Reklama

Reklama

Stvořeni pro lásku

  • Hongkong Hua yang nian hua (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Příběh se odehrává v šedesátých letech, kdy se do hongkongského bytu nezávisle na sobě stěhují dva manželké páry: novinář Chow se svojí ženou a krásná sekretářka Li-zhen s manželem. Jejich protějšky tráví mnoho času na cestách a tak si Chow a Li-zhen společně zkracují osamělé večery. Dokud se neobjeví podezření na mimomanželské aktivity jejich partnerů. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (242)

JFL 

všechny recenze uživatele

Wong Kar Wai svůj omamný puzzle okamžiků drásavě cudné lásky a tichého toužení skládá z pohledů, gest, zátiší, barev a delikátně zvolené převzaté hudby. Všechny výrazové prostředky kinematografie jsou zde nasazeny k vytvoření a udržení atmosféry, kde se v nostalgicky snovém závoji zjitřená emocionalita skrývané lásky snoubí s tesknou zádumčivostí. Emblémem křehkého díla se pak stávají smutné oči Tonyho Leunga a spanilá silueta Maggie Cheung v kolekci skvostných cheongsamů s expresivními vzory. Vlastně je až paradoxní, že "Stvořeni pro lásku" pojednává o pomíjivosti okamžiků, když je Wong dokáže tak neskutečně intenzivně otisknout do filmu. Byť je za tím ohromná práce ve střižně navazující na jeho tvůrčí metodu, kde nechává herce absolutně ponořené do postav improvizovaně rozvádět jen vágně načrtnuté situace. Následně z tohoto proudu času zachyceného na hromadě materiálu loví momenty, v nichž sebemenší změna mimiky zrcadlí niternou emocionální bouři. Tím spíš pak překvapí i nečekaně úsměvný, byť stále citově rozechvívající motiv vzájemných her obou platonických milenců. Z obav nad emocionálním dopadem předvídaných situací si modelově zkoušejí své reakce, aby naopak zcela podlehli svým skrývaným citům již v daném okamžiku testu. ____ Vedle obrazu jednoho poměru a mistrovské ódy na lásku představuje "Stvořeni pro lásku" také metaforu Hongkongu coby žitého prostoru i kadlubu vztahů, identit a politických kontextů. Wong záměrně po většinu času nechává kontrast intimního prostoru a vnějších dějin stranou a většinu filmu naopak skládá z výřezů bezprostředního osobního prostředí postav. V nostalgických retro vinětách navíc vyzdvihuje pospolitost a semknutost lidí vycházející nejen ze sdílených prostor pronajímaných pokojů v bytech rodin s odchovanými dětmi. Tím nepatřičněji a radikálněji vyznívá ke konci snímku náhlý vpád velkých dějin, dokonce i v podobě něčeho tak banálního a mírového jako je oficiální státní návštěva. Wong takto opatrně zpřítomňuje dějinný kontext, který předtím lehce naťukne v dialozích, kde vedlejší postavy konstatují své plány na odchod z Hongkongu kvůli tamní napjaté situaci. V případě doby děje se jednalo o levicové demonstrace 60. let, ale v době vzniku film rezonoval s odlivem Hongkongčanů kvůli navrácení britské kolonie Číně. Dopady takového exodu a zpřetrhání vazeb pak zpřítomňuje v tragickém míjení ústředních postav v poslední části vyprávění. Závěrečné celky chrámových prostor, do jejichž zdí jsou sice otisknuty osudy, touhy a emoce lidí, ale které jsou zcela prosté života, jako by předznamenávaly vidinu odlidštěného Hongkongu zbaveného jeho identity, kterou utvářejí právě jeho obyvatelé, jako třeba ti, jejichž tesknění jsme celý film sledovali. V dnešní době, kdy se kvůli Čínou prosazovanému zákonu o národní bezpečnosti musejí hongkongští tvůrci uchylovat k autocenzuře, může být "Stvořeni pro lásku" návodným příkladem, jak pracovat s náznaky či skrytými významy a současně zachovat esenciálně lokální atmosféru filmů. Na druhou stranu hořký fakt, že nadcházející Wongovy filmy postrádají autenticitu i emocionální naléhavost jeho tvorby utvářené geniem loci Hongkongu konce minulého století, možná nejlépe stvrzují nelítostnou pomíjivost a neopakovatelnost oné éry. Kdy Hongkong ještě mohl ohledávat a zkoumat svou identitu, než byl nucen za ni bojovat, trpět a následně na ni umlčeně vzpomínat. () (méně) (více)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Tento film sa ku mne dostal asi s paťročným oneskorením, odkedy som ho chcel vidieť. Pred piatimi rokmi by som ho ale vôbec nepochopil, pretože teraz ho chápem len zhruba. Vizuál je krásny, ale pochopenie chovania postáv v ázijských filmoch mi akosi preteká pomedzi prsty. Oproti pokračovaniu 2046 je to ešte stále pre našinca viac menej zrozumitelné. Asi to chce repete o ďalších pár rokov a možno aj po návšteve nejakej ďalekovýchodnej krajiny. ()

Reklama

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Stvorený pre lásku je komorný príbeh o nenaplnenej láske. Wong Kar - Wai minimalisticky nasnímal a vyrozprával príbeh dvoch ľudí, ktorých nevera ich polovičiek zblížila a pomohla im pochopiť, čo sa za slovíčkom láska skrýva. Film som videl kedysi veľmi dávno a dodnes si pamätám rozpravy v daždi a rozpačité dotyky. Tým, že som sa k filmu vrátil som si pripomenul jeho silu. Je pomalý. Neukazuje absolútne nič iné ako polodetaily postáv, v miestnostiach alebo v uzatvorených uličkách, kedy si vymieňajú, nie len slová ale aj pohľady. Tony Leung predvádza ďalší zo svojich absolútne dokonalých hereckých prejavov. V rovnakej miere mu sekunduje filmová veteránka a kráska Maggie Cheung. Iskrý to medzi nimi a okrem lásky z nich cítiť aj bolesť. Film je plný drobných detailov, ktoré na prvé pozretie divák nie je schopný postrehnúť. Snaha nezachytiť širší priestor ako je nutné, robí z filmu prehliadku emocionálnych, statických a chladných detailov, ktoré dotvárajú nie len vonkajší, ale aj vnútorný svet hrdinov. Aj keby sme filmu mohli vytknúť dynamiku, aj napriek faktu že v hojnej miere využíva strih a zatmievačky, je to film o vnímaní vnútorných aspektov filmu, emócií ukrytých za tým čo vidíme. Wong kar - Wai natočil nezabudnuteľný film, ktorý nie je pre každého. Predsa len je minimalistický. Ale tomu, kto ho precíti a uchopí - sa dostane nezabudnuteľný emocionálny zážiťok, na ktorý sa nezabúda. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Vizuálně úchvatná a emocionálně velice silná romance. Wong Kar-wai je mistr stylizace a tady je vše laděné do tmavých barev, doplněno ošuntělými ulicemi, deštěm a tmavými interiéry. V tom všem vypadá Maggie Cheung ve svých mnoha květinových šatech obzvlášť nádherně a Tony Leung je jí rovnoceným hereckým protějškem. Nesmím zapomenout na parádní hlavní hudební motiv a jemnou přísadu humoru. ()

Deimos 

všechny recenze uživatele

TV/// Obsazení 4/10 Děj 3/10 Hudba 6/10 Efekty 4/10/// +ústřední dvojice je fain, základní motiv příběhu je zajímavý, hlavní melodie, která se opakuje se mi líbila -hodně moc civilní, stavěné na dialozích, často docela nudné/// Tak tohle je zatím nejlepší film Kar-wai Wonga, který jsem viděl. A to že je nejlepší znamená, že se dá přežít. Jinak ten film nic neznamená. Vůbec nechápu jak někdo může tohoto tvůrce obdivovat, já se u jeho filmů příšerně nudím. Jestliže mě neohromí ani jeho film 2046, na který se převelice teším, tak už mám terč pro svoje AK-47./// Celkem 40%/// ()

Galerie (97)

Zajímavosti (36)

  • Režisér Wong Kar-wai pôvodne vymyslel dvojdielny projekt, z ktorého prvým mal byť „Leto v Pekingu“; S komplikovanou evolúciou sa však pôvodný projekt zmenil. V polovici vývoja scenára sa Wong Kar-wai nedokázal dohodnúť na natáčaní v Pekingu s čínskym filmovým úradom, takže namiesto toho, príbeh prispôsobil novým potrebám. "In the Mood for Love" vyplynula ako jedna z troch prameňov príbehu o láske a jedle, ktorý by zahŕňal pôvodnú zápletku "Leto v Pekingu." (Pat.Ko)
  • Počas natáčania často režisér Kar-Wai Wong improvizoval s hercami a formoval príbeh a náladu filmu podľa svojho uváženia. Pôvodne mal byť film oveľa zrejmejším romantickým filmom, v ktorom sa herci hádali vtipnými dialógmi a stvárňovali niekoľko scén milovania. Nakoniec sa herci a režisér rozhodli zmierniť na verziu, ktorá bola uvedená v kinách. (Pat.Ko)

Související novinky

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

02.12.2022

Britský měsíčník Sight and Sound po deseti letech opět požádal kritiky o aktualizovaný seznam nejlepších filmů všech dob, a díky obří anketě, v níž se zúčastnilo rekordních 1639 recenzentů, kinařů,… (více)

Reklama

Reklama