so Šefčovičom, výzva nevoliť Čaputovú, atď, atď...), ale "bohužiaľ" aj obete u nás majú menšiu odvahu. Za tie reči a posmech by im to asi nestálo. A cirkevné súdy? Čo to je? Prežitok zo 17. storočia, ako vyšitý. Len sa do toho každý bojí pichnúť. Vieme prečo. Cirkevné ovečky sú u nás kategória najdisciplinovanejších voličov. P.S.: Film Klér sa mi videl mierne pritiahnutý za vlasy. Po tomto dokumente sa mi už nevidí... ()

Reklama

liborek_ 

všechny recenze uživatele

Jestliže u hraného filmu Kler, který v Polsku rozvířil vášně loni, mohla být problémem uvěřitelnost, "Tylko nie mów nikomu" můžeme brát jako dodatečný "důkazní" materiál. Tento nezávislý film, který vznikl bez podpory extrémním katolicismem prorostlého polského establishmentu, nekompromisně, bez přílišného zjednodušování a s maximálním důrazem na šokový efekt odhaluje hříšnou podstatu církve a pokrytectví jejích vrcholných představitelů i řadových pěšáků. O upřímnosti slov samotných pachatelů zaznamenaných při konfrontaci skrytou kamerou a potvrzujících obvinění ze systematického zneužívání dětí nemůže být mnoho pochyb; jejich racionalizace dřívějších skutků a aktuální "snaha" se s nimi "vypořádat" je však ohromující (od nabídky finanční kompenzace až po tvrzení "taky se ti to líbilo"). Ve filmu prakticky žádný duchovní není tím, čím by dle teorie měl být. Naopak se odhaluje rozsáhlá provázanost mafiánského církevnictví se sektářským étosem (viz ty poutní "sabaty", podivné tiskovky apod.), díky níž jsou kriminální činy zahlazovány se systematickou pečlivostí. Film samotný není bez vad. Skoky mezi jednotlivými případy jsou nahodilé (nerozpoznal jsem nějaký jasný koncept), místo nějakého výraznějšího rámování/zobecnění jdou autoři po co největším počtu chapadel oné církevní chobotnice (včetně útoku na ikonu polského katolictví Jana Pavla II, a to bez detailnější diskuze či dokazování) a po vizuální stránce se film veze na podivné módě posledních let natahovat stopáž zbytečnými (přetože efektními) záběry na krajinu z letícího dronu. Přesto film ťal do živého masa polské společnosti a může být důležitým impluzem ke společenské změně (polská vláda sice v reakci na tento dokument začala novelizovat trestní zákoník, ale problém je mnohem hlouběji, než v nepotrestání odhalených predátorů v kněžských sutanách; ty dětské botičky, které se v rozvášněném Sejmu snažil položit opoziční poslanec na lavici Jarosława Kaczyńského, jsou výmluvným symbolem...). Otázka ale je, nakolik tento film (podobně jako zmíněný Kler) zasáhne tu správnou cílovku. V polské veřejnoprávní TV zcela určitě nepoběží, k prostým věřícím se dostane v omezené míře a u těch, kteří ve filmu vidí sprostý útok na církev a polskou identitu, může mít opačný efekt. [3 a 1/2] ()

vyfuk 

všechny recenze uživatele

Polský film. Dokument. O tom na co jsou Poláci nejvíce háklivý. To je síla sama o sobě. Kritika a filipika katolické církve, která má v Polsko od "church and state" dost daleko a čelí nejedné kritice v oblasti sexuálního zneužívání nezletilých. A tvůrci zde ždímají jak jen mohou. Intimními zpovědi a velmi epickou muzikou ukazují životy obětí i násilníků. A ukazují ignoraci církve, individuálů a státu to nějak efektivně a jasně řešit. Silný dokument, který určitě k tématu má co nabídnout. trochu větší propagace by se zde šikla. Byla by zasloužená. ()

oveckaoa 

všechny recenze uživatele

Zajímavý dokument na aktuální téma, který se, ale bohužel na konci vyšťaví a dojde mu dech. Pozitivní na tom je i to, že je to z Polska kde je každý druhý svatý a má svatozář a , že je ukázané jak se to ututlává. Jediná věc co mě mrzí bylo obviňování Jana Pavla 2 neříkám, že byl svatý, ale takového viníka bych z něho nedělal. Toto by mělo povinně běžet na programech Čt místo 99 procent sraček co ten program nabízí klidně i místo zpráv. ()

Zajímavosti (6)

  • Peníze na vznik filmu tvůrci získali z veřejné sbírky, a to 450 000 zlotých (2 700 000 korun). (JoranProvenzano)
  • Film po dokončení byl zveřejněn na YouTube, kde ho za první dva dny zhlédlo přibližně sedm miliónů diváků, za prvních deset pak více než dvacet a půl miliónů. (JoranProvenzano)

Reklama

Reklama