Reklama

Reklama

Stvořeni pro lásku

  • Hongkong Hua yang nian hua (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Příběh se odehrává v šedesátých letech, kdy se do hongkongského bytu nezávisle na sobě stěhují dva manželké páry: novinář Chow se svojí ženou a krásná sekretářka Li-zhen s manželem. Jejich protějšky tráví mnoho času na cestách a tak si Chow a Li-zhen společně zkracují osamělé večery. Dokud se neobjeví podezření na mimomanželské aktivity jejich partnerů. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (242)

poz3n 

všechny recenze uživatele

Tenhle film jsem si hodně dlouho dlužil. Formální stylizací, prací se střihem, záběrováním, tím vším a nejen díky tomu všemu je In the Mood for Love velice často citovaným snímkem ve všech možných filmových rozborech. Nějak jsem měl ale občas problém orientovat se ve významu jednotlivých scén a tak jsem se průběžně ztrácel a nacházel, až mě to celé unavilo. Zážitek se tak u mě zastavil někde v půlce, spíše u té formální stránky. 6/10 ()

sniper18 

všechny recenze uživatele

Je to dosť dobrá umelecká romantická dráma od Wong Kar-Waia. Má celkom dobrý príbeh o mužovi a žene, ktorí sa spolu so svojimi životnými partnermi v ten istý deň nasťahujú do rovnakého domu a navyše vedľajších bytov. A keďže ich partneri bývajú často na služobných cestách, kvôli čomu bývajú dlho sami, postupne medzi nimi vzniká silné puto. Spracovanie sa mi páči, dej síce pôsobí úplne jednoducho, tu sa toho skutočne moc neudeje, ale s týmto nemám žiadny problém. Získalo si ma to prakticky už od prvého záberu, samotný vzťah medzi hlavnými postavami je tak netradične, ale veľmi zaujímavo podaný, tie ich občasné náhodné strety, pozdravy, dotyky, toto sa mi skutočne páčilo, navyše ma dosť zaujalo, že sa takmer celý film odohráva prakticky len v pár interiéroch a chodbách a vôbec to neprekáža, skôr naopak, ešte to tento zaujímavý vzťah tak ozvláštňuje. A celé to má také príjemné čaro, hlavne tie občasné spomalené scény s dobrou hudbou, alebo aj celkový umelecký dojem, toto mi rozhodne sadlo. Len škoda, že v záverečnej dvadsaťminútovke to už trochu upadne, moc mi nesadol smer, ktorým sa dej v tejto časti posunie, ale to je už to najmenej, keďže ani toto nie je zlé, len jednoducho predchádzajúca časť sa mi páči viac. Herecké obsadenie je skvelé, perfektné hlavné duo v zložení Tony Leung Chiu Wai a Maggie Cheung, oboch mám veľmi rád, čo mi potvrdili aj tu a tých pár vedľajších postáv už prakticky ani nestojí za pozornosť, oni dvaja to celé ťahajú. Réžia a technická stránka sú výborné, perfektná vizuálna stránka, hlavne tá kamera a spôsob, akým sú brané jednotlivé zábery, napríklad to neustále držanie ich partnerov mimo záberu, to bol dobrý nápad, ale aj celkovo, k tomu tá vynikajúca atmosféra, tu nemám čo vytknúť. A pochváliť musím aj hudbu. Wong Kar-Wai je môj obľúbený režisér a vydaril sa mu aj tento netradičný romantický film presne v jeho štýle. 76% ()

Reklama

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

Píše se rok 1962 a do jednoho činžáku kdesi v Honkongu se přistěhují ve stejný den paní Chan a pan Chow - oba zadaní. Jenže oběma v jejich manželstvích cosi skřípe a brzy vyjde najevo, že jejich partneři je spolu podvádějí. A tak se Chan a Chow vůlí osudu stanou v průběhu času spiklenci. - Nekonečně dlouhé záběry kamery podbarvené houslovými sonátami, tak vypadají umělecké asijské počiny. Když pak na režisérskou stoličku zasedne Kar-wai Wong, promění toto do jisté míry klišé ve svou osobitou poezii, kde epika ustupuje (zejména obrazové) lyrice. A mně se to líbí. ()

ORIN 

všechny recenze uživatele

Kar-wai Wong jako Mistr obrazu, nevyřčených slov a odvrácených pohledů. Příběh dvou, nesmírně rezervovaných lidí, jejichž protějšky jsou téměř celou dobu nepřítomny (prý na obchodních/pracovních cestách), přičemž později vyjde najevo, že jsou milenci. Hlavní postavy se ve filmu neustále míjejí, distingovaně spolu prohodí několik slov, aby poté pokračovali tam, kam měli původně namířeno. Takto v podstatě probíhá i jejich romance, přičemž oba pravděpodobně vědí, že k milostnému naplnění jejich vztahu nemůže nikdy dojít. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Wong Kar Wai svůj omamný puzzle okamžiků drásavě cudné lásky a tichého toužení skládá z pohledů, gest, zátiší, barev a delikátně zvolené převzaté hudby. Všechny výrazové prostředky kinematografie jsou zde nasazeny k vytvoření a udržení atmosféry, kde se v nostalgicky snovém závoji zjitřená emocionalita skrývané lásky snoubí s tesknou zádumčivostí. Emblémem křehkého díla se pak stávají smutné oči Tonyho Leunga a spanilá silueta Maggie Cheung v kolekci skvostných cheongsamů s expresivními vzory. Vlastně je až paradoxní, že "Stvořeni pro lásku" pojednává o pomíjivosti okamžiků, když je Wong dokáže tak neskutečně intenzivně otisknout do filmu. Byť je za tím ohromná práce ve střižně navazující na jeho tvůrčí metodu, kde nechává herce absolutně ponořené do postav improvizovaně rozvádět jen vágně načrtnuté situace. Následně z tohoto proudu času zachyceného na hromadě materiálu loví momenty, v nichž sebemenší změna mimiky zrcadlí niternou emocionální bouři. Tím spíš pak překvapí i nečekaně úsměvný, byť stále citově rozechvívající motiv vzájemných her obou platonických milenců. Z obav nad emocionálním dopadem předvídaných situací si modelově zkoušejí své reakce, aby naopak zcela podlehli svým skrývaným citům již v daném okamžiku testu. ____ Vedle obrazu jednoho poměru a mistrovské ódy na lásku představuje "Stvořeni pro lásku" také metaforu Hongkongu coby žitého prostoru i kadlubu vztahů, identit a politických kontextů. Wong záměrně po většinu času nechává kontrast intimního prostoru a vnějších dějin stranou a většinu filmu naopak skládá z výřezů bezprostředního osobního prostředí postav. V nostalgických retro vinětách navíc vyzdvihuje pospolitost a semknutost lidí vycházející nejen ze sdílených prostor pronajímaných pokojů v bytech rodin s odchovanými dětmi. Tím nepatřičněji a radikálněji vyznívá ke konci snímku náhlý vpád velkých dějin, dokonce i v podobě něčeho tak banálního a mírového jako je oficiální státní návštěva. Wong takto opatrně zpřítomňuje dějinný kontext, který předtím lehce naťukne v dialozích, kde vedlejší postavy konstatují své plány na odchod z Hongkongu kvůli tamní napjaté situaci. V případě doby děje se jednalo o levicové demonstrace 60. let, ale v době vzniku film rezonoval s odlivem Hongkongčanů kvůli navrácení britské kolonie Číně. Dopady takového exodu a zpřetrhání vazeb pak zpřítomňuje v tragickém míjení ústředních postav v poslední části vyprávění. Závěrečné celky chrámových prostor, do jejichž zdí jsou sice otisknuty osudy, touhy a emoce lidí, ale které jsou zcela prosté života, jako by předznamenávaly vidinu odlidštěného Hongkongu zbaveného jeho identity, kterou utvářejí právě jeho obyvatelé, jako třeba ti, jejichž tesknění jsme celý film sledovali. V dnešní době, kdy se kvůli Čínou prosazovanému zákonu o národní bezpečnosti musejí hongkongští tvůrci uchylovat k autocenzuře, může být "Stvořeni pro lásku" návodným příkladem, jak pracovat s náznaky či skrytými významy a současně zachovat esenciálně lokální atmosféru filmů. Na druhou stranu hořký fakt, že nadcházející Wongovy filmy postrádají autenticitu i emocionální naléhavost jeho tvorby utvářené geniem loci Hongkongu konce minulého století, možná nejlépe stvrzují nelítostnou pomíjivost a neopakovatelnost oné éry. Kdy Hongkong ještě mohl ohledávat a zkoumat svou identitu, než byl nucen za ni bojovat, trpět a následně na ni umlčeně vzpomínat. () (méně) (více)

Galerie (97)

Zajímavosti (36)

  • Pred uvedením filmu do kín Wong vystrihol 32 minút z konca filmu. Tieto dodatočné scény sa odohrávajú v rokoch po pôvodnom ukončení filmu v roku 1966 a pokračujú do sedemdesiatych rokov, kde sa pán Chow (Tony Leung Chiu-wai) a pani Chan (Maggie Cheung) stretávajú niekoľkokrát. (Pat.Ko)
  • Maggie Cheung potrebovala každé ráno štyri hodiny na make-up a kostýmovanie. V každej scéne nosí iné čínske šaty, nazývané cheongsam, pričom látky boli zámerne vybrané tak, aby dopĺňali alebo kontrastovali s dekoráciou okolo nej. Umelecký režisér a filmový strihač William Chang Suk-Pin povedal, že veľkým inšpiračným zdrojom pre dizajn bol film Dáždničky zo Cherbourgu (1964). "Farby, ktoré používam," povedal, "sú veľmi živé, aby kontrastovali s emocionálnou zdržanlivosťou postáv. Tieto protiklady sa nachádzajú aj v ich dialógoch. Všetko, čo Maggie a Tony hovoria jeden druhému, môže znamenať aj svoj opak. Práve toto to robí komplexným." (Pat.Ko)
  • Pôvodná verzia filmu mala 130 minút, kým nebolo vystrihnutých 32 minút, aby sa dosiahol 99-minútový strih pre kiná. Týchto 32 minút tvorilo zakončenie filmu, dodatočná časť na konci, ktorá sa odohrávala o 10 rokov neskôr, keď sa hlavné postavy znovu stretli. Zakončenie bolo uvedené ako samostatný krátky film s názvom "In the Mood for Love 2001" (2001) iba raz na festivale v Cannes v roku 2001. Jediným uvoľneným materiálom sú fotografie nájdené v knihe "The Cinema Of Wong Kar-Wai" a v brožúre z Cannes z roku 2003. Pre svoj ďalší celovečerný film Wong nakrútil zakončenie/krátky film znova a rozšíril ho, aby vytvoril pokračovanie 2046 (2004). (Pat.Ko)

Související novinky

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

02.12.2022

Britský měsíčník Sight and Sound po deseti letech opět požádal kritiky o aktualizovaný seznam nejlepších filmů všech dob, a díky obří anketě, v níž se zúčastnilo rekordních 1639 recenzentů, kinařů,… (více)

Reklama

Reklama