Režie:
Guillermo del ToroKamera:
Dan LaustsenHudba:
Nathan JohnsonHrají:
Bradley Cooper, Cate Blanchett, Toni Collette, Willem Dafoe, Richard Jenkins, Rooney Mara, Ron Perlman, Mary Steenburgen, David Strathairn, Mark Povinelli (více)VOD (4)
Obsahy(2)
V kriminálním dramatu se představuje Bradley Cooper jako mladý ambiciózní umělec s nadáním zmanipulovat lidi díky vhodně zvolených slov, který se spojí s psychiatričkou (Cate Blanchett), která je však mnohem nebezpečnější než on sám. (Falcon)
Videa (5)
Recenze (264)
Ach jo, tohle mě fakt mrzí - tak moc je tu vidět o co se del Toro snažil a že to mohl být zatraceně silný příběh, tak nádherně je natočený v jednotlivých detailech, a přitom tak tragicky se mu z nich nepodařilo složit přesvědčivý celek. První polovina je ještě docela parádní, nádherně ukazuje prostředí meziválečného cirkusu a na del Torovu poetiku naladěného diváka dokáže silně zaháčkovat, je čirá radost v něm jen tak chillovat mezi dobře napsanými a hlavně fantasticky zahranými postavami. A finální návrat do jeho polosvěta by hezky mohl fungovat jako depresivně katarzní vyvrcholení příběhu hlavní postavy... ...kdyby jen se k němu nedospělo přes násilně vložený noirový mezipříběh, který se kostrbatě snaží ukázat její vývoj až k závěrečnému pádu. A snad i lehce filosofovat nad paralelami mezi zneužíváním vědy a zneužíváním víry ve snaze pokřivených charakterů ovládat ostatní lidi. Tahle noirová vsuvka zabere skoro hodinu a je hrozně otravná a předvídatelná, nezachraňuje ji ani to jak krásně se v ní kamera mazlí s Cate Blanchett, která se pro role femme fatale snad narodila. Vůbec nechápu jak del Toro mohl tak minout, že mu nedošlo že tohle dramaturgicky nebude fungovat. 6/10 ()
Velevážené odditorium, přistupte blíže a pak zase odejděte.. Del Toro škrtnul nadpřirozeno a nechal vystoupat na povrch temnou lidskou stránku. Příběh o chorobné ctižádosti a dvojitém potěšení, když podvodník podvede podvodníka, se sice rochní ve formálních postupech a detailech mizanscény, ale očekávaná proměna dramatického oblouku v kruh a neproduktivně využitá délka expoziční části hatí nějaké větší ambice neo-noirově udeřit. Na místě Coopera bych si dokázal představit někoho herecky flexibilnějšího, protože takhle mu šly nejvíc věřit scény, po kterých vytahoval zbytky cizího chrupu z kloubů na ruce.. ()
Dle puvodni verze z roku 1947 podle romanu z roku 1946. Tato druha verze je nasilnejsi a temnejsi. Celkove to pusobi velkolepe a zive jako moderni noirovy thriller. Stylovy, pomaly se silnym koncem. S fascinaci lunaparky a poutemi. O chtici, chamtivosti, pomste, zrade v zaprasenych prostranstvich a odcizenych mestskych exterierech ve styku art deco. Ale je to dlouhe , s mnoha odbockami malo soudrzne. Stanton je zde nuzacky tulak s temnou minulosti. Uchytil se u kocovneho cirkusu. Pekne je vykreslena jeho minulost. Psycholozka Lilith vytusi, ze jako zazracny mentalista bohatym klientum lze. Rozhode se s nim spolupracovat. Cooper verohodne zahral prerod z cirkusoveho podnikatele k arogantnimu manipulatorovi. Rooney Mara hraje nevinnou divku. Jasnovidka Toni Colleteova je zivotem otlucena zena alkohokika. Stantonovi se instinktivne vyhyba, ale jeho charismatu podlehne. ()
Nestřídmá stopáž má za následek optickou zdlouhavost filmu. Oproti tomu film disponuje tvůrčí osobitostí, má vytříbené (technické) atributy, mezi něž patří kamera Dana Laustsena, která skvěle umí střídat žánrové nálady. A poměrně pozoruhodné je rozdělení filmu do dvou odlišných částí. V té první sledujeme příchod nemajetného hlavního hrdiny do kočovného cirkusu s bizarnostmi, takže k vidění je největší silák na světě, nejmenší muž na světě, elektrická žena a mužská zrůda zakusující před obecenstvem slepici. V hlavní roli se představuje Bradley Cooper, a prostředí freak show dotváří Willem Dafoe, Ron Perlman, Toni Collette, David Straithairn a hlavně Rooney Mara, se kterou náš hrdina od kočovné společnosti odejde. Druhá polovina je od té první výrazně odlišná. Nese se ve výrazném nástinu neo-noir thrilleru. Na scénu významně napochoduje magická Cate Blanchett v roli podivné psychiatričky. A ústřední dvojice Cooper-Mara mají vlastní živnost, kdy s obecenstvem dokáží obratně manipulovat a nebrání se ani spiritistickým seancím, až se sami dostanou do smrtící pasti. Guillermo del Toro je technicky dokonalý, vzruch sice nedosahuje mimořádného měřítka, film postupně nalézal svůj rytmus. Zdlouhavější scény se dostavily spíše v té druhé polovině. Tempo, ačkoliv nebylo nikterak vysoké, místy znatelně uvadalo. Společná setkávání Coopera s Blanchett v její pracovně sice měla nějaký ten náboj, jen mně přišlo, že se vše dalo o něco více uspíšit a dostat se do náležitého tempa. Závěrečný úsek byl absolutně mimo. Režisér už asi únavou nenatočil materiál, co by zaujal, takže dojezd už je vyloženě slaboučký. Výsledkem je originální tvůrčí počin, co má pár vad na kráse, ovšem hledači vytříbených obrazových kompozic, osobitých režijních postupů a skvělých hereckých výkonů by film mohli vyzkoušet. 7/10 ()
Guillermo del Toro mě po pár posledních přešlapech docela překvapil. Snímek je sice dost dlouhý a postrádá jakékoliv nadpřirozeno, ale i tak je dost zajímavý a obsahuje pár dobrých zvratů. To samé můžu říct o nadupaném hereckém obsazení. Bradley Cooper se vypracuje v místním obludáriu z ničeho na úspěšného mentalistu. Jeho rybník už je mu malý, a tak se vydá se svou láskou v podání Rooney Mary klamat lidi do větších měst. Nějakou dobu jim to vychází. Změna nastane, když jejich triky prokoukne psychiatrička Cate Blanchett a nabídne jim svou spolupráci. Stantonovi se náhle otevřou jiné možnosti, a hlavně peníze díky bohatší klientele. Nějakou dobu jim to vychází, ale s jídlem roste chuť. Ani přes varování s tím odmítá skončit. Nakonec skončí docela špatně, ale jeho osud si můžeme domyslet už v průběhu filmu. "Co se Vám stalo? Život." ()
Galerie (82)
Zajímavosti (14)
- Natáčení začalo v lednu 2020. V březnu téhož roku Disney pozastavil natáčení filmu vzhledem k pandemii COVID-19. Natáčení bylo obnoveno v září 2020. Do listopadu 2020 bylo natáčení již dokončeno a došlo k opětovnému natáčení. Výroba oficiálně skončila 12. prosince 2020. (ČSFD)
- Původně měl hlavní roli ztvárnit Leonardo DiCaprio, který kvůli ní odmítl jiní projekty režisérů Paula Thomase Andersona či Alejandra G. Iñarritu. Když se však DiCaprio s produkcí nedohodl na finančních podmínkách, jeho roli získal Bradley Cooper. (NiWi)
- Film není remakem Uličky přízraků (1947), je ale další adaptací románu Williama Lindsay Greshama. (GOtoUCSC)
Reklama