Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hon na uprchlíka z vězení, připomínající lov divoké zvěře... Z věznice malého texaského městečka uprchl vězeň Bubber Reeves. Jeho cesta ke svobodě není jednoduchá. V patách má místního tvrdého a rozhodného šerifa Caldera. Naftařský a dobytkářský baron Val Rogers by chtěl mít Bubbera z cesty, aby zakryl milostnou aféru, svého syna Jasona a Bubberovy manželky. Na uprchlíka, jenž příliš nevoní místním obyvatelům, se tak doslova rozpoutá drsný hon mající blízko k lynči… Akční příběh, podle scénáře Lillian Hellmanové, vyprávějící o jasných postojích ve vypjaté životní situaci, natočil uznávaný režisér Arthur Penn. Ten do hlavních rolí obsadil přední hollywoodské herce Marlona Branda, Roberta Redforda, Jane Fondovou, stejně jako využil fyzický zjev tehdejší atraktivní televizní hvězdy Angie Dickinsonové. Do děje působivě zapojil atmosféru horké letní noci a maloměsta, plného obyvatel s předsudky, nudou a skrytými frustracemi. Všemu vtisknul až drásavé napětí, které v závěru úmyslně zpomalí, aby o to více dosáhl zamýšleného dramatického vyznění. (Česká televize)

(více)

Recenze (136)

MrCreosote 

všechny recenze uživatele

Horká letní noc, uprchlý vězeň a rasistické křupanské městečko kdesi v Texasu, to nevěstí nic dobrého. Zvlášť, když spolu jednotlví obyvatelé mají nevyřízené účty a chystají se pořádně si prolít hrdla. Pečlivá výstavba charakterů na omezeném prostoru napovídá, že se jedná o adaptaci divadelní předlohy, každá role tu má své místo a herci ze sebe ždímou maximum. Jenomže... Marlon Brando, herecký polobůh, se na roli texaského šerifa hodí hůř než John Wayne na roli westernového padoucha a pečlivě budovné napětí se před závěrečným klimaxem nesmyslně zpomalí desetiminutovým dialogem o ničem. Ztráta rytmu zabolí především s vědomím úplného závěru, který tak mohl být naprosto zdrcující. V žáru noci tenhle koncept jižanského (krimi)thrilleru o rok později posunulo o level dál. 3,5* ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Ještě dvanáct let po Přístavu (od téhož producenta) se Marlon Brando zarputile odmítá zříct svých přísných mravních zásad. I za cenu zlámaných žeber a vyražených zubů. Arthur Penn jako jeden z prvních tvůrců nové filmařské generace věděl, kdy a jak ve filmu použít brutální násilí, aby jej neglorifikoval. Násilí ve Štvanici má dvojí funkci: katarzní a obnažující. Po ráně mezi oči dosavadní přetvářka pozbývá na významu. Jasněji své stanovisko stěží dáte najevo. Fiktivní americké městečko zde slouží jako tlakový hrnec, pod jehož víkem jsou k bodu varu přiváděny nejpalčivější problémy tehdejší Ameriky – rasové napětí, konzumerismus, násilí v ulicích, nedůvěra k autoritám. Působivost hvězdně obsazené adaptace divadelní hry tlumí právě vměstnání tolika otázek s vykřičníkem do tak malého prostoru, v tak krátkém časovém úseku (jediná noc). Věrohodnost ustupuje před naléhavým, byť nijak bezduchým moralizováním. S výjimkou přítomného-nepřítomného Redforda není žádná z nepřeberného množství postav vykreslena jednoznačně. Jen význam každé z nich v postupně skládané mozaice není zřejmý. Některé se pouze objeví, názorně demonstrují jeden z chorobných příznaků společenské nálady, a zmizí. Film postrádá pravidelnější rytmus a namísto průběžně stupňovaného napětí graduje poměrně náhle. Je tak mnohem pomalejší, než signalizuje název. Uvedené nedostatky jsou z větší části dílem studia, které začínajícímu režisérovi vzalo práci z pod rukou a sestříhalo film k obrazu svému. Penn nebyl spokojen. Ztráta kontroly ho tolik naštvala, že se svůj příští film rozhodnl stůj co stůj realizovat od začátku do konce dle vlastní představy. Vznikla díky tomu kultovní revizionistická gangsterka Bonnie a Clyde. Alespoň v jeho případě přinesl vztek něco dobrého. 75% Zajímavé komentáře: nascendi, marlon ()

Reklama

MontyBrogan 

všechny recenze uživatele

Názov filmu visí nad pozvoľne sa rozbiehajúcim príbehom ako Damoklov meč; ako očakávaný krutý rozsudok. Pomyselné ticho pred búrkou je priam hmatateľné. A to, čo príde potom, by sa dalo so snahou o čierny humor nazvať "po veľkej párty, veľká opica". Mimoriadne úprimný film. A herecky rôznorodý. Keď pominiem tie najväčšie esá, za zmienku mi ostáva stáť (z:) Angie Dickinson, ktorá vyzerala ako Ellen Barkin, keby jej niekto narovnal ksicht. Ale škoda riešiť malichernosti v komente k filmu tohto formátu. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Brilantní spojení thrilleru s dějovým minimalismem a dramatu o agresi a předsudcích. Jižanská atmosféra je dokonale hustá, postavy dokonale prokreslené, napětí astronomickou čarou stoupá a děj s každou narůstající minutou neodvratně míří k tragickému vyvrcholení takřka antických rozměrů. Závěrečná apokalypsa na vrakovišti a davová psychóza mi trochu připomněla Den kobylek. Stále (bohužel) aktuální téma, na tehdejší dobu novátorská a svižná režie Arthura Penna, herecký minimalismus Marlona Branda v jedné ze svých nejlepších rolí, krása a přesvědčivost Jane Fondové a modré oči Roberta Redforda nedopustí, aby tento film zestárnul. 100%. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Bohaté hviezdne obsadenie a naozaj dramaticky poňatý príbeh, ktorý sa síce rozbieha pomalšie, ale nakoniec vtlačí do kresla. Skazená a amorálna spoločnosť v malomeste si pýta tvrdšiu ruku, tá však prichádza dosť neskoro. Myslím, že takú nakladačku, akú schytáva šerif, som ešte u šerifov na striebornom plátne asi nevidel. Emócie pekne vyšpikované. Paradoxne sa však žiadna odplata nekoná. Brando ala šerif-poctivec je síce zvláštna kombinácia, ale výsledok ukazuje, že funguje. Záver fajnovo dramatický, žiadny lacný happyend. ()

Galerie (67)

Zajímavosti (5)

  • V počiatkoch produkcie bol do úlohy, ktorú nakoniec stvárnil Robert Redford zvažovaný aj Steve McQueen. (m.a.t.o.)
  • Kástingová riaditeľka odmietla obsadiť Faye Dunaway s odôvodnením, že pre filmovú branžu nie je dosť pekná a odporučila jej venovať sa radšej divadlu. (m.a.t.o.)

Reklama

Reklama