Reklama

Reklama

Významný americký režisér Sam Peckinpah natáčel jako potomek prvních osídlenců amerického západu především westerny, v nichž se technická zručnost snoubila se silným osobním zaujetím pro osudy lidí ve vypjatých situacích. Také jeho předposlední snímek Konvoj (1978) nese výrazné znaky žánru, byť se odehrává v současnosti. Koně v něm byli nahrazeni obrovskými řvoucími kamiony, ale jinak se skoro nic nezměnilo. Je tu hlavní hrdina se smyslem pro spravedlnost (Kris Kristofferson), úplatný a zarputilý šerif (Ernest Borgnine), dívka podléhající hrdinovu kouzlu (Ali MacGrawová), dobrácký kamarád (Burt Young), vychytralý politik (Seymour Cassel) a další nezbytné postavy, které z westernů známe. I když se Konvoj lehce dotýká některých vážnějších problémů, je to především svižně natočená akční komedie, v níž hlavní roli nehrají herci, ale někdy až neuvěřitelné výkony kaskadérů a dynamická střihová skladba. Scénář snímku byl napsán podle stejnojmenné populární písně countryového zpěváka C. W. McCalla, která zní pod závěrečnými titulky, ovšem už s novým textem, jenž do písně zakomponoval události i postavy Peckinpahova filmu, které v původní verzi vůbec nebyly. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (113)

lamps 

všechny recenze uživatele

Skvěle obsazená road movie, která se ale navzdory docela naivnímu uvolněnému příběhu bere až moc vážně a hlavně v druhé půli nedokáže (snad vyjma samotného finále) nijak příjemně překvapit. Peckinpah samozřejmě zanechává svůj typicky špinavý chlapský nádech, ale na takové béčkové dobrodružství je jeho talentu docela škoda.. Titulní stejnojmenný song je pochopitelně super. 65% ()

KASUGI odpad!

všechny recenze uživatele

Podle popisku filmu v tv programu jsem čekal buď vážné 70s drama s automobilovýma honičkama a bouračkama typu Vanishing point, nebo odlehčenou taškařici s automobilovýma honičkama a bouračkama typu Polda a Bandita. Nebylo to ani drama, ani taškařice. Dostal jsem jakýsi nedomrdek, který je jednu chvíli hrozně vážný a pak zas děsná bžunda. Marně jsem ve filmu hledal ty zkorumpované a úplatné policisty, na které odkazoval popisek. Viděl jsem tam pouze poldy, kteří zcela oprávněně a dle zákona pokutujou kamioňácké BURÁNKY za vysokou rychlost a drzost. Kamioňáci se chovají jak děcka, zmlátí policajty, přivážou je pouty k sobě, zdemolujou policejní auta a pak se hrozně diví, že jsou na ně cajti nasraní a chtějí je zavřít. Ve městečku jezdí jak prasata, srazí zmrzlinářskou dodávku, převrátí svůj kamion, který málem zabije projíždějící řidičku. Kamion necháme ležet, přisednem do jiného náklaďáku a jedem. Někam. Vlastně ani nevíme kam, prostě jen tak jedem a vytvoříme obrovskou kolonu buránků, kteří následují prvního řidiče, který vůbec neví, co chce. Pak si ještě vyzvedneme černouška z vězení a to stylem, že kamionem zdemolujem vězení, co na tom, že tam zrovna může stát občan, něco na stanici vyřizující. Do toho všeho hraje debilní country písnička zpívaná, pardon mluvená nějakým Jackem, co neumí zpívat. Větší pěst na oko k akci už snad ani nejde vybrat. Být tohle neškodná debilita bez děje, dala by se vložit jedna ta hvězdička, ale způzob, jakým se tu z buranských nezodpovědných kamioňáku dělají národní gerojové, z toho dělá čirý odpad! ()

Reklama

Deverant 

všechny recenze uživatele

Convoy je v prvé řadě o revoltě, revoltě skoro v Camusovském smyslu, jak ilustruje odpověď, kterou dává Rubber Duck na otázku jaký je smyl konvoje:"Purpose of the Convoy is keep moving." Opět se, pro Peckinpaha typicky, jedná o posun současnosti k westernu, ale jakoby důsledněji, s pohledem zpátky (Západ) i dopředu (současnost), což se nejvíce ukazuje ve chvíli, kdy potom co je Rubber Duck zlikvidován, uspořádává se mu "státní pohřeb", tedy absorpce dříve společností odmítáných vyvrhelů s odstupem času za hrdiny a "pokračovatele (či zakladatele) amerického způsobu." A scéna s kulometem je svým způsobem inverzí scény ze závěru The Wild Bunch. Convoy určitě není jedním z nejlepších Peckinpahových filmů, přesto oplývá více kvalitami než by se mohlo zdát a než by tento pokus o velký komerční úspěch mohl slibovat, za veselými country melodiemi a úmyslnou zkratkovitostí (nebo snad spíše hyperbolou?) se skrývá nepominutelná hloubka (a také patrně nexexplicitnější kritika současnosti, kterou Peckinpah natočil). ()

noriaki 

všechny recenze uživatele

V roce 1975 napsal C.W McCall písničku Convoy, která se udržela šest týdnů v čele žebříčku country hitparády, což překvapení nebylo, ovšem jeden týden zazářila i v čele hitparády pop music a to už úspěch byl. O dva roky si na ni vzpomněl Sam Peckinpah. Road movie byly zrovna populární a protože nutně potřeboval komerční úspěch, rozhodl se ji zfilmovat. Jak se ke své smůle přesvědčil, postavit scénář jen na jedné písni, jakkoliv chytlavé, není jen tak. Děj je mírně řečeno schématický a trochu nudný. Něco málo se stane na začátku, o něco víc ke konci. Zbytečných čtyřicet pět minut mezi tím režisér vyplnil jedoucími trucky a charismatickými záběry americké krajiny. Ne že by to nebyla krása, ale omrzí se to. V hluchých pasážích jsem hledal skryté významy. Convoy nabízí dost příležitostí, aby se dal chápat jako óda na nezávislost a nespoutanost. Ovšem na to aby šel trochu do hloubky, scénář ambice neměl. Alespoň jeden plus má. Kdo nechápe, o jakých USA Donald Trump sní, tak ať si ten film pustí. Tohle jsou Američané ze staré školy. Možná křupanští, trochu obhroublí a nekorektní. Občas udělají pořádný průser. Ale ví co je to odpovědnost, k problémům se staví čelem a své sračky si dokážou vyřešit. ()

Courtemanche 

všechny recenze uživatele

Pro mě Konvoj si zaslouží čtyři hvězdičky. Proč dávám 5, to vysvětlím na konci. Je tady tolik věcí nad průměru že až. První polovina je pro pobavení, Kristoffersona bych tady nevyměnil ani za peníze, parádní road-movie, ženský taky perfektně zapasují, režie kamiony absolutně nešetří. Navíc když na řadu přichází terén, tak tolik prachu jsem neviděl ani na Paris-Dakar. Občas ztrácí na síle, anebo spíš začnou tahat do toho politiku, ale oni i z toho dokážou vyhrabat a dál překvapují. .... 5: Smekám před Ernest Borgnine. Taky ve filmu Vládce severní dráhy, kde podobně stál na straně zákona, byl nekompromisní, nenapodobitelní. Člověk se na něj podívá a v životě by neřekl že z toho chlapa umí sršet nenávist v míře, že vedle něj všechny kriminálníky můžou zabalit bagáž a odjet domů. On je jak elektrárna. 4,5/5 ()

Galerie (43)

Zajímavosti (6)

  • Film se natáčel ve městech Albuquerque, Cerrillos, Cuba, Las Vegas a Madrid v Novém Mexiku a v Needles v Kalifornii. (Stiggie)
  • Jméno firmy na dveřích Bobbyho (Burt Young) kamionu je Paulie Hauling. To je narážka na film Rocky (1976), kde postavu Paulieho ztvárnil právě Burt Young. (Stiggie)

Reklama

Reklama