Reklama

Reklama

Letec

  • USA The Aviator (více)
Trailer 2
USA / Německo, 2004, 170 min (Alternativní 164 min)

Obsahy(1)

Postava legendárního průkopníka letectví, podnikatele a filmového režiséra Howarda Hughese (1905–1976) už mnohokrát posloužila literárnímu i filmovému zpracování. Neúnavný dobrodruh, který miloval rychlost a nebezpečí, jeden z nejbohatších Američanů své doby, ale také nenapravitelný sukničkář a psychicky nemocný člověk posedlý nejrůznějšími fobiemi – tato komplikovaná osobnost dvacátého století se v roce 2004 stala předmětem nákladné filmové biografie Letec. Režisér Martin Scorsese je známý svojí zálibou v hollywoodské historii a také patří k jejím největším znalcům, takže jeho volba byla víceméně logická (původní režisér Michael Mann si ho vybral jako náhradu, když se mu nechtělo dělat třetí biografii po sobě). Scénář Letce, jehož autorem je chicagský dramatik John Logan, se soustředil na bouřlivé dvacetiletí (1927–47), ohraničené počátkem natáčení ambiciózního leteckého snímku z první světové války Pekelní andělé a zkušebním letem Hughesova legendárního letadla Herkules. Značné prostředky byly věnovány vystižení dobové atmosféry (scény ve známém nočním podniku Cocoanut Grove) i angažování předních hereckých představitelů. Vedle Leonarda DiCapria v titulní úloze se tu objevují např. Cate Blanchettová v roli Hughesovy přítelkyně Katharine Hepburnové, Kate Beckinsaleová jako jiná filmová hvězda Ava Gardnerová a Jude Law jako bouřlivák Errol Flynn. Ve spolupráci se svým stálým kameramanem Robertem Richardsonem zvolil Scorsese pro jednotlivá období odlišné barevné ladění, např. na začátku se zcela obešel bez červené, přesně ve stylu dvoupásového technicoloru používaného na přelomu dvacátých a třicátých let, a postupně barevnou škálu doplňoval. Snímek nakonec získal z jedenácti nominací pět Oscarů, za kameru, výpravu, kostýmy, střih a ženský herecký výkon ve vedlejší roli (Cate Blanchettová). Režisér Scorsese znovu vyšel naprázdno a sošku si odnesl až za svůj následující film, gangsterské drama Skrytá identita (2007). (Česká televize)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (811)

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: John Logan .. Protentokrát Scorsese zase bez Oscara. Ale svým způsobem je to i dobře, dostat jej za Letce se mi nezdálo zrovna nejvhodnější. Podle mě byl nejblíže s Mafiány, ten film považuji za vrchol jeho tvorby.. Snad natočí ještě něco ohromujícího, protože kdyby odešel do věčné síně slávy bez Oscara, byl by to jeden z mála tvůrců nedoceněných oním plešounem.. I když na druhou stranu nám opravdovým fanouškům Martyho to zas tolik nevadí, že? Hlavní je pro mě zážitek a nějaká cena až druhotná. Tím pádem, že Letec je zase zážitek, snad jen scénář je trochu nedotažený.. Po řemeslné stránce je určitě na co koukat, výprava je úchvatná. Stejně tak výkon DiCapria a Blanchett. A zákulisí Hollywoodu, to je tedy síla ať už to dobové nebo i to dnešní.. Ale dokonalý Letec není - jako by parafráze s Howard Hughesem. Velká škoda a „jen“ 80%. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Je to už mé druhé setkání s tímto Scorseseho snímkem, kdy jsem poprvé pro délku a nezáživnost nedokázal vytrvat až do konce a chybělo mi asi 40 minut k tomu, abych s Letcem zúčtoval. Prakticky dokonale jsem ho dokázal v rekordně krátké době vytěsnit z paměti a už to svědčí o tom, že tentokrát jsme si s Martinem nepadli do oka. Popravdě, je to v posledních dvou dekádách asi největší míjení s tímhle slavným americkým filmařem. Zatímco jeho poslední kousky mě dokázaly nadchnout, Letec vybudil spíš nudu a nezájem. Je to přitom bezpochyby velkofilm se vším, co k tomu patří, tedy s množstvím hvězdných tváří, vysokým rozpočtem, ambicemi sršícím scénářem, charismatickým hrdinou, ale něco tam nefunguje a není to jen tím, že by mě neoslovilo téma. Scorsese svého hrdinu popisuje hodně odlišně od reality, která by se mohla blížit tomu, jakým způsobem Costa Gavras účtuje s kapitalismem ve svém Kapitálu. Skutečný Howard Hughes byl totiž takový parchant, že i Belfort coby hlavní hrdina Vlka z Wall Street by mohl být považován za prima kámoše z nedělní školy a tajemníka Matky Terezy. Už např. Američan Leacock si povšiml typické vlastnosti Američanů - obdivovat úspěšné lidi bez ohledu na to, jakým způsobem k majetku přišli a jak s ním zacházeli, a tropil si z toho ve svých Literárních poklescích legraci. Ve Spojených státech je Howard Hughes považován za legendu, i když jeho reálné vystupování, činy a dopady byly hodně hodně problematické. Ve filmu je jedna scéna, kde se Howard nachází spolu s Katharine Hepburnovou na návštěvě u její famílie, která představuje takovou tu typickou do sebe zahleděnou snobskou liberální společnost, co se topí v blahobytu a přitom žvaní o socialismu. Na větu paní domu, že v jejich domě se o penězích nikdy nemluví, odpovídá Howard: "To proto, že jich máte dostatek." Po hříchu byl Howard Hughes tím posledním, kdo by mohl vynášet nějaké odsudky. Penízky zdědil a pak si spíš užíval a žil typickým životem playboye a celebrity. K zaměstnancům se choval bezohledně, manipuloval, vydíral a loboval tím nejhorším myslitelným způsobem, který neznamenal nic jiného než masovou korupci. Ona i ta jeho nemoc je hodně diskutabilní, ve 40. letech určitě netrpěl žádnou duševní chorobou a typické je, že až do konce života dokázal bez problémů řídit svoje firmy tak šikovně, že v životě nezaplatil ani cent na daních a přitom byl jedním z pěti nejbohatších lidí této planety. Tři hvězdičky tentokrát zachraňuje několik špičkových scén typu pádu havarovaného letadla a jeho efektní průlet obytnou čtvrtí, kde se Scorsese představuje v té nejlepší možné formě. Ale i tak musím opakovat, je to s oběma očima zamhouřenýma... Celkový dojem: 50 %. ()

Reklama

Melies 

všechny recenze uživatele

9 / 10 Scorsese prechádza režisérskou pubertou a je to vidieť. Letec je oveľa megalomanskejší ako taký Taxikár alebo Zúriaci býk, to je jasné už na prvý pohľad, no je potešujúce, že to čo robí jeho filmy svetovou klasikou, ten základný motív, ktorý sa ťahá celou jeho kariérou ako zlatá niť, zostáva stále rovnaký - hrdinovia jeho filmov sú vždy budovatelia, vodcovia klanov či kmeňov a hlavy rodín, na ktorých pleciach leží obrovská zodpovednosť za prežitie svojho okolia a jeho blahobyt, či už ide o samotného Krista (Posledné pokušenie Krista), otca snažiaceho sa uchrániť svoju rodinu pred pomstychtivým fanatikom (Mys Hrôzy), alebo o vietnamského veterána, samozvaného vykonávateľa apokalyptickej očisty (Taxikár). Toto všetko platí v plnej miere i o Letcovi - Howard Hughes ako majiteľ firmy zamestnávajúcej tisícky ľudí určite nemal pri opätovnom natáčaní Pekelných anjelov pokojný spánok... No ale späť k filmu - čo sa týka hereckých výkonov, tie boli skutočne per excelancé, od DiCapria cez Blanchetovú a Aldu až po Baldwina ba dokonca i Holma, každý z nich išiel na plný plyn a vdýchol svojej postave život tak ako sa na takýto film patrí. Po stránke režisérskej je film rovnako dokonalý, Scorsese je jednoducho Scorsese, jeho štýl sa od filmu k filmu mení a práve na Letca pripadlo jedno z jeho najlepších období. Fakt, že opäť nezískal Oscara je námet na film sám o sebe (tým nechcem spochybňovať Eastwoodovo režisérske umenie, to ani v najmenšom). Také chuťovky ako hudba Howarda Shora či strihová skladba filmu (hlavne tá havária, mňam!) sú už len čerešničkou na torte - päť *, síce nie stopercentných, ale stále ešte päť. ()

Kaka 

všechny recenze uživatele

Letec není nejlepší film Martina Scorseseho a dle mého názoru se k nejlepším ani neřadí. Je to krásně natočený film, ale to je tak asi všechno. Je tam spoustu nezapomenutelných scén, záběrů, dialogů, ale výsledný produkt nepůsobí zas až tak silně a nějaký hlubší emocionální zážitek se nekoná. I technicky je kupodivu snímek dosti nevyrovnaný a občas působí jako šaráda a až přehnaně kostýmní drama, občas cítím dokonce divadelní feeling. Zajímavé retro, ale určitě ne ambice na Oscara. ()

Cival 

všechny recenze uživatele

Těžké hvězdičkování. Naprosto přesně mezi čtyřmi (úchvatná vizuální stránka) a třemi hvězdičkami (rozvleklý příběh s opakujícími se peripetiemi). Rozpačitý souboj mezi Scorseseho obrazovou genialitou a poloprázdným (navíc notně natahovaným) portrétem Letce. Ani skvělí herci v čele s „životním“ DiCapriem, úžasná kamera a vypiplané retrokulisy neudrží film na očekávané úrovni - a tak jsme se dočkali pouze myšlenkově neurovnaná studie sympatického magora, bez odvahy, bez koulí, s jasným tahem na Oscara. Pořád sice nadprůměr v kontextu řadové produkce, ale doby Casin, Mafiánů, tím spíš Zuřících býků a Taxikářů jsou nejspíš definitivně fuč. ()

Galerie (120)

Zajímavosti (61)

  • Kate Beckinsale se do studia své hrdinky Avy Gardner ponořila natolik, že prý dokázala nazpaměť odříkat celý scénář snímku Mogambo (1953), za který byla Gardner nominována na Oscara. (ČSFD)
  • Leonardo DiCaprio strávil den s Jane Russell aby si poslechl její vyprávění o Howardu Hughesovi, pro kterého tato proslulá kráska opakovaně pracovala. Podle ní to byl tichý, ale zároveň extrémně tvrdohlavý muž, který vždy dotáhl věci do konce. (HellFire)

Související novinky

Scorsese opět pomýšlí na Sinatru

Scorsese opět pomýšlí na Sinatru

19.04.2024

Legendární americký režisér Martin Scorsese (Mafiáni, Casino) vloni slavil úspěch se svými výpravnými Zabijáky rozkvetlého měsíce a nyní už opět vyhlíží příležitost na další spolupráci se svým již… (více)

DiCaprio krutým zabijákem

DiCaprio krutým zabijákem

12.08.2015

Gangy New Yorku, Letec, Skrytá identita, Prokletý ostrov a Vlk z Wall Street. Pětice společných filmů Leonarda DiCapria a Martina Scorseseho je impozantním odkazem, který se již brzy rozšíří o šestý… (více)

„Letec“ podle Nolana?

„Letec“ podle Nolana?

19.02.2011

Christopher Nolan ještě ani nezačal točit pokračování Temného rytíře a už má jasnou představu o tom, co chce dělat pak. Před mnoha lety totiž připravoval film o životě Howarda Hughese, avšak musel… (více)

Pohádkový Scorsese?

Pohádkový Scorsese?

24.01.2010

Filmových projektů, u nichž se počítá s \"Martyho\" účastí, neustále přibývá. Nakonec to ale vypadá, že je smete ze stolu jistý Hugo Cabret. Pokud ano, Scorsese po mysteriózním thrilleru (který v… (více)

Reklama

Reklama